Beta bort eloxering

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Är det någon här som vet vad det är för syra man kan köpa på apoteket
ska visst vara i tablettform som man löser i vatten
för att beta av eloxering min polare har visst köpt sånt förut men kommer inte ihåg vad det heter och sen har han lånat ut geggan till någon å kommer inte ihåg vem

Jag vet att man kan gå till eloxerarverkstan å beta av grejor det gör jag offta
men detta vill man ha till smågrejor vid exempelvis svetsarbeten i ramar å dyligt

Peter

Mår illa bara jag hör ordet beta! hoppas det inte är lika illa som att beta rostfritt- det är straffarbete, kanske funkar med sån betpasta eller så fräter det troligtvis sönder hela aluminiumet :D

andersson turbo skrev:
för att beta av eloxering min polare har visst köpt sånt förut men kommer inte ihåg vad det heter och sen har han lånat ut geggan till någon å kommer inte ihåg vem

men detta vill man ha till smågrejor vid exempelvis svetsarbeten i ramar å dyligt

Peter

Det är inte BUMS du söker? det sätter man ju på 2komp färg å den "ramlar" bort =) Kanske funkar på eloxerat också, inte vet då jag

andersson turbo skrev:

Peter

Det står en hel del om eloxering på denna sidan!

http://hem.passagen.se/ballista/

Kom bara på när jag läste HELA frågan vilket man bör göra, BUMS köper man inte på apoteket... Finns däremot bara sånt där miljövänligt crap BUMS i sverige, funkar hyffsat... Annars måste man beställa från Norge :tummenupp

Bums är färgborttagninsmedel å påverkar inte eloxering det minsta
jag efterlyser namnet på dom tabletter som apoteket säljer som löses i vatten

(inte treo) hehe

För vad det är värt...

Lut som används vid betning är Natriumhydroxid och vatten. NaOH, kraftigt basisk lösning...

För att beta så ska det vara en viss andel NaOH i badet och så ska det vara varmt. 60 grader typ... sedan kan man ta bort eloxeringar och andra typer av beläggningar beräknat på tiden som det är i badet... och vilken temperatur det är... Lut käkar även aluminium så man ska för allt i världen inte lägga skiten i lut över natten eller dylikt. Förstör på längre tid gängor och andra dimensioner. Vet inte om man kan köpa natriumhydroxid hur som helst men du kan ju kika efter det.

Eloxeringar brukar endast vara av tjockleken 5-25 um i tjocklek så det är ingen speciellt tjock yta som behöver betas men det kan vara bra att ta reda på hastigheten som lut har på eloxering.

EDIT: Vid 40 grader så försvinner 15 um på 3 minuter. (använd som riktvisning). Så för att ta bort en tjock eloxering på 25-30 um så behöver du bada i luten i bara ca 5-6 minuter.

(Är ingen kemist... har jobbat på ett eloxering (anodiserings) företag bara).

/a

Last edited:
Viktigt är att använda skydd när man pillar med lut för det svider något förbannat och är inte nyttigt. Lätt att man tror det är något annat för det känns som tvål när man får det på sig.

UrbanTiger skrev:
Det fanns ju en amerikansk sida om polering av ramar, där dom menade på att ungsrengöring löser upp eloxeringen (oxiden).

Har provat allt som tanten har i ugnsrengöring heheh förmodligen är det nåt amerikanskt giftigt som allt annat dom har

ketchup! tro det eller ej.. men oxiden försvinner... :)
till aluminium funkar väll annars fälgrengöringsmedel till lm-fälgar.. eller har jag missuppfattat totalt vad du är ute efter? :confused:

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar