Bildiesel fakta önskas ang skatt och förbrukning.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Är i bilbytartagen, har funderat på en ny el nästan helt ny Dieselbil, men har funderingar på Dieselskatten om nu någon insatt kan berätta för mig..

Jag vet bland annat själv, att köper man en ny el nästan ny dieselbil med partikelfilter så brukar skatten från år 0-år 3 vara billigare, har ett räkneex på Mazda 6 touring med 2 litersmotor med en Dieselskatt på 2770 3 första åren och sedan 4770 kr.

Mina funderingar är, hur är vanliga fordonskatten på dessa bilar? Går det efter vikt, el är det ingen alls:va :confused:

Diesel och bensinpriserna är väl i det närmaste lika idag ell:va
Om man köper en helt ny, så är det förmånligt ialla fall de 3 första åren, men år 3, hur långt måste man åka minst för det skall bli "break-even" mot motsvarande bensinbil. Detta är ju stort en fråga förstår jag mycket hur mycket just den bil jag köper drar, samt att jag förstår ju mer man kör dessto mera spar man, men om man räknar på en 2 liters dieselmotor, hur mycket drar de blandad körning, klarar man sig på 0,65 el mindre?

Som jag räknar då på en Mazda 6 vid en förbrukning på 0,65 och 1500 mil per år och 10 kr oavsett bensin el diesel och min nuvarande 0,95 i förbrukning.

0,65x1500=9750 plus dieselskatten 2770 kr=12520 kr

0,95x1500=14250 plus bilskatten 2000 kr=16 250 kr

är alltså 3730 kr ren vinst år 0-3, sedan med påslaget med 2000 kr, så är det 1730 kr efter år 3.

Har jag missat något?(om en diesel har som en bensinare, vanlig fordonsskatt..)
Tacksam för synpunkter:tummenupp

Last edited:
Gjorde en tabell i Excel där jag kunde jämföra mellan bensin och diesel bilar.
Gick tyvärr inte att ladda upp den här.
Är sugen på en Mercedes 320CDI men fick veta att skatten låg på ca 8000kr/år på en sån, tappade suget lite då men började räkna och kom fram till att det skulle inte bli så farligt ändå.
Har en Opel Omega kombi, bensinare och skatten på den är 2200kr/år.
Räknade på förbrukning/mil gånger mil/år och plussade skatten på det och jämförde, då gick det jämt upp vid 1500mil/år har jag för mig, och ju mer man kör desto mer vinner man väl.
Räknade på väldigt snäll förbrukning på MB för att visa fördelen för sambon :D
Fordonsskatten är väl den skatten man betalar, dieselskatten ligger väl på bränslet = ingår i dieselpriset.

Mercedes 0,7l/mil x 10kr/L = 7kr/mil x 1500mil/år = 10500 + 8000skatt = 18500bränsle-skatt/år

Opel 1.0l/mil x 12kr/L = 12kr/mil x 1500mil/år = 18000 + 2200skatt = 20200 bränsle-skatt/år

Nu är ju bensinen lite billigare än exemplet men det är ju bara att räkna om.

Har en fråga föresten!
När jag kollade skatten på MB'n så tittade jag på flera stycken med samma utrustning och årsmodell, men en del var skatten 7500kr och en del var skatten 8000kr, vad gör att det är skillnad??
Vikten borde ju vara lika med likadan utrustning, och motorerna är ju lika = samma utsläpp.
Vad mer kan spela in?

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka