Bil - pickup

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Går i biltankar för att kunna köra crossen smidigt. Funderar lite på en pick up. Mitsubishi l200, hilux, king cab, wv taro är modeller jag kikat lite på.

Har även kollat lite på Skoda pickuperna som är billiga och smidiga, men hur roliga är dom att köra på en skala?

Vad har ni för erfarenheter och vad bör man akta sig för? Japanarna har en förmåga att rosta har jag hört även sett. Hur står sig Taron mot rost? Hur törstiga är dessa stora åbäken?

Prisklassen är 25-30k och bilen ska användas som daglig bruksbil med. Har även kikat lite på andra bilar med skåp och gamla ambulanser men jag tror dom blir för dyra att äga.

Hagster skrev:
Går i biltankar för att kunna köra crossen smidigt. Funderar lite på en pick up. Mitsubishi l200, hilux, king cab, wv taro är modeller jag kikat lite på.

Har även kollat lite på Skoda pickuperna som är billiga och smidiga, men hur roliga är dom att köra på en skala?

Vad har ni för erfarenheter och vad bör man akta sig för? Japanarna har en förmåga att rosta har jag hört även sett. Hur står sig Taron mot rost? Hur törstiga är dessa stora åbäken?

Prisklassen är 25-30k och bilen ska användas som daglig bruksbil med. Har även kikat lite på andra bilar med skåp och gamla ambulanser men jag tror dom blir för dyra att äga.

En skoda är alltid rostig, men vad gör det egentligen? Bra pickis som tar en hoj och lite pryttlar! Finns det dieslar som är lb-reggade? DÅ är det ännu billigare... För 25-30k så får du inget annat vettigt som inte kostar skjortan i längden.

Hagster skrev:

Jag tycker skodas lilla bensinare är helt ok att köra, iaf utan kåpa. Låg lasthöjd & bensinsnål. Runt 0,6l/mil oavsett hur du kör i princip. Med kåpa går dock förbrukningen upp ca 0,2 l/mil & dom blir väl slöa. Stabilt chassi har dom oxå. Kanske svår att hitta för 25-30k iofs?

Den enda bil jag annars har erfarenhet av från dom du räknade upp är väl kingcaben. Den är ju betydligt törstigare. Den vi har på jobbet dricker runt 1,2 l/mil utan att vara piggare. Svårare att lasta. Svajigt chassi. Enda fördelen är ju att det går åka 3 st vid nödfall alt. ha kläder mm. i hytten.
Tänk inte ens på deras 4-hjulsdrivna modell.

Men, skåpbil är ju absolut det trevligaste. Kanske speciellt när man kör cross året runt.

Hilux och Taro är exakt samma bil. Toyota har tillverkat bägge, Wv satte sedan sina badges på en del av dem och de såldes parallellt under en tid. Enormt slitstarka bilar, bortsett från vxl-lådan som är lite i klenaste laget, lyssna efter vinande ljud på framförallt femman och trean. Eftersom de är utrustade med ett i stort sett obefintligt rostskydd rostar de rätt friskt. Skärmkanter runt om och flakkanter är särskilt utsatt. Reservdelarna är rätt dyra, Wv har lite humanare prissättning på samma delar.
Bilarna är rätt törstiga räkna med 1.25l/mil blandad körning och uppåt. 4-hjulsdrift (plussa en dl/mil) är ett måste vid halt väglag, annars är de som att kasta en yxa med skaftet först. Blir märkbart bättre med last.

Sammanfattningsvis är det bra bilar med hygglig komfort. Jag har haft flera.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025