Bigbore

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Japp då kommer den eviga frågan om storlek o borr, hur mycket vågar man köra med utan att hojjen endast skall bli ämnad för 402m?

Hojjen ifråga är en gsx-r 1100 -89 och är tänkt som monstermaskin med massa effekt för highspeedruns.
Låt oss prata både turbo och förgasare/insprut?:)

och ja lämnar tråden öppen för alla som åker suzuki och annat ifall någon annan har fler bigbore frågor=)

//WT
 
Problemet är kylningen. Bigblock har inga kylspalter mellan 1-2 och 3-4 som på ett originalblock. Ett originalblock bör inte borras större än 1277cc dvs 83 mm med SU3450SP foder då det annars blir för klent att supporta övre block och vevaxel. Med turbo bör du stanna vid 1216 med originalcylle om du vill ha någon livslängd.
 
Probbset med bigbore är området mellan cyllarna inte har någon kylning alls, varken vind, olja eller vatten samt att kylflänsarna är mindre än på en vanlig originalcylle. Har man slamrigt kolvspel och fet bestyckning funkar det nog även på bigblock, men det är inte det optimala.
 
tja på er har prövat både de ena å de anndra sj så måste ja nog säga att turbo e te att föredra iaf visst bygger den värme också men de e bara å gilla läget de e så göttmos me en turbo
 
Problemet är kylningen. Bigblock har inga kylspalter mellan 1-2 och 3-4 som på ett originalblock. Ett originalblock bör inte borras större än 1277cc dvs 83 mm med SU3450SP foder då det annars blir för klent att supporta övre block och vevaxel. Med turbo bör du stanna vid 1216 med originalcylle om du vill ha någon livslängd.


Varför inte köra E85? Det kyler ju väldigt mycket när det förångas jämfört med bensin och kanske rent av tillräckligt för att det skall fungera med bigblock på gatan? Hör med Weird performance vad dem vill ha för att coata förbränningsrum, avgasportar och kolvtopp med keramisk temp.barriär också.
Någon bra matematiker får väl helt enkelt hjälpa dig att räkna fram hur mycket keramcoating och E85 skulle hjälpa kylningen!
 
Last edited:
Planen blir e85 och kompsänk. Frågan nu är om man ska våga sig på ett bigblock eller inte för o kuna köra längre sträckor med den. Har många frågetecken om hur ja ska göra med chassit för o få det stabilt och klara schyssta inbromsningar. Men det blir frågor som får rätas ut senare. Ska plocka ur motorn ur hojjen om ca tre veckor då jag får tillgång till verkstad och fräsar osv. Så då ska det bli bygga av=)

//WT
 
Har många frågetecken om hur ja ska göra med chassit för o få det stabilt och klara schyssta inbromsningar.

Byt styrlager och glidbussningarna i framgaffeln. Byt lagren i svinginfästningen. Nya hjullager (köp inte Sukas original utan motsvarande SKF eller annat). Sen fräscha dämpare lite åt den hårda sidan och det gamla svampiga chassit kommer att uppföra sig från sin bättre sida.
 
kalas! Tack =) ska man göra sig besväret o slänga på nyare hjul o gaffel ifrån en gsxr 1000 kanske?
 
Den ofjädrade vikten kommer iaf att minska med nyare prylar, vilket ju e bra. Se bara till att gaffelvinkeln inte blir brantare än original. Styrdämpare är trots allt ett måste.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top