Är i bilbytartagen, har funderat på en ny el nästan helt ny Dieselbil, men har funderingar på Dieselskatten om nu någon insatt kan berätta för mig..
Jag vet bland annat själv, att köper man en ny el nästan ny dieselbil med partikelfilter så brukar skatten från år 0-år 3 vara billigare, har ett räkneex på Mazda 6 touring med 2 litersmotor med en Dieselskatt på 2770 3 första åren och sedan 4770 kr.
Mina funderingar är, hur är vanliga fordonskatten på dessa bilar? Går det efter vikt, el är det ingen alls
Diesel och bensinpriserna är väl i det närmaste lika idag ell
Om man köper en helt ny, så är det förmånligt ialla fall de 3 första åren, men år 3, hur långt måste man åka minst för det skall bli "break-even" mot motsvarande bensinbil. Detta är ju stort en fråga förstår jag mycket hur mycket just den bil jag köper drar, samt att jag förstår ju mer man kör dessto mera spar man, men om man räknar på en 2 liters dieselmotor, hur mycket drar de blandad körning, klarar man sig på 0,65 el mindre?
Som jag räknar då på en Mazda 6 vid en förbrukning på 0,65 och 1500 mil per år och 10 kr oavsett bensin el diesel och min nuvarande 0,95 i förbrukning.
0,65x1500=9750 plus dieselskatten 2770 kr=12520 kr
0,95x1500=14250 plus bilskatten 2000 kr=16 250 kr
är alltså 3730 kr ren vinst år 0-3, sedan med påslaget med 2000 kr, så är det 1730 kr efter år 3.
Har jag missat något?(om en diesel har som en bensinare, vanlig fordonsskatt..)
Tacksam för synpunkter
Jag vet bland annat själv, att köper man en ny el nästan ny dieselbil med partikelfilter så brukar skatten från år 0-år 3 vara billigare, har ett räkneex på Mazda 6 touring med 2 litersmotor med en Dieselskatt på 2770 3 första åren och sedan 4770 kr.
Mina funderingar är, hur är vanliga fordonskatten på dessa bilar? Går det efter vikt, el är det ingen alls


Diesel och bensinpriserna är väl i det närmaste lika idag ell

Om man köper en helt ny, så är det förmånligt ialla fall de 3 första åren, men år 3, hur långt måste man åka minst för det skall bli "break-even" mot motsvarande bensinbil. Detta är ju stort en fråga förstår jag mycket hur mycket just den bil jag köper drar, samt att jag förstår ju mer man kör dessto mera spar man, men om man räknar på en 2 liters dieselmotor, hur mycket drar de blandad körning, klarar man sig på 0,65 el mindre?
Som jag räknar då på en Mazda 6 vid en förbrukning på 0,65 och 1500 mil per år och 10 kr oavsett bensin el diesel och min nuvarande 0,95 i förbrukning.
0,65x1500=9750 plus dieselskatten 2770 kr=12520 kr
0,95x1500=14250 plus bilskatten 2000 kr=16 250 kr
är alltså 3730 kr ren vinst år 0-3, sedan med påslaget med 2000 kr, så är det 1730 kr efter år 3.
Har jag missat något?(om en diesel har som en bensinare, vanlig fordonsskatt..)
Tacksam för synpunkter

Last edited: