Bieffekter av förlängd stinger?

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Hej på er alla zweitaktsnissar.
Jag försöker göra något fint av min outsägligt frånstötande RD125, och det innefattar ( I alla fall på teoristadiet) en ny röv där jag tänkte låta avgaserna fly ut. Men då måste man ju dra runt stingern(Det är väl det slutröret heter? Bäst man frågar så man slipper låta som en total idiot.) en jäkla bit, säkert en extra halvmeter. Jag har skummat igenom 2-stroke tuning performance några gånger, och jag har bl a förstått att tvåtaktare är väldigt känsliga när det gäller längder, resonanser, diametrar osv på avgassystem, så hur tror ni det blir om jag drar det det röret lite hit och dit efter expansionskammaren? Sämre effekt? Risk för totalt motorhaveri? Lite experthjälp skulle inte sitta fel, så tveka inte att hjälpa till :tomten .

Nah, just slutbiten ska inte vara så kritisk. Du får reflektion av avgaspulsen vid övergången till stingern, men längden på densamme är inte av motorhaverirelevans...

läs kapitel 4 noga...
(Two-storke performance tuning av A. Graham Bell)

fel gjort kan leda till motor skador

Last edited:
Jag har en kompis som är tvåtaktstrimguru men fick inte tag i honom.

En ide kan kanske vara att gå upp i diameter på förlängningsdelen.
Tror ju personligen inte att det borde vara nån risk för motorskador men däremot ev risk för att den kan gå lite sämre på delar av registret.

Den frågan borde väl VRM-Roffe kunna svara på. Ta en titt på det här --> Länk

Pipan till den främre cylindern skarvas upp till ljuddämparen med någon form av slang, exakt vilken vet jag ej.

Förlänger du stingern för mycket finns det risk att motorn blir överhettad... Och du kommer definitivt tappa effekt på att göra så.

om man förlånger stingerröret så går motorn bra mkt hetare....
men om du ökar i diameter borde de ju jämna ut sig?

lycka till

*/ ?>
Back