Betala av CSN-lån

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Finns det någon som vet (inte antar eller gissar utan VET) hur det fungerar hos CSN? Jag här fått för mig att betala in en hel del av mitt lån.

Kommer...
a) ... det att bli billigare i månaden för att resterade summa sprids ut på samma tidsperiod som innan?

eller

b) ... det att bli samma månadskostnad fast lånet betalas tillbaka snabbare?

Lånet är delvis enl. det gamla systemet medan den största delen är enligt det nya (sedan 2001 tror jag)

Jag har inte ringt för att jag orkar inte med deras telefonköer. Förhoppningsvis så slipper jag ringa dit :)

Se CSNs hemsida om vanliga frågor ang återbetalning.

Det här skriver de om återbetalnings belopp:
Hur mycket ska jag betala?
Svar:

Hur mycket du ska betala beror på vilken typ av lån du har. Om du har ett lån efter den 30 juni 2001 (annuitetslån), beräknas det belopp du ska betala bland annat på

hur stor skuld du har
hur länge du ska betala på ditt lån
hur hög räntan är. Räntan fastställer regeringen varje år. Den beräknas på ett genomsnitt av statens upplåningskostnad under de tre senaste åren.
Dessutom beräknas det belopp du ska betala till CSN för ett år (årsbeloppet) på ett uppräkningstal på högst två procent per år. Om räntan höjs eller sänks förändras också uppräkningstalet.
Vi räknar alltså ut hur mycket du ska betala utifrån en speciell annuitetsformel. Det innebär att årsbeloppet i regel ökar år för år.

Du ser hur din återbetalning kan bli om du använder tjänsten Räkna ut.

Det här skriver de om längden på återbetalningen:

Om du har ett lån efter den 30 juni 2001 (annuitetslån), är återbetalningstiden som längst 25 år. Är det mindre än 25 år till och med det år du fyller 60, är det i stället den tiden som är din återbetalningstid. Din återbetalningstid kan dock bli kortare, om du inte lånat så mycket. Det beror på att det finns ett minimibelopp som måste betalas varje år. För 2008 är det beloppet 6 150 kronor.

Jag rekomenderar att du går in på deras lånberäkningstjänst, för det beror på hur mycket du har i lån kvar mm mm..

Jag rekomenderar att du går in på deras lånberäkningstjänst, för det beror på hur mycket du har i lån kvar mm mm..

Grymt tack!
Det blev alternativ b.

Kan inte bestämma mig om det är bra eller dåligt. Jag kan ju tjäna ett x antal % mer i ränta om jag "investerar" dessa pengar än vad jag betalar i ränta till CSN under samma tidsperiod.

Grymt tack!
Det blev alternativ b.

Kan inte bestämma mig om det är bra eller dåligt. Jag kan ju tjäna ett x antal % mer i ränta om jag "investerar" dessa pengar än vad jag betalar i ränta till CSN under samma tidsperiod.

Skit i att betala in och försök placera pengarna lite smart istället. Det är ju minst sagt köpläge på börsen nu (eller inom kort). Förmodligen tjänar du mer på din placering än vid du tjänar på att slippa räntan på lånet.... Dvs din placering täcker räntekostnaderna och förhoppningsvis mer därtill. Det resonemanget gäller iaf för mig som har det gamla lånet. Vet inte hur det funkar med det nya.

är det bara jag som är "old-school" och tycker det känns sjukt skönt att vara skuldfri..?!
Men visst, rent ekonomiskt så är det inte alltid det bästa. Men då sover jag bättre iaf..

Skit i att betala in och försök placera pengarna lite smart istället. Det är ju minst sagt köpläge på börsen nu (eller inom kort). Förmodligen tjänar du mer på din placering än vid du tjänar på att slippa räntan på lånet.... Dvs din placering täcker räntekostnaderna och förhoppningsvis mer därtill.

Absolut. Hade allvarliga planer på att betala av hela skiten på 120k, bara för att jag inte tycker om att ha lån och skulder. Jag insåg dock snabbt att jag tjänar dubbelt så mycket på att ha pengarna på ett sparkonto. Om du sen kan med att investera klokt, så lär du tjäna desto mer.

är det bara jag som är "old-school" och tycker det känns sjukt skönt att vara skuldfri..?!

Nej, spec inte nu när man slipper förmögenhetsskatten :yoparty
Synd bara att man måste leva i verkligheten och en lägenhet har ett snittpris på 1miljon/rum.

Det känns bisarrt att staten har så förmånliga utlån att folk tjänar pengar på att låna av staten och placera annorstädes. Syftet med studielån borde ju inte vara att individer skall tjäna på ränteskillnad.

Ingen kritik mot er som gör det dock, självklart står var och en sig själv närmast. Jag filosoferar lite bara.

Det känns bisarrt att staten har så förmånliga utlån att folk tjänar pengar på att låna av staten och placera annorstädes. Syftet med studielån borde ju inte vara att individer skall tjäna på ränteskillnad.

Ingen kritik mot er som gör det dock, självklart står var och en sig själv närmast. Jag filosoferar lite bara.

Förmodligen få som lånar från csn för att placera skiten. De flesta av de lånade kronorna går nog till bostad, mat och fulöl.

Jag tycker att det är bra att det är ett så "billigt" system. Dock så tycker jag att staten kunde bestämma lite mer i gengäld vilka program har si och så många platser. Helt galet att det är läkarbrist samtidigt som det krävs 20,0 för att komma in på utbildningen, medans det finns enorma överskott av utbildade i andra branscher (bibliotekarier, arkeologer, journalister etc) och där det fortfarande finns lediga platser för de som vill studer det...

Staten borde se sin egen vinst i detta.

Förmodligen få som lånar från csn för att placera skiten. De flesta av de lånade kronorna går nog till bostad, mat och fulöl.

Jo precis. Jag lånade fullt och jobbade därtill ca. 90 timmar i månaden…och gjorde av med i stort sett allt. Det bottnar givetvis i att jag hade för dyra levnadsvanor, även om jag idag tycker att jag levde på fattigdomens absoluta botten. Det finns mycket som kan klara sig utan helt klart.

Nu när jag tjänar skapligt med stålar så har jag inget som helst incitament att betala tillbaka skiten, och där kan jag hålla med Kuritas att det är lite skevt.

Nu när jag tjänar skapligt med stålar så har jag inget som helst incitament att betala tillbaka skiten, och där kan jag hålla med Kuritas att det är lite skevt.

Men idag är man dock tvungen att pynta in stålarna inom 25 år. Tidigare kunde man väl förhala det hela tills de avskrevs.

Dagens system gynnar landet i och med att folket utbildar sig och alla har samma möjlighet.

Dagens system gynnar landet i och med att folket utbildar sig och alla har samma möjlighet.

Det har du rätt i, även om man kan diskutera var någonstans den optimala nivån skall ligga. Jag känner många som har tagit en kurs i något obskyrt ämne i väntan på att de skall komma på vad de vill med sina liv. Jättebra för individerna att ha läst 40 poäng genus-sociologi med inriktning batik, men frågan är hur landet tjänar på att högskoleutbilda människor inom områden som är helt ovidkommande för deras förmåga att tjäna pengar.

En gammal klasskompis läste till Civ.Ing o han kör mcbud i Göteborg där de regnar som fan hela tiden.

Skulle vatt bättre för staten Svärje om han börjat köra mcbud direkt när han fyllde 18 o skaffat 4 ungar som alla kunde blivit läkare för dom förlorade stålarna - iaf om han skaffat en brud med en iq på 300 för att kompensera hans eget.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!