bilfråga: kopplingsspaken skakar som f*n?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Hela bilfan skakar när jag står still i neutralen eller frikopplad. Samma sak i låga farter frikopplad. Är lådan slut elelr vad är det frågan om?
 
nja, eftersom den gör det även med koppling nertryckt så låter det som motorvibrationer. Dåliga motorfästen, motorn går orent, svängningsdämpare/balansaxel haveri eller liknande. Va är det för holk?
 
Vad har du för bil?

Hur långt har den gått?

nja, eftersom den gör det även med koppling nertryckt så låter det som motorvibrationer. Dåliga motorfästen, motorn går orent, svängningsdämpare/balansaxel haveri eller liknande. Va är det för holk?

morsans renault clio från 90-nånting som rullat snart 5.000 mil. De flesta av dem står ajg för och det har gått undan riktigt rackarns ibland, är det månne därför motorfästena/svängningsdämparna/motorn/balansaxlarna blivit kassa och är det knepigt att kolla?
 
morsans renault clio från 90-nånting som rullat snart 5.000 mil. De flesta av dem står ajg för och det har gått undan riktigt rackarns ibland, är det månne därför motorfästena/svängningsdämparna/motorn/balansaxlarna blivit kassa och är det knepigt att kolla?

kolla där motorn sitter fast i själva bilen(gummiupphängt).. även där v-lådan sitter fast.. bruka sitta ett stag under för den.. om du inte ser så prova en billyft på ok/q8 el likn.

sitter gummin imellan.. är nåt trasigt el en skruv fattas så vet du vad det är :)
 
kolla där motorn sitter fast i själva bilen(gummiupphängt).. även där v-lådan sitter fast.. bruka sitta ett stag under för den.. om du inte ser så prova en billyft på ok/q8 el likn.

sitter gummin imellan.. är nåt trasigt el en skruv fattas så vet du vad det är :)

motorupphängningen ser intakt ut, men ger som sagt en del spel. I ena fästet som ser ut som bilden är där en glipa mellan gummit och hållaren, spelar det roll? hur många punkter bör jag ha hittat?
 

Bifogat

  • DSC00691ny.JPG
    DSC00691ny.JPG
    156.4 KB · Visningar: 98
motorupphängningen ser intakt ut, men ger som sagt en del spel. I ena fästet som ser ut som bilden är där en glipa mellan gummit och hållaren, spelar det roll? hur många punkter bör jag ha hittat?

¨förmodligen 2 på motorn iaf.
där det är glipa gör de inget..
det är undertill..
skit samma.
dra igång bilen, gå fram till huven, och sen drar du i gaswiren som alla killar gör när dom kollar under huven..du borde se en wirer upptill nånstans.. gasa till så ser du om motorn verkar röra sig extremt mycket.. borde den iofs oså göra om den är så på tomgång.. bara o öppna huven. är motorn still är de förmodligen nåt med koppling tryckplatta el likn som andra säger.
 
Be någon sätta sig i bilen, starta den, lägga i ettan och fira upp kopplingen lite samtidigt som dom håller emot på bromsen så att bilen står still.

Då ser du om motorn rör sig onormalt mycket.

Jag bytte motorfäste i grabbens folkracebil förra veckan för att det hade gått av, tro mig, du ser om det är onormalt mycket.
(Av det lär vi oss att VAG är ett slags östysk motsvarighet till Safac)
 
Du ser kvinnor kan/ska inte köra blir, sen kör man inte hårt med en Renault då går de sönder.

äh, det är ju renån det är fel på inte på mej. den kärran är ju så fantastiskt slö att man måste pressa den till bristningsgränsen om man vill nånstans. nya stift så är den som ny igen.
 
äh, det är ju renån det är fel på inte på mej. den kärran är ju så fantastiskt slö att man måste pressa den till bristningsgränsen om man vill nånstans. nya stift så är den som ny igen.

det saknas lite info tycker jag t,ex

Vad händer när trampar ner kopplingsPEDALEN ? :)

Det är inte så att den går på typ 3 cylindrar ?

Vad händer om du varvar upp den lite ?
 
det saknas lite info tycker jag t,ex

Vad händer när trampar ner kopplingsPEDALEN ? :)

Det är inte så att den går på typ 3 cylindrar ?

Vad händer om du varvar upp den lite ?

efter lite samspråk med kunniga vänner fastslogs att den inte tände på alla cylindar och minsann det visade sig att en av tändspolarna gett upp. Så nu är det hela fixat! tur det inte var värre... *phew*

Stort tack till alla som hjälp till med detektivarbetet!
 
Sjukt vanligt med trasiga tändspolar på renault, ja det är erfarenhet :)
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top