Bil: Lambdasond

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Hur vet man om en är trasig?
Hur mäter man den?

Kan en trasig lambdasond skapa ett lambdavärde på 1.9. Vi pratar om en VW Caravelle 91 2.5L manuell.

Fakta:
* Slutdämparen är trasig på båda sidor pga rost och läcker duktigt.
* Jag täpper igen avgasröret längst bak och motorn strevar på som om inget hänt, borde väl stånka sig lite...?
* Bilen går bra
* Blir varm relativt snabbt (tror det är lågt i kylaren dock)
* Drar normalt med bränsle. kanske lite för mycket
* (nu) Trasigt relä (det höll kylarfläkten igång HELA TIDEN)

Önskemål:
* Köpa billig lambdasond (om biltema har, vilken isåfall. finns massa att välja på men ingen med direkt rätt namn...)
* Köpa billig slutdämpare
... nån som kan hjälpa?

Nån bilmeck här som vill ta på sig jobbet? :D

Annars kan vi nu påbörja diskussionen om min förbannade bil som måste igenom besiktning innan den 16e...

Last edited:
bilen går orent om den är trasig.
Det behöver inte bara bero på sonden, har man rosthål framför den eller nära får den fel världen med.

Man kan egentligen inte mäta den på plats på vettigt sätt utan att kunna läsa av den med ett felsökningsinstrument(eller annt instrument tat koppla till), de ska ge mellan 0-1 volt och inget annat, de varierar hela tiden mellan de lägena.
Det finns vanliga universial sonder att köpa som du säger, 700-tusingen kostar de oftast och man klipper av kabeln på den gamla sonden och skruvar ur den, sen löder du på den nya sonden på kablarna (för att du inte får orginalkontakten på en universialsond).

Det finns olika typer oftast med 3 eller 4a trådar, så kolla din typ av sond först innan du köper.

Slutdämparen finns förstås som piratdel, men varning för att ibland är de dyrare än orginal.

Kan du eller någon gå in på Biltema.se och söka efter en sond jag kan köpa som går att koppla in. Kostar ju bara upp till 400kr där. Original kostar 1450kr ungefär (kollade idag).

Vilken handlare hare piratdelar som passar? Jag är ovetande i detta ämne.

Jag har en guldkille i Åkersberga som jag brukar anlita till mina billigare bilar.

Han är så billig att det inte är värt att göra det själv. Bytte hela avgassystemet, från grenröret, på min gamla SlitMestSläng Toyota 89:a, för 500:-, inte värt att lägga sig och krypa för det.

Fixar alla delar och meckar "alla" märken. Brukar kunna få hjälp snabbt och smidigt också.

Nu ligger ju inte Berga nästgårds med Västerås precis. Men om du inte har några alternativ så...

Skicka ett PM om det är av intresse så kan du få hans uppgifter.

/R

men alltså bara sonden har samma antal trådar som din orginal så brukar det nästan alltid gå att skarva, ibland går det inte ändå men då är gängan annorlunda.

Egentligen tror jag märket på dem kvittar bara de är har rätt antal kablar, brukar följa med en lapp om vad som är vad och så får man ta reda på vad som är vad på orginalet bara.
Det här är ingen omöjlig uppgift direkt om man bara har lite tid på sig.

Förslagsvis tar du bort den du har och tar med dig så får du kolla vad som passar.

Raid72 skrev:
Jag har en guldkille i Åkersberga som jag brukar anlita till mina billigare bilar.

Han är så billig att det inte är värt att göra det själv. Bytte hela avgassystemet, från grenröret, på min gamla SlitMestSläng Toyota 89:a, för 500:-, inte värt att lägga sig och krypa för det.

/R
500 med alla delarna?

Jag kan elektronik och meka väl nog att kunna skarva lite sladdar. Visste bara inte hur en lambdasond fungerar och hur den ens ser/såg ut. Nu vet jag och det är inga problem. Verkar även som att de flesta lambdasonder är av samma dimension.

Ligger en gammal lambdasond i ena dörren på bilen så den har väl blivit bytt tidigare antar jag.

Men kan verkligen en dålig lambdasond skapa ett lambdavärde på 1.9?
Borde inte bilen gå som skit om lambdasonden är trasig? Den går faktiskt rätt jämnt o fint.

Verkar inte heller som om Biltema inriktar sig på bussar. Endast äldre personbilar. Får söka dämpare någon annanstans.

Last edited:
bilar har ett standardvärde de går på om inte sonden funkar, dvs den går att köra helt ok men klarar inte avgaskraven och går ofta orent på vissa varvtal, eller rycker vid vissa tillfällen.

Poacher skrev:
bilar har ett standardvärde de går på om inte sonden funkar, dvs den går att köra men klarar inte avgaskraven och går ofta orent på vissa varvtal.
jo det är ju insprutning iaf... så den borde ju därmed gå rätt okej ändå.

Swedie skrev:
jo det är ju insprutning iaf... så den borde ju därmed gå rätt okej ändå.
Jo ska du inte på besiktning så är det lugnt att åka med den trasig, men visst den kan ju dra lite mer soppa och bete sig skumt ibland med ryckningar, men den kommer inte stanna.

Poacher skrev:
Jo ska du inte på besiktning så är det lugnt att åka med den trasig, men visst den kan ju dra lite mer soppa och bete sig skumt ibland med ryckningar, men den kommer inte stanna.
Men drar den MER soppa ska väl ändå Lambdavärdet inte bli högre heller?

1.9 tyder ju på att den släpper ut en massa luft.

Poacher skrev:
500 med alla delarna?

Nej, nej. För jobbet alltså, delarna tillkommer.

Min tid är alldeles för dyrbar för att lägga mig och göra ett skitjob på en skitbil. Då pröjsar jag hellre någon att göra jobbet, särskilt när det inte rör sig om några pengar.

/R

Swedie skrev:
Men drar den MER soppa ska väl ändå Lambdavärdet inte bli högre heller?

1.9 tyder ju på att den släpper ut en massa luft.

Sant, men har du mätt på bilprovningen och har en läcka på avgassystemet så kan det ge liknade höga värden eftersom syre kan läcka in till lambdan, tänk på det bara.

jo jag vet. Men flera har sagt att det inte läcker före lambdan. Eller går iaf inte höra något. Nyligen "fixat" oxå. Men visst. Kan ha pajjat. Men ett läckage som typ inga höra... kan ge så pass högt avgasvärde?

Besiktingen mäter ju vid slutet av avgasröret efter min väldigt dåliga slutdämpare. De mäter ju liksom inte där lambdasonden sitter. Därmed att jag tror det är något annat som ger lambdavärdet än grenrör/lambdan.

ähhh

Borde det inte passa slutdämpare från nån annan VW?? Om inte annat med en liten mod. och svets!

Swedie skrev:
jo jag vet. Men flera har sagt att det inte läcker före lambdan. Eller går iaf inte höra något. Nyligen "fixat" oxå. Men visst. Kan ha pajjat. Men ett läckage som typ inga höra... kan ge så pass högt avgasvärde?

Besiktingen mäter ju vid slutet av avgasröret efter min väldigt dåliga slutdämpare. De mäter ju liksom inte där lambdasonden sitter. Därmed att jag tror det är något annat som ger lambdavärdet än grenrör/lambdan.

ähhh

ett lambda värde på 1,9 tyder på tokmager blandning, aldeles för tokmager för att motorn ska gå bra...
eftersom du har ett hål i dämparen kommer det komma in luft den vägen, och således ge ett felaktigt värde på en avgasmätare.
fixa/tabort burken. går lika bra med ett rakt rör, så mkt låter det inte.

Fluxir skrev:
ett lambda värde på 1,9 tyder på tokmager blandning, aldeles för tokmager för att motorn ska gå bra...
eftersom du har ett hål i dämparen kommer det komma in luft den vägen, och således ge ett felaktigt värde på en avgasmätare.
fixa/tabort burken. går lika bra med ett rakt rör, så mkt låter det inte.
det är vad jag tänker oxå. Vill inte köpa onödigt mycket.

Ska lägga mig under bilen o se om det går koppla loss på ett vettigt sätt.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti