Bildäcksbyte

Jonteponte

Har inte knäpuckarna på
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma, ibland borta.
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2016 ABS
Nån som vet något billigt och bra ställe som kan byta bildäck åt mig i Umeå? Förre ägaren bytte på verkstad och då går det förståss inte att rubba bultjävlarna...
 
Stefan tog ju tillbaka sin muttermaskin, annars hade det gått att göra på klubben....
 
▼ Ad by Refinery89
Otroligt nog så har vi prövat med både muttermaskin och hävstång. Men när tre av fem inte gick att rubba på vänster fram gav jag upp...

Måste ha haft manliga muttermaskiner på firman förre ägaren bytte på....
 
Jag fick göra en två meters förlängare av ett rör i dag för att få lös framhjulen. J-la idioter som drar däcket tills dom är blå i ansiktet. Att dom inte smörjer bultarna före underlättar inte. :finger
 
Mell skrev:
Jag fick göra en två meters förlängare av ett rör i dag för att få lös framhjulen. J-la idioter som drar däcket tills dom är blå i ansiktet. Att dom inte smörjer bultarna före underlättar inte. :finger

Det måste vara det enklaste sättet att ge sig själva mer jobb. Dra dem fethårt så kommer puckona tillbaks!

Nu verkar det som jag måste lämna in den *både* för att byta filter och olja samt däcken eftersom jag behöver en 34 eller 36 hylsa för att få bort filterhelvetet. Gott om verktyg har man ont om och Claes Olson hade inte större än 32mm.

Fett missnöjd är man.

Att man aldrig lär sig, det är bara att lämna in på en gång istället för att försöka själv! Nu kostade det mig 500 spänn i onödigt inköpta verktyg samt att jag var tvungen att slå i oljan utan att byta filtret = ny olja igen när filtret skall bytas....

gaaaaaaahhhhh!
 
Mell skrev:
Jag fick göra en två meters förlängare av ett rör i dag för att få lös framhjulen. J-la idioter som drar däcket tills dom är blå i ansiktet. Att dom inte smörjer bultarna före underlättar inte. :finger

Jag hadde samma problem med mitt framhjul det blev mutterdragare för att få loss det :(
 
▼ Ad by Refinery89
Verktyget i verktygssatsen till 750r, tl1000s, mfl, det för att ta lös bakdäcket, är storlek 36. :7peta
 
Last edited:
Decson skrev:
riktigt fälgkors och järnrör som förlängning

Detta är den klart bästa lösningen när hjulbultarna sitter fast. Ju längre järnrör man har att hänga på desto lättare blir det att få loss bultarna
 
Last edited:
i skolan på personbilsservicen (eget val) skulle vi dra åt hjulen med RÄTT moment, och det klarade man då sittandes med halvmeterlång momentskaft utan att behöva ta i allt för förfärligt.

grejerna sitter väl bäst med rätt moment och inte högst moment?
 
Störrsta problemet är nog att skruvarna ärjar fast, speciellt i alufälgar. Lite smorsel gör susen varje gång man byter däck. :fakta
 
Jag orkade inte bråka med skiten nå mer så jag lämnade in den och fick bytet av däck samt olja och oljefilter för en 500 jämnt. Ganska ok.

Men man skäms ju lite kanske...
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

▼ Ad by Refinery89
Back
Top
▼ Ad by Refinery89
▼ Ad by Refinery89