Bilder från SM i Linköping

Macho Woman skrev:
Gränslöst kul att vi fick tre trevliga kändisar på pallen: Alex, Johno och Rille är definitivt en pall jag är nöjd med.
Jag hade varit nöjdare om Jonas Hansen hade varit med där. Nu fick vi ju se en härlig uppkörning från sista startledet till 6:e plats. Tyvärr hade han ju så bråttom att han tjuvstarta lite och fick 20 sek tillägg vilket gav en 14:e plats till slut. Hade varit intressant och se vad han kunde gjort från första ledet som han hade startat i om han inte råkat köra om på gulflagg på kvalet.

Mille-R skrev:
Jag hade varit nöjdare om Jonas Hansen hade varit med där. Nu fick vi ju se en härlig uppkörning från sista startledet till 6:e plats. Tyvärr hade han ju så bråttom att han tjuvstarta lite och fick 20 sek tillägg vilket gav en 14:e plats till slut. Hade varit intressant och se vad han kunde gjort från första ledet som han hade startat i om han inte råkat köra om på gulflagg på kvalet.

Får man starta sist om man kör om på gulflagg i ett av kvalen??
Hårt....

Cagiva_Mito skrev:
Får man starta sist om man kör om på gulflagg i ett av kvalen??
Hårt....
Japp, hårt men rättvist men dom borde vara lite flexiblare då det kan vara farligt att tvärnita om det kommer upp en gulflagga.
Under race blir man diskad så det finns ju lite läge för "fusk" om man har den läggningen och vill bli av med en motståndare.

Den här gillar jag:
04-05-30%20RR%20SM%20Link%F6ping%20041.jpg

http://www.sids.se/SM_Linkoping2004/pages/04-05-30%20RR%20SM%20Link%F6ping%20041.htm

Notera hur långt före Zoulfly jag är :hihi

Håller med ang Jonas, grymt kul att se den uppkörningen. Fast nån tur med domsluten hade han ju inte. Först 1 min tillägg på kvalet sen 20 sek för tjuvstarten på racet (fast det var så grovt så t.o.m. jag såg..)

Last edited:
Gulsnabbtrajja skrev:
Den här gillar jag:

Notera hur långt före Zoulfly jag är :hihi

Ja, jag krälar ödmjukt :) Har en del punkter som bör åtgärdas...typ flytta fram de flesta bromspunkterna en sisådär 100 meter känns det som...suck...

Gulsnabbtrajja skrev:
Håller med ang Jonas, grymt kul att se den uppkörningen. Fast nån tur med domsluten hade han ju inte. Först 1 min tillägg på kvalet sen 20 sek för tjuvstarten på racet (fast det var så grovt så t.o.m. jag såg..)

Det ÄR ett lite märkligt straff att ställa föraren sist i startfältet. Vad är det som ligger bakom hela gulflaggsproblematiken? Jo, att det ska bli så säkert som möjligt för alla på och runt banan. Då känns det rätt yxigt att som i det här fallet ställa den som har andra bästa kvaltid sist i fältet. Hur många extra omkörningar skapar inte det??? Och därmed en ökad olycksrisk då dom sker i fullt racetempo.

Jag tycker man gör det för enkelt för sig att säga att omkörning under gulflagg är farligt och ska straffas hårt. På tidsträningar kan det vara stora skillnader i både fart och rutin mellan förare som befinner sig i närheten av varandra på banan. Det viktiga i sammanhanget är ju att funktionärerna ska kunna utföra sitt jobb riskfritt och det behöver inte ha så mycket att göra med eventuella omkörningar eller inte. Omvänt så kan folk i såna fall sköta sig "jättebra" under gulflagg och inte köra om men likförbannat ligga och blåsa på i fullt racetempo varv efter varv, vilket vi har sett vid ett flertal tillfällen.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026