Bil: Utbyteskompressor till AC

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Står med en Renault Megane Scenic -02 vars AC kompressor har drabbats av lagerljud. Misstänker därvid att det är läge att stoppa i en ny. Var köpa?

Ny OEM kostar 6kkr, Avanti tar 4995+moms, beg från bildelsbasen kostar minst 4500kr. Letade upp en brittisk leverantör som tar 2800+300kr frakt, finns där lika billiga leverantörer även i Svedala eller är vi som vanligt rövknullade av protektionistiska importörer?

Kolla Bildelsbasen igen, och så ringer du runt och prutar hejvilt. Ofta verkar skrotarna inte ha nån koll på vad grejorna är värda egentligen, utan hugger till bara.
Polaren har just haft den erfarenheten när han jagade en växellåda till sin bil.

Hänvisa till priset på 6000:- och bjud kanske 2500:- och se var du hamnar.

Och hör med firma som renoverar generatorer och dylikt, ibland går det att bryta upp dem och renovera utan större problem, lager kostar inte mycket. Saab 9-5 går tex inte enligt verkstaden att renovera, ändå var det inga problem att fixa till en trasig ac-kompressor.

Vad gäller AC-prylar så blir vi svenskar som regel REJÄLT rövknullade.
Bytte ett rör mellan kondensor o kompressor på aukt. firma, slutnota 13700kr.
Nu var det ett f-bolag som betalade, annars hade närmsta hydraulnisse fått kröka ett nytt rör+ en svartfyllning.

Det priset du fått från den engelska firman tyckte jag lät bra, du lär knappast hitta billigare här hemma.
Att köpa på skroten anser jag inte vara ett alternativ om det är så dålig kvalite att original redan gett upp på en 02:a

eftersom det är ett lager på det löpande hjulet till magnet kopplingen som oftast pajjar och kan vara lite knepigt å komma åt.. men klurar man till det så kostar inte det lagret många kronor.. å har du flyt så slipper du ta bort kompressorn å fylla systemet.. beror på hur klurig du är..;)

Skall ringas runt till kamraterna via bildelsbasen i morgon. Nästa kuggfråga, vem svartfyller i skåne?

Skall ringas runt till kamraterna via bildelsbasen i morgon. Nästa kuggfråga, vem svartfyller i skåne?

Det kan du göra själv. Tillverka en adapter till lågtrycksporten bara. Gas och kopplingar finns på Biltema.

Fyllde polarens bil på det viset i våras med perfekt resultat.

Det kan du göra själv. Tillverka en adapter till lågtrycksporten bara. Gas och kopplingar finns på Biltema.

Fyllde polarens bil på det viset i våras med perfekt resultat.

Har du en lite mer ingående guide till vad som skall inhandlas?

Är ju inte helt mekaniskt tappad men har aldrig gått i närheten av ett AC system förr....

Har du en lite mer ingående guide till vad som skall inhandlas?

Är ju inte helt mekaniskt tappad men har aldrig gått i närheten av ett AC system förr....

Du ska köpa "Drivgas till airbrush" och tillhörande airbrush. Art.nr. 15-197 och 15-196. Den där drivgasen är ren R134 om nån funderar. Alltså samma som är i AC:n från början.

Sen är det ju adaptern som är lite klurig. Lågtrycksporten ser ut som en bilventil invändigt. Man måste tillverka en slags ventil som man kan gänga in i porten. Kan försöka ordna nån enkel skiss åt dig om du tänker ge dig på det. Själv slängde jag och en jobbarkompis ihop en på lunchen på jobbet, så det är inte allt för svårt. Du måste ha tillgång till svarv och borrmaskin samt gängverktyg. Men du har ju tid på dig, kanske nån mekanisk verkstad i närheten kan slänga ihop en mot fikapengar. Det går säkert att klara sig utan, men det blir lite slabbigt, och pyser ut en del när man tar bort slangen.

Den här adaptern är bra att ha när alla kompisar får nys om det här och vill ha hjälp att fylla sin AC:n

Men kolla först att du verkligen har en lågtrycksport på din AC, den saknas på vissa bilar. Polarens grannes Volvo t.ex. Han fick problem, det går inget bra att fylla genom högtryckssidan med Biltemas sprayburk.
Titta på rören till AC:n, har för mig att det dom som går till evaporatorn, (grejen inne i kupen) nånstans lättåtkomligt ska det sitta två ventiler, ser ut som bilventiler. En större och en lite mindre. Har du båda två så är allt lugnt.

Sen ska det ju i nytt torkfilter och olja när du byter kompressor, men det är en senare historia.

Du ska köpa "Drivgas till airbrush" och tillhörande airbrush. Art.nr. 15-197 och 15-196. Den där drivgasen är ren R134 om nån funderar. Alltså samma som är i AC:n från början.

Sen är det ju adaptern som är lite klurig. Lågtrycksporten ser ut som en bilventil invändigt. Man måste tillverka en slags ventil som man kan gänga in i porten. Kan försöka ordna nån enkel skiss åt dig om du tänker ge dig på det. Själv slängde jag och en jobbarkompis ihop en på lunchen på jobbet, så det är inte allt för svårt. Du måste ha tillgång till svarv och borrmaskin samt gängverktyg. Men du har ju tid på dig, kanske nån mekanisk verkstad i närheten kan slänga ihop en mot fikapengar. Det går säkert att klara sig utan, men det blir lite slabbigt, och pyser ut en del när man tar bort slangen.

Den här adaptern är bra att ha när alla kompisar får nys om det här och vill ha hjälp att fylla sin AC:n

Men kolla först att du verkligen har en lågtrycksport på din AC, den saknas på vissa bilar. Polarens grannes Volvo t.ex. Han fick problem, det går inget bra att fylla genom högtryckssidan med Biltemas sprayburk.
Titta på rören till AC:n, har för mig att det dom som går till evaporatorn, (grejen inne i kupen) nånstans lättåtkomligt ska det sitta två ventiler, ser ut som bilventiler. En större och en lite mindre. Har du båda två så är allt lugnt.

Sen ska det ju i nytt torkfilter och olja när du byter kompressor, men det är en senare historia.

Var väl länge sen man hade såna bilventiler...
Jag tror du har såna snabbkopplingar, det kan du få låna av mig om du tänkte fylla med biltemagas!

Nej den sitter lite illa till så jag har bara konstaterat grava missljud från lagret som blir 100ggr värre när man drar igång AC.

kolla om du inte kommer åt å kolla via hjulhset.. tror det funkar.. sitter nån plastdel som skyddar från stänk från hjulet har jag för mig..

jag höll på med en sån där dock nåra årsmodeller tidigare men så mycket kanske inte är ändrat.. va ett jävla liv när man drog igång ac'n på den me.. bytte lagret till remskivan som sitter på axeln som går in i kompressorn.. kosta inte många spånn men de va ett jäkla klurande får å få loss de från axeln..

Var väl länge sen man hade såna bilventiler...
Jag tror du har såna snabbkopplingar, det kan du få låna av mig om du tänkte fylla med biltemagas!

Jo jag vet att det är snabbkopplingar, men kolla inuti så sitter en ventil igängad, precis som på en bilventil. Det är den gängan man utnyttjar för den här hemmagjorda adaptern.

Men om du har snabbkopplingar så är ju det ännu bättre.

Jo jag vet att det är snabbkopplingar, men kolla inuti så sitter en ventil igängad, precis som på en bilventil. Det är den gängan man utnyttjar för den här hemmagjorda adaptern.

Men om du har snabbkopplingar så är ju det ännu bättre.

Jaha du tänkte så, har aldrig riktigt kollat i dom där.
Men jag har iaf.

Fast om du lyckas byta lagret utan att plocka ner kompressorn är det ju lättast...

Sen är det ju adaptern som är lite klurig. Lågtrycksporten ser ut som en bilventil invändigt. Man måste tillverka en slags ventil som man kan gänga in i porten.

Hur ser gängan på tuben ut?
Jag säljer adapters som passar mellan kolsyretuber och bilventil.
Rätt vanligt som nödpump till cyklar med bilventil, då har man med sig en kolsyretub och en adapter i sadelväskan.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025