Bilfälgar - Bultcirkel.

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Hejsan!

Jag har en passat, med bultcirkel 5x112. Sen är det så att jag har ett par fälgar med fina däck till Saab med bultcirkeln 5x110. Funkar detta att sätta på bilen mån tro? Om man bankar osv... Eller måste jag kränga över däcken på mina passatfälgar?
Jag vet att det inte går egentligen, men jag har samtidigt hört att man kan få på det, men jag vet ju inte... hade varit väldigt skönt att slippa byta däcken...

pussåkram

Är du säker på att det är 5/112 på din passat?? 5/100 vet jag dom har haft på golfarna en vända iaf.

Men som svar på din fråga. Nej det går inte. Eller ja allting är ju relativt....:rolleyes:

Kräng om däcken ist du.

Det funkar inte, även om du filar upp hålen kommer inte konan på muttern att passa så du får ingen hållbarhet i bultförbandet.

Det är så pass farligt att man numera har förbjudit filade fälgar i folkrace.
Det är bara att kränga om.

Helt omöjligt alltså... :/ Jag tänkte att 112 och 110 låter ju vääääldigt nära varandra, och det brukar ju finnas utrymme i hålen när dom sitter på, så kanske..
Men jag kränger om iaf! Vill ju inte vara osäker :D

nill0w skrev:
2582906 Hejsan!

Jag har en passat, med bultcirkel 5x112. Sen är det så att jag har ett par fälgar med fina däck till Saab med bultcirkeln 5x110. Funkar detta att sätta på bilen mån tro? Om man bankar osv... Eller måste jag kränga över däcken på mina passatfälgar?
Jag vet att det inte går egentligen, men jag har samtidigt hört att man kan få på det, men jag vet ju inte... hade varit väldigt skönt att slippa byta däcken...

pussåkram

Bultcirkel 112/5

NORMAL:
AUDI 5-bult (Ej A2/A3/S3/TT) (Ej Allroad/RS6)
FORD Galaxy/Scorpio -94/Granada
MERCEDES (Ej A-klass -04)
SEAT Alhambra
SKODA Superb
VW Passat 5-bult, Sharan, V5/V6/V8/V10/W12/D1, Phaeton, Transporter T2 & T4, Caravelle T2 & T4

HÖG:
AUDI A3 03-, A3 Sportback 04-,
MERCEDES A-klass -04,
SEAT Altea, Toledo III 04-, Leon II 05-,
SKODA Octavia 04-,
VW Golf V 04-, Touran 03-, Bora 05-, Jetta 05-, Caddy 04-, Eos,

LÅG:
AUDI Allroad/RS4/RS6
CHRYSLER Crossfire 03-
MERCEDES E55 AMG/CLS/CLS AMG/SL

Bultcirkel 110/5

ALFA ROMEO 159/159 Sport Wagon
FIAT Croma
OPEL 5-bult (Ej Sintra/Movano/Vivaro)
SAAB 5-bult (Ej 9-2X/9-2X Aero)

Och nej, trixa INTE dit en fälg som egentligen inte skall monteras där den inte passar!

När det bara skiljder 2 mm på cirkeln så tror jag nog att det går att dra dit utan fil eller stor dos våld. Problemet är att du sätter stora, FELAKTIGA belastningar i bulten.

En lömsk egenskap med överlastat stål är att det ofta håller ett tag och sen skjuter rätt av, dvs att du kan köra runt i en månad(eller 2 dagar) i godan ro och sen skjuter hjulbulten rätt av. Går en av så ökar belastningen i de kvarvarande dramatiskt med en överhängande risk att det också smäller och så sitter du och undrar vad det är för hjul som kör i från dig.

Chrille skrev:
2584230 När det bara skiljder 2 mm på cirkeln så tror jag nog att det går att dra dit utan fil eller stor dos våld. Problemet är att du sätter stora, FELAKTIGA belastningar i bulten.

En lömsk egenskap med överlastat stål är att det ofta håller ett tag och sen skjuter rätt av, dvs att du kan köra runt i en månad(eller 2 dagar) i godan ro och sen skjuter hjulbulten rätt av. Går en av så ökar belastningen i de kvarvarande dramatiskt med en överhängande risk att det också smäller och så sitter du och undrar vad det är för hjul som kör i från dig.

En bekant till mig som hade köpt en ny Ford Sierra skulle toppfartstesta den på en flygraka när bilen började vibrera något oerhört.
Han stannade bilen och började inspektera.
Ena bakhjulet satt kvar på en bult, på andra sidan gick det att plocka loss en för hand och flytta över.
Han drog givetvis fast alla hjulen och åkte tillbaka till fordverkstan som hade satt på hjulen på bilen, det visade sig att dom hade satt fast ALU fälgarna med samma muttrar som plåtfälgarna, vilket oftast inte går då det är olika kona på alu/stål fälgar (en del bilar kan man använda samma på)

Så underskatta inte vikten av att få det rätt, nu går väl inte en fårrd så fort, men att tappa ett hjul i 180 kan inte vara skoj...

Kawwa skrev:
2584192 Bultcirkel 112/5

NORMAL:
AUDI 5-bult (Ej A2/A3/S3/TT) (Ej Allroad/RS6)
FORD Galaxy/Scorpio -94/Granada
MERCEDES (Ej A-klass -04)
SEAT Alhambra
SKODA Superb
VW Passat 5-bult, Sharan, V5/V6/V8/V10/W12/D1, Phaeton, Transporter T2 & T4, Caravelle T2 & T4

HÖG:
AUDI A3 03-, A3 Sportback 04-,
MERCEDES A-klass -04,
SEAT Altea, Toledo III 04-, Leon II 05-,
SKODA Octavia 04-,
VW Golf V 04-, Touran 03-, Bora 05-, Jetta 05-, Caddy 04-, Eos,

LÅG:
AUDI Allroad/RS4/RS6
CHRYSLER Crossfire 03-
MERCEDES E55 AMG/CLS/CLS AMG/SL

Bultcirkel 110/5

ALFA ROMEO 159/159 Sport Wagon
FIAT Croma
OPEL 5-bult (Ej Sintra/Movano/Vivaro)
SAAB 5-bult (Ej 9-2X/9-2X Aero)

Och nej, trixa INTE dit en fälg som egentligen inte skall monteras där den inte passar!

Normal, hög, låg????:va

Jag har provat och "lyckats" vålda fast ett par fälgar med fel bultmönster. Det är inget jag rekomenderar, börjar vibrera något fruktansvärt efter ett tag och har du samma tur som mig så skjuter du bakaxeln du med. : )

min valle har 4 tum=101,6 antar jag. går o pressa på ett 5/100 på den så de e ju lite mindre en 112-110 el tvärtom..
men de är inte bra.
dock många som gör så.

Limstift skrev:
2584543 Du kan inte köpa/göra ett par adapterplattor då? Eller borra om fälgarna?

Visst kan man väl det, men låter lite jobbigt för vanliga fula plåtfälgar.
Blir till att kränga om :)

Stoppsladd skrev:
2584355 Normal, hög, låg????:va

Det är ET måttet på fälgen, Dvs skall du ha en låg fälg på bilen och smackar dit en hög så slår däcket troligtvis i skärmkanten.

Kawwa skrev:
2586276 Det är ET måttet på fälgen, Dvs skall du ha en låg fälg på bilen och smackar dit en hög så slår däcket troligtvis i skärmkanten.

Lite konstigt förklarat men OK. :)

Är ju lite mera än så som spelar in. Bredd, diam samt ET (inpressnings måttet från centrum på fälgen) och såklart vilken däck dimension. :tungan

Stoppsladd skrev:
2586605 Lite konstigt förklarat men OK. :)

Är ju lite mera än så som spelar in. Bredd, diam samt ET (inpressnings måttet från centrum på fälgen) och såklart vilken däck dimension. :tungan

Hehe, givetvis så måste man ta hänsyn till ALLA parametrar :tummenupp , men som sagt, just hög/låg har med ET´t att göra.

Frågar vidare i den här tråden... Hur viktigt är det att navet passar?
Har fått tag på ett par fina vinterdäck till min Primera som ligger på V40-fälgar.
Samma bultcirkel, ET skiljer en mm. Tyvärr är navhålet en millimeter större på Volvofälgen. Gör det något?

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan