Bilder -Tokholm/Roslagsrunda lördag 9 juli 2005

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Lite bilder och "rapport" från Lördagens runda http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=87806

Stekande högsommarvärme redan kl.11, men vi blev ändå runt 17 st som samlades vid McD Uppl.Väsby innan avfärd norrut via Lunda Livs, Gottröra och så en bensträckare vid Rånäs, där Mattias dök upp som gubben i lådan!

Vidare mot Knutby, guppigt och eländigt, samt att redbird vid Knutby meddelade att det tyvärr varit en hoj diket. Åka tillbaka, och bara konstatera en massa plastskador, men tack och lov inga personskador! Mer om det här: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1493616&postcount=30

Efter samstämmigt beslut med haveristen så beslutade vi att fortsätta rundan norrut. Blev lunch i Gimo, sedan ut till Hargshamn, vidare söderut på Berg å dalbanan :banana och vidare till Älmsta för ett kort depåstopp.

Fortsättning söderut på vägar där tjäran bitvis krypit upp från vägbanan, lite halkigt... och vid en korsning hade en Volvo tippat ner i diket, dock utan personskador eftersom passagerana klättrade ut helt OK. Kollat att läget var under kontroll, så drog vi vidare. Strax efteråt en TDM lätt ner i diket, men "bara" små skrapmärken och hängig blinkers, trist, men inget värre.

I trakten av Lohärad gick det åt skogen/trädgården igen.. :( 955i åkte ut i en trädgård där det enligt rykten varit många hojbesök. 955i:s egna ord om det här: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1494500&postcount=33 Vi trodde det var OK, men slutade tyvärr med ett brutet ben enligt rapport här ovan :död

Sedan hemåt via gamla Norrtäljevägen, Kårsta, Karby, Brottby, Åkersberga. Svinninge, och på Victors initiativ blev det Bogerunda ut till Vaxholm, trevligt! Efter en glass så blev det färd hemåt, hemma vid 19-tiden... en lång men relativt trevlig dag. Tack alla för trevligt sällskap!

Väldigt trist när det händer olyckor. En del rundor i samma tempo fungerar OK utan olyckor, andra går åt skogen. Var kanske värmen som spökade den här gången, hoppas det, för det är alltid kul när man är ett gäng ute på vägarna!

Och så några bilder, någon som inte vill vara med PMa så tar jag bort!

/B

Bifogat

• 01.jpg
    01.jpg
    127.4 KB · Visningar: 137
  • 02.jpg
    02.jpg
    132.4 KB · Visningar: 117
  • 03.jpg
    03.jpg
    123.2 KB · Visningar: 152
  • 04.jpg
    04.jpg
    123.4 KB · Visningar: 150
  • 05.jpg
    05.jpg
    120.4 KB · Visningar: 136
  • 06.jpg
    06.jpg
    134.7 KB · Visningar: 133
Några bilder till

Bifogat

• 09.jpg
    09.jpg
    130.5 KB · Visningar: 131
  • 08.jpg
    08.jpg
    139.7 KB · Visningar: 115
  • 07.jpg
    07.jpg
    128.1 KB · Visningar: 89
  • 10.jpg
    10.jpg
    130.8 KB · Visningar: 211
  • 11.jpg
    11.jpg
    137.4 KB · Visningar: 125
  • 12.jpg
    12.jpg
    137.3 KB · Visningar: 157
Sista bilderna

Bifogat

• 13.jpg
    13.jpg
    125.9 KB · Visningar: 175
  • 15.jpg
    15.jpg
    134.7 KB · Visningar: 122
  • 16.jpg
    16.jpg
    134 KB · Visningar: 118
  • 17.jpg
    17.jpg
    121 KB · Visningar: 105
  • 18.jpg
    18.jpg
    119 KB · Visningar: 111
Väldigt trist när det händer olyckor. En del rundor i samma tempo fungerar OK utan olyckor, andra går åt skogen. Var kanske värmen som spökade den här gången, hoppas det, för det är alltid kul när man är ett gäng ute på vägarna

Jag har läst lite på forumet och de verkar som han som kvaddade sin thundercat bara har haft körkort i en eller par månader. Tacka f-n att det kan gå åt skogen om han ska hänga på i samma fart som erfarna mc-åkare som kan vägen.

YEEEAAAHHH skrev:
Jag har läst lite på forumet och de verkar som han som kvaddade sin thundercat bara har haft körkort i en eller par månader. Tacka f-n att det kan gå åt skogen om han ska hänga på i samma fart som erfarna mc-åkare som kan vägen.

Jo. du har nog satt fingret rakt på en del av "problemet", dvs att det är en väldigt blandad "publik" här på SH och gemensamma SH-körningar, samma sak på en lokal klubbs gat/krokvägs-körningar, med folk med erfarenhet från 1 månads körkort till folk som snurrat runt på dom lokala krokvägarna i 15 år.

Å tredje sidan så finns det naturbegåvningar som med 1 års KK kör bättre än vad jag gör, eller någonsin kommer göra... oavsett om dom kan vägen eller inte... :rolleyes:

Så det enda som gäller vid gruppkörningar är grundregeln, "Kör i ett tempo som känns säkert/skönt för dig själv, vi samlar ju ändå ihop oss vid korsningarna, ingen blir borttappad".

/B

YEEEAAAHHH skrev:

Ja, det är väl möjligt att nån som är lite halvny på hoj har kört i diket pga han försökte hänga med i ett för honom högt tempot. Men det är fortfarande ingen annans fel än han själv.
Men jag antar att du kört hoj ett bra tag och har koll på bitarna så du vet ju själv att det inte är någons "turledares" fel när nånting sånt händer.

Victor skrev:
Ja, det är väl möjligt att nån som är lite halvny på hoj har kört i diket pga han försökte hänga med i ett för honom högt tempot. Men det är fortfarande ingen annans fel än han själv.
Men jag antar att du kört hoj ett bra tag och har koll på bitarna så du vet ju själv att det inte är någons "turledares" fel när nånting sånt händer.

Jag kan hålla med om att jag inte haft kortet så länge, någon månad som ni säger :) Dock så åkte jag i ett tempo längre bak i ledet som kändes ok för mig, saken är väll den att när något går snett så kommer orutinen fram vilket hände mig. Hade jag kört hoj i 15 år hade jag nog klarat det som hände bättre tack vare rutin. Men nu gick det som det gick och det är ingen annans fel...förutom mitt eget. :3freak

Ska dock lägga mig i träningsläger när jag får ihop hojen så jag kan bättra på rutinen :hihi

Jag visste att sånt här kan hända när man kör hoj och tråkigt nog var det andra mer rutinerade som till och med var ner i dikes kanten en sväng på våran runda som var underbar så länge den varade. :tummenupp

Tack alla hjälpsamma personer ännu en gång!

Last edited:
Ang spekulationer kring körkorts rookies

Hmm.. möjligen att det kan ligga något bakom det?

Dock så har jag själv kört hoj i 8 år tämligen aktivt och med många mil i sadeln. Lik förbannat så lyckades olyckan var framme för min egen del :rolleyes:

Detta hände trots avrostningar, SMC-kurser, långsemester till Italien, många banåkningar osv. Jag brukar dessutom köra väldigt lugnt i förhållande till många andra och försöka ha avstånd och marginaler. "Snabbare än många, långsammre än andra" kan man väl sammanfatta det.

Skit händer när man minst anar det en olycka är sällan planerad.

Möjligen att min egen vurpa hade kunnat undvikas om jag inte var trött, varm, lite okoncentrerad och hade åkt vägen förut :confused:

Min poäng är att saker händer då man minst anar det, mycket kan undvikas genom erfarenhet, att köra med insidan, inte ha någon prestige eller grupptryck på sig.

Att vurpa på mc kan hända den bäste, ny som erfaren och rent krasst brukar dom mest inbitna säga "att det finns dom som har, och dom som ska".

Kör med insidan, kör i eget tempo som Du vet att du behärskar så har du marginaler men inga garantier :tummenupp

Last edited:
Marcus75 skrev:
Jag kan hålla med om att jag inte haft kortet så länge, någon månad som ni säger :) Dock så åkte jag i ett tempo längre bak i ledet som kändes ok för mig, saken är väll den att när något går snett så kommer orutinen fram vilket hände mig. Hade jag kört hoj i 15 år hade jag nog klarat det som hände bättre tack vare rutin. Men nu gick det som det gick och det är ingen annans fel...förutom mitt eget. :3freak

Ska dock lägga mig i träningsläger när jag får ihop hojen så jag kan bättra på rutinen :hihi

Jag visste att sånt här kan hända när man kör hoj och tråkigt nog var det andra mer rutinerade som till och med var ner i dikes kanten en sväng på våran runda som var underbar så länge den varade. :tummenupp

Tack alla hjälpsamma personer ännu en gång!

Trist att du beslutat att sälja hojen nu. Kommer du tillbaka ut på vägarna i någon form igen i sommar?

YEEEAAAHHH skrev:
Trist att du beslutat att sälja hojen nu. Kommer du tillbaka ut på vägarna i någon form igen i sommar?

Japp! absolut är redan och kikar efter ny hoj :hihi ....vill få klart allt så snabbt som möjligt och sedan ut och åka igen!! :yoparty Inte kan man ge upp så lätt!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti