Bilen känns skev. Framvagnsinställning?

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Eftersom sporthoj är den bästa källan till all information frågar jag här som vanligt. Min bil känns skev. Jag inbillar mig att den sliter snett på däcken och vill styra lite som den själv vill. Ratten sitter snett också.

Är jag inbillningssjuk eller är det sannolikt att en framvagnsinställning löser mina problem?
Var gör jag det billigast och bäst i stockholm/haninge?

:va

anja skrev:
2484032 Eftersom sporthoj är den bästa källan till all information frågar jag här som vanligt. Min bil känns skev. Jag inbillar mig att den sliter snett på däcken och vill styra lite som den själv vill. Ratten sitter snett också.

Är jag inbillningssjuk eller är det sannolikt att en framvagnsinställning löser mina problem?

När min framvagnsinställning var sned kändes det rätt tydligt att bilen drog snett och dessutom syntes det tydligt på däcken. Jag har för mig jag fick det ordnat för en sissådär 1500. Jämfört med ett par uppsättningar däck är det värt varje krona.

Förutsatt att bilen aldrig varit krockad vore nog en fyrhjulsinställning inte fel. En sådan skulle nog bota din inbillning något om inte helt. Då jag inte bor i Stockholm kan jag tyvärr inte rekommendera någon firma. Förutom bilverkstäder brukar vanliga däckfirmor kunna utföra jobben på ett utmärkt sätt. Om du har en riktig prestandabil skulle jag vara mer uppmärksam vem jag lämnar bilen till då det ställer högre krav på dem som utför jobbet.

Lycka till!

Harmon Rabb skrev:
2484088 Förutsatt att bilen aldrig varit krockad vore nog en fyrhjulsinställning inte fel. En sådan skulle nog bota din inbillning något om inte helt. Då jag inte bor i Stockholm kan jag tyvärr inte rekommendera någon firma. Förutom bilverkstäder brukar vanliga däckfirmor kunna utföra jobben på ett utmärkt sätt. Om du har en riktig prestandabil skulle jag vara mer uppmärksam vem jag lämnar bilen till då det ställer högre krav på dem som utför jobbet.

Lycka till!

Alla fyra? Räcker det inte med dom där fram? Har det nån betydelse om bilen är framhjulsdriven eller bakhjulsdriven?

Edit: Varför är det förutsatt att bilen aldrig varit krockad? (Fast min bil är aldrig krockad). :va

Last edited:
anja skrev:
2484386

Edit: Varför är det förutsatt att bilen aldrig varit krockad? (Fast min bil är aldrig krockad). :va

Den kan/kunde ju vara ramsne om bilen känns skev.

anja skrev:
2484386 Alla fyra? Räcker det inte med dom där fram? Har det nån betydelse om bilen är framhjulsdriven eller bakhjulsdriven?

Det har ingen betydelse om bilen är fram, bak eller framhjulsdriven. Vissa bilar har större justeringsmöjligheter än andra när det kommer till hjulinställningar. Den firman du väljer att anlita är betydligt bättre lämpade att svara på dina frågor än mig. De har hjälpinstrument i form av en dator som talar om precis vilka hjulinställningar (camber, toe out, toe in etc)tillverkaren för din bil rekommenderar för varje hjulpar. Dessa uppgifter jämförs din bils nuvarande hjulinställningar. De kommer att upplysa dig om vad som är lämpligast för dig -en framvagnsinställning eller en fyrhjulsinställning.

Så vitt jag vet så kallas det bara hjulinställning, och sen justerar man alla vinklar som går att justera.
Många bilar har inga som helst justeringsmöjligheter på bakaxeln, andra har hur mycket som helst.

Jag jobbade på en däcksverkstad där vi utförde hjulinställningar, och gubben som gjorde dom hade inte gjort annat i tjugo års tid.
Han kunde alla knepen, som att lossa hela hjälpramen för att kunna justera även sånt som inte skulle gå att justera på vissa bilar, han dremlade även upp hålen i karossen för att kunna justera fjäderbenen perfekt om justermöjligheterna från fabrik inte räckte till. (vilket dom förvånansvärt ofta inte gör)

Jag lämmnade min gammla sur saab till honom, och han frågade mig om jag ville ha en nervös och kvick bil eller ett tråkigt långfärdslok, jag valde givetvis en nervös och kvick bil, och fick tillbaka en gocart...

Utan att byta några bussningar (det var en gammal sursaab så jag ville inte kosta på) så gjorde han underverk med väghållningen, han shimsade och justerade allt enligt specifikationerna (och lite utöver där det gjorde bilen bättre) och det var det bästa jag har gjort.

anja skrev:
2484032 Eftersom sporthoj är den bästa källan till all information frågar jag här som vanligt. Min bil känns skev. Jag inbillar mig att den sliter snett på däcken och vill styra lite som den själv vill. Ratten sitter snett också.

Jag lämnade min bil för framvagnsjustering och en nybörjare gjorde jobbet, ingen erfaren kollade troligtvis inte upp hur jobbet hade utförts. Kan bara säga att när en framvagn står helt galet så är det som att köra på blankis med slitna sommardäck fastän det är torrt och varmt ute och man har 4-5 mm mönsterdjup.

Dom fick göra om jobbet gratis!!! :rolleyes:

Kawwa skrev:
2485183 Jag lämnade min bil för framvagnsjustering och en nybörjare gjorde jobbet, ingen erfaren kollade troligtvis inte upp hur jobbet hade utförts. Kan bara säga att när en framvagn står helt galet så är det som att köra på blankis med slitna sommardäck fastän det är torrt och varmt ute och man har 4-5 mm mönsterdjup.

Dom fick göra om jobbet gratis!!! :rolleyes:

Det är precis den andra sidan av vad jag berättade...
Jo, jag har också kört bilar som har varit väldigt långt från optimalt inställda, och det kan bli hur otäckt som helst.
Numera har jag tillgång till en caroliner-bänk om jag skulle behöva, men det är mest tävlingsbilarna som justeras i den, jag åker fortfarande sursaabar som bruksbil, och så länge dom inte äter däck så bryr jag mig inte.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back