Bilfråga - för högt HC-värde

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Torskade på besiktningen pga för högt HC-värde (250 och får vara 100). CO-värdet är bra.

Hur avhjälper man det här, någon som vet?
Har testat att köra med 20 liter bensin, 10 liter E85 och 2 liter K-sprit, gjorde ingen skillnad.
Har bytt motorolja och tempgivare men det hjälpte inte heller. Värdena på Lambda sonden är helt ok.

Inget av det hjälper - nån som har några bra tips på vad det kan vara?

//Emmi:va

Last edited:
Torskade på besiktningen pga för högt HC-värde (250 och får vara 100). CO-värdet är bra.

Har testat att köra med 20 liter bensin, 10 liter E85 och 2 liter K-sprit, gjorde ingen skillnad.
Har bytt motorolja och tempgivare men det hjälpte inte heller. Värdena på Lambda sonden är helt ok.

En fuling du kan göra bara för att komma igenom besiktningen är att du kör hälften K-sprit och hälften bensin. Typ 5 liter av varje, det avhjälper inte problemet men du kommer förmodligen igenom bes. iaf.

Ett högt kolväte är ofta resultatet av en dålig/ofullständig förbränning, dvs att du får med dig oförbränd bensin ut i avgaserna. Hur gamla är stiften och hur ser de ut? Står tändningen rätt?

En fuling du kan göra bara för att komma igenom besiktningen är att du kör hälften K-sprit och hälften bensin. Typ 5 liter av varje, det avhjälper inte problemet men du kommer förmodligen igenom bes. iaf.

Det hjälper mot för högt CO, inte HC
Dessutom räcker det 0.5 liter (en flaska) i tio-tjugo liter bensin.

Ny olja (riktigt tjock) + oljefilter, nytt luftfilter, nya tändkablar + stift.
Knacka ihop elektrodavståndet på stiften (glöm ej att rätta till det efter besiktningen).
Hjälper inte detta så har du troligen slitna ventilstyrningar eller tätningar (mest troligt om det råkar vara en ford) alternativ så är kat:en slut.

På min gamla 900 -92 så var HC värdet över 300 vid en besiktning. Det visade sig vara jordkablarna som hade oxiderat. Hjälpte att ta den alla och skrapa plåtrent i mot karossen.

/Pär

Det är en Mazda 626 -92.
Har nya tändkablar och ny olja/fiter - ingen skillnad.

Det kan vara:

Bilen får med sig olja in i förbränningen
Avagssystemet läcker
Katten är dålig
Dålig förbränning

Lycka till!

Högt HC är tråkigt

Det är en Mazda 626 -92.
Har nya tändkablar och ny olja/fiter - ingen skillnad.
Hade samma problem på min bmw-750.Men besiktningsmannen tog med mig på mitt livs värsta runda så den blev RIKTIGT varm i kattarna,då klarade jag gränsvärdet precis.Så låt inte bilen stå o kallna medans du väntar på tur.Har mazdan ett slutet vevhusventilationssystem likt min bmw så kan det även vara backventilen i detta som ballat ur.Kollas lätt genom sug o blåsmetoden.Ska ta stopp åt ena hållet.Tändstift är VÄLDIGT viktigt att byta,gärna alldeles innan besiktning.E85 kan hjälpa lite grann mot hc oxå faktiskt,då det även hjälper till att förbränna den olja som orsakar det höga värdet.Kört massor av dis-analyser på bmw:s med högt hc o konstaterat att e85 hjälper.Men troligast är det din katalysator som mår taskigt.Finns universal metallisk kat hos katalysatorexperten för ca 2500 kr.Svetsa o modda lite kan ju du göra som e händig.:tungan mvh//jacke

För hög Hc på en mazda när värdena från lamdasonden e ok brukar oftast vara = ventiler o styrningar e slut , har du en jefla tur så räcker det med att byta ventiltätningarna men i 9 fall av 10 så får man riva av toppen o renovera den

du kan osså prova med att byta tändstift, olja o filter till en 20-50 olja, i vissa fall så hjälper det om det va längesedan du serva sist

Baah! Jag står ju me två moppar som behöver kärlek, pengar och uppmärksamhet också, vill inte lägga pengar på skitbilen. :gråta

Saxat från FAQ hos mazdaklubben.com
HC-halten vid besiktning var skyhögt, hur får jag ner det?
Det första du ska göra är att se till att bilens katalysator har nått sin arbetspunkt.
Kör en längre runda innan du kör till besiktningen. Varva gärna ur bilen ordentligt så att all sot och skit rensas ut.
Hjälper inte detta kan du testa att hälla K-sprit eller injection trim (finns hos Mekonomen mfl.) i tanken.
Om inte detta heller hjälper kan det antingen vara katalysatorn som är kass. Alternativt har motorn låg kompression och behöver därmed motorrenoveras. Be en verkstad göra ett kompressionstest.
Det kan också vara ventiltätnignarna som läcker olja.
Byte av olja, oljefilter, luftfilter och tändstift kan även få ner värdet en del.
Om alla värden är för höga (hc, co, co 2500, lambda), så är det lambdasonden som behöver bytas.

Tackar för de jayjay. Ska kolla med en mekaniker i veckan och se vad han säger.
Kat´en kan man ju byta men jag har inte lust att byta en massa grejer på en så pass billig bil om man inte vet att det hjälper. Har redan lagt en del cash på den...

Har en skrotad Mazda 626 2,0 16 -90 om du behöver en kat eller en lambdasond, skulle tro att det är samma på nyare också. Vilken motor är det i din ?

/ Fredrik

Mina gamla skruttbilar brukar ligga väldigt nära 0 i HC.
Hur "stort" fel måste man ha för att få upp HC i tex 250?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti