Bilfråga (motorn dör)

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Hallå där,

När bilen nått arbetstemperatur så dör den plötsligt vid tomgång. Till exempel körde jag 20 minuter idag på motorväg, sen när jag skulle svänga in där jag bor...koppla, i med 2:an, *host*...sen lade den bara av. Första gången det hände var igår, idag hände det igen. Så det verkar vara något som är paj snarare än en isolerad händelse.

Tuggade bara på startmotorn när jag försökte starta direkt, men efter den fått stå i en timma så gick den igång utan problem igen.

Någon som vet vad det här kan bero på? Bilen i fråga är en Opel Corsa ECO av 99 års modell. Tacksam för all hjälp...tillsammans vet vi ju allt här på sporthoj :)

/SSB

Låter tyvärr som elektronik som blivit kass. Det brukar säcka ihop när det blir värme i prylarna och funka igen när det kallnat. .....ett tag. Sen funkar det inte alls.

SSB skrev:
Hallå där,

När bilen nått arbetstemperatur så dör den plötsligt vid tomgång. Till exempel körde jag 20 minuter idag på motorväg, sen när jag skulle svänga in där jag bor...koppla, i med 2:an, *host*...sen lade den bara av. Första gången det hände var igår, idag hände det igen. Så det verkar vara något som är paj snarare än en isolerad händelse.

Tuggade bara på startmotorn när jag försökte starta direkt, men efter den fått stå i en timma så gick den igång utan problem igen.

Någon som vet vad det här kan bero på? Bilen i fråga är en Opel Corsa ECO av 99 års modell. Tacksam för all hjälp...tillsammans vet vi ju allt här på sporthoj :)

/SSB

Finns ett relä i din reläbox som styr detta 09 tror jag det heter. Lödningen har nog sprukit där då gör dom så.

Va????? Ett sånt fel på en Opel!!??? :D :rofl
Ett av dom märkena på min "aldrig äga igen" lista!

Förlåt.. Fortsätt ni som kan..

Vår fina Opel Astra -95 dör lite när den vill och rycker så in i ******* när man håller samma fart, så det gäller att antingen gasa eller bromsa hela tiden. :banana

De har bytt ut det mesta på bilen men inte hittat felet. :3freak

Mago skrev:
Vår fina Opel Astra -95 dör lite när den vill och rycker så in i ******* när man håller samma fart, så det gäller att antingen gasa eller bromsa hela tiden. :banana

De har bytt ut det mesta på bilen men inte hittat felet. :3freak

Kolla så inte tanken är "tät".
Det måste komma in luft där annars blir det jävligt konstiga fenomen.
Öppna tanklocket efter ett tag så hör du om det är vaccum i den.
Kan bli så med fel tanklock på vissa bilar

Tänkte att det kanske var samma fenomen som på en gammal volvo, att bränsleslangarna gick vid grenröret, sen när man slog av motorn så gick värmen upp från grenröret och gjorde så det blev ånga i slangarna. :mattias

Då startade inte bilen. :brinnerup

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back