Bil/teknik-fråga: Hur fungerar en regnsensor?

Status
Ej öppen för fler svar.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Är det någon som vet hur regnsensorn till vindrutetorkaren fungerar? Vart sitter den på tex en vw passat eller volvo v70? Är det något som sitter i vindrutan?

:va

Den sitter vanligtvis tillsammans med backspegeln i framrutan, och är en stor dosa som har en film som ses som ett mörkt område. Jag kommer inte riktigt ihåg exakt vad det är för typ av sensorer men anyhow så skickar regnsensorn sedan signaler i någon form till den styrboxen som styr vindrutetorkare mm, vanligtvis så sitter den vid ratten.

vet inte hur tekniken funkar men den käner av ljustsrålar och när det kommer vatten på rutan där sensorn sitter bryts ljuset av vattnet å sensorn reagerar:yoparty

Om jag inte missminner mig är det en ljussensor..

Sitter vanligtvis bakom mittenbackspegeln, iklickad i rutan

en variant är en ljuskälla som sitter uppe vid backspegeln.
Ljus skickas ut och därefter mäts det hur mycket ljus som reflekteras tillbaka på rutan --> hastigheten ändras baserat på hur blött det är (reflekterande)

Googla brytningsindex så hittar ni säkert nåt som beskriver principen.

Tänk på en sån där glykolmätare där man lägger en droppe kylarvätska på ett glas, och så ser man en gräns mellan ljust och mörkt när man tittar mot ljuset.
Så funkar regnsensorn, fast i stället för ögat så sitter en fotocell och mäter.
Enbart ljusmätning skulle inte fungera, ljuset varierar ju hela tiden. Tänk på natten och så möter man plötsligt en bil med helljuset på. Regnsensorn reagerar ju inte på det alls.

Hur funkar de när det snöar eller ligger is på rutan.......?

Förövrigt en av världens skönaste biltillbehör.

Väldigt praktsikt när man åker förbi en långtradare eller liknande som öser upp vattendimma så ökar takten på bladen tills dess att man är förbi.

Känns meckigt med manuell hantering när man blivit bortskämd :)

vet inte hur tekniken funkar men den käner av ljustsrålar och när det kommer vatten på rutan där sensorn sitter bryts ljuset av vattnet å sensorn reagerar:yoparty

På min 11 år gamla peugeåt är det en liten laser å en sensor som sitter i den svarta klumpen bakom backspegeln. Om man kollar utifrån (när den e aktiverad) kan man se att det lyser grönt där lasern sitter.

Fy fan vad lata ni/vi är. Orkar inte ens sätta på en vindrutetorkare själv.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey