Betonggolv vs batterier ??

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det finns de som påstår att betonggolv är skadliga för batterier.
Jag vill hävda att det är en ren myt.
Kan någon som VET (inget fuckosnack nu!) ge mig en stringent förklaring till varför - varför inte?

---------------
Från annan tråd:
Japp, jonerna i batteriet. Jag kan inte förklara detta men man kan säkert hitta ett bra svar på nätet. Kan leta när jag har tid om det intresserar någon. Men det är enkelt att testa. Köp två st lika bilbatterier, ställ det ena på garage golvet och det andra på en bänk i garaget, ladda upp dom och låt stå över en vinter. Sen ska du se att det som var på golvet är kass och det som var i hyllan är fortfarande helt perfekt. Det räcker att ställa upp batteriet på en 2*4" bräda så klarar det sig

Tyvärr.. en klassisk myt..
Jag har lagrat batterier på betonggolv i 40 år - inga problem.

Men om nu någon skulle ge mig en godtagbar kemi/fysik förklaring så..
Ny tråd kanske?
---------------------
 
det är möjligt att kylan som ju lagras och käns mer i ett betonggolv än i en träbänk är förklaringen.
Kyla påverkar batterier negativt.

Ja jag har batterier på betonggolv jag med.
 
Gulsnabbtrajja skrev:
Nä tvärtom om det ska lagras. Fulladdat och kallt ska det va då. :mattias
Ett vanligt fenomen är annars att när vintern kommer orkar plötsligt batteriet inte med längre.
Du menar att den håller spänningen bättre när det är kallt?
Eller var det just vid lagring du menade kanske?

I övrigt har jag inga idéer om betonggolvens påverkan på batterier.
 
Hmm, lagra batteriet kallt alltså... Intressant! :)
Annat är det med småbatterier till radio, MD-spelare osv. Ingen höjdare att låta såna vara ute i minusgrader för länge. Tar slut på nolltid ju. :gnissla
 
PacMan skrev:
Hmm, lagra batteriet kallt alltså... Intressant! :)
Annat är det med småbatterier till radio, MD-spelare osv. Ingen höjdare att låta såna vara ute i minusgrader för länge. Tar slut på nolltid ju. :gnissla
det är en sak och lagra kallt en helt annan och använda dem när det är kallt.
 
Maciej EVO VI skrev:
det är en sak och lagra kallt en helt annan och använda dem när det är kallt.
Precis. Elektronerna (heter dom väl) rör sig långsammare när det är kallt. Då får amn använda batteriet i omgångar utan att ta "slut" på det helt varje omgång.

Var VÄLDIGT märkbart i en gammal 740 tre vintrar sen i -26'C brrrrr
 
Kahobe skrev:
Det finns de som påstår att betonggolv är skadliga för batterier.
Jag vill hävda att det är en ren myt.
Kan någon som VET (inget fuckosnack nu!) ge mig en stringent förklaring till varför - varför inte?

---------------
Från annan tråd:
Japp, jonerna i batteriet. Jag kan inte förklara detta men man kan säkert hitta ett bra svar på nätet. Kan leta när jag har tid om det intresserar någon. Men det är enkelt att testa. Köp två st lika bilbatterier, ställ det ena på garage golvet och det andra på en bänk i garaget, ladda upp dom och låt stå över en vinter. Sen ska du se att det som var på golvet är kass och det som var i hyllan är fortfarande helt perfekt. Det räcker att ställa upp batteriet på en 2*4" bräda så klarar det sig

Tyvärr.. en klassisk myt..
Jag har lagrat batterier på betonggolv i 40 år - inga problem.

Men om nu någon skulle ge mig en godtagbar kemi/fysik förklaring så..
Ny tråd kanske?
---------------------


Att lagra batteriet på betonggolv är ofarligt för batteriet. Annars skulle se nog ha annant golv än betong i Tudorfabriken.
Men ha de gärna svalt och fullladdat när du lagrar dem.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top