Bildäck läcker luft - Vad är troligast?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag köpte nya vinterdäck strax innan jul som jag slängde på vinterfälgarna som är ett par skabbiga lättmetallsfälgar... Jag har nu märkt att backdäcken läcker vilket gör att jag med jämna mellanrum måste fylla på allt mellan 0,5-1kg ..

Nu senast dregglade jag ner öppningen till ventilen för att se om det läckte där men det syntes inget så nu är frågan vad jag bör göra?

Kan det vara fälgen som är orsaken? Lacken flagar lite här och där? Kan det orsaka läckage?

Det är inte ovanligt med läcka mellan fälg och däck, en däckverkstad fixar det. För mig så klämde de av det läckande däcket från alufälgen, putsade insidan på flänsarna, sedan tillbaks med däcket igen.

Men det kan ju vara ngt annat också.

Sänk ned den i ett vattenbad alt blås i en flaska punkaspray. Inte kanske en proffslösning det sista, men det brukar funka.

Du får dreggla ner hela fälgen och däcket och se var det bubblar. Annars så håller jag på Jörgens förslag. Det brukar vara hyffsat billigt att få det kollat.

Jag skulle misstänka tre saker. Antingen är det en läckande ventil, liten punktering i däcket eller en fälg som fått sig en kyss.

Att lacken flagnar påverkar inte om däcket håller tätt eller ej.

Låt en däckfirma titta på däcket. Om det inte är ventilen som läcker har du troligtvis fått en smygpunktering i däcket. Att rikta en fälg kostar inte heller särskilt mycket även om det är dyrare än att laga en liten punktering eller få ventilen utbytt. Sök efter fälgfixarna i Helsingborg så får du en prisbild. Det finns åtminstone en firma som gör samma sak i Stockholm. Kommer inte på namnet.

När jag hade smygpunktering på min bil för ett par år sedan monterade man av däcket och slog i en liten kil från insidan och klistrade en lapp över. Det höll tätt ända tills det var dags att byta ut det på grund av slitage ca 2- 3 säsonger senare.

Last edited:
Tror du fått svar på bästa åtgärd, men är du sugen på att leta efter läckor så funkar pumpflaska med hyfsad koncentration diskmedel. Vid minsta läcka kommer det att bubbla där. Saär dinn "blubb blubb"?

Det kommer roa grannarna att se dig kubba runt med något vilt i blicken för att lokalisera läckan. Det kan du bjuda på.

När det är gamla fälgar (och däck) i kombination med kallgrader är inte helt ovanligt att det läcker. Jag brukar sällan orka åtgärda problemet. Sålänge det håller okej tryck i två veckor är det lugnt. Det är nämligen så ofta jag brukar kolla däcktrycket. Finns många kronor att spara på att kolla trycket oftare än 2 ggr per år.

Bra idé! Då kan jag dreggla på och så är det bara ta en klunk varje gång jag börjar bli torr i munnen! :tummenupp

:näsblod

Hursom så får du ju inte av ett bildäck från fälgen själv, så det båtnar ju föga att ödsla kroppsvätskor på det likaledes inkontinenta däcket. Ärendet kommer ju ändå terminera i en däckverkstad..... och de kommer att hitta var det läcker.

Lägg på sommarhjulen och lämna in dom där till liten däckverkstad "att göra när tid finnes" då de e ett snabb jobb dom kan kasta in när en kund inte dyker upp, blir billigast så

I med en slang.
Vad kostar slang till bil ungefär? Och hur gillar dom trottarkanter? Vart lite mkt panik-bytta-hjul-i-industiområd-mitt-i-natten-i-20-minus i vinter..

Last edited:
Har det läckt ända sedan däckfirman lade om däcken på fälgarna? Om så är fallet borde du vända dig dit igen. Kanske lite sent för garantiärende men de kanske har en bra dag och vill ha en nöjd kund. Är ganska säker på att de kommer att kunna tala om vad som är fel. Den här typen av ärenden möter dem dagligen. Jag tror inte det kommer att kosta mer än någon hundralapp på sin höjd förutsatt att det inte är fälgen som är dålig. Du kan ju låta saken bero fram till och med nästa höst när vinterdäcken ska på igen om du inte vill ta kostnaden nu.

Skulle inte ödsla tid på att hitta felet själv.

Inte ovanligt att det läcker mellan däck och fälg.
Seriösa modellen är att plocka av däcket och rättat till fälgkanten.
Enkla sättet är att lägga i en innerslang.
Phullagning alá skrotnisse: Töm ut luften, lossa däckkanten från fälgen där det läcker, smörj på silikon eller liknande.

Lägger man på däck på en oxiderad flagande alufälg utan att putsa insidan på flänsarna med smärgel eller stålborste så brukar det läcka. Mycket vanligt. Kan även uppstå med tiden om bilen/hjulet stått mycket.

Lägger man på däck på en oxiderad flagande alufälg utan att putsa insidan på flänsarna med smärgel eller stålborste så brukar det läcka. Mycket vanligt.
En däckhandlare som putsar kanten.
[YOUTUBE-ID]XqFJYVgDBtQ[/YOUTUBE-ID]
Från ca 3:10 och framåt.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back