Jag och några kompisar kom på ikväll att vi kanske ska dra ut på en oplanerad roadtrip imorrn kväll till Danmark och Tyskland över helgen.Tar jag mig in i dom länderna med bara körkortet eller krävs det ett pass?Då jag själv inte lämnat Sveriges gränser nån gång så har jag inget pass eller erfarenhet!
Det SKA funka, om du har annan EU-godkänd ID handling med dig.
(dom flesta svenska leg är det, och körkortet funkar)
Däremot funkar det inte alls att flyga mellan olika EU länder utan, eftersom dom blandar folk från "inom EU" med folk från andra länder i transithallarna, och således har passkontroller ändå.
Sist hade jag packat ner passet (jag tog med mig det om planet skulle bli kapat och tvingat att landa i något arabland, faktiskt ett helt troligt scenario då jag är ute och flyger enligt dom som känner mig), så när dom ville se passet visade jag istället mitt EU godkända körkort istället (vilket ska räcka) men dom tjafsade så förbannat så jag fick ställa mig och packa upp hela väskdjäveln (jag flyger alltid bara med handbagage eftersom alla mina incheckade väskor alltid flyger en helt annan väg, och är borta på semester på egen hand) för att visa mitt pass.
Jag skulle ha kunnat stå kvar där och tjafsat med apan dom hade låst in i båset, till slut hade jag fått rätt, men det var inte värt det när jag äntligen hade lyckats bli ombokad att flyga via två andra länder än det var tänkt för att ta mig hem från ett annat land i våran fina gemenskap.
Näe, jag gillar inte EU som helhet, för inte ens dom bitar av grundtanken som är vackra fungerar i praktiken.
Vem minns inte "Bara vi går med så kommer vi också att få köpa öl och vin på matvaruaffärerna, och det är ju så himla praktiskt att slippa åka på systemet och köa" och "Det kommer att bli så lätt att kunna åka till andra länder, det kommer att bli som att åka till grannbyn"
Helt riktigt såvida man har en annan id-handling som styrker ens nationalitet.
KK räcker ej m a o. vid en eventuell kontroll.
Hur gammalt körkort har inte du då?
Mitt körkort från 1997 (ska få nytt i år, jippie) är av EU godkänd typ.
(ett stort fett S i en EU flagga)
Eller har dom ändrat sig på den punkten nu också?
(Jag fick en jättefin broschyr där det stod att det skulle gälla som körkort OCH ID-handling i alla länder som var med i EU)