Bestyckningsproblem XR600 -90

3mut

Kött å brö´ e korv!
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Täby/Sthlm
Hoj
XR600
Tjena!

Har ett bestyckningsproblem med min HRC-kittade XR600 från 90 som e borrad till 640 cc. Den har nämligen gått så fett att den sotat igen med en "intryckt" översta kolvringen som resultat. Vill nu undvika att detta händer igen så hur ska jag bestycka förgasaren? Nu sitter det 65/168 i men det är väl inte så extremt? Vad finns det för andra förklaringar? Luftburk och avgas är omodifierade.

Mvh Emil
 
Problemet är att varje motorkombination är unik och ska behandlas därefter. Enklast justeras den in i bänk med Lambda-sond om man inte är bekväm med att justera in förgasarna med hjälp av tändstiftsfärgen. Nu menar jag inte bara fullgas utan även fis-körning.
 
3mut skrev:
Tjena!

Har ett bestyckningsproblem med min HRC-kittade XR600 från 90 som e borrad till 640 cc. Den har nämligen gått så fett att den sotat igen med en "intryckt" översta kolvringen som resultat. Vill nu undvika att detta händer igen så hur ska jag bestycka förgasaren? Nu sitter det 65/168 i men det är väl inte så extremt? Vad finns det för andra förklaringar? Luftburk och avgas är omodifierade.

Mvh Emil
De e tokstort huvudmunstycke för den trimningsgraden! lågen är bra men h,f ska ligga runt 150-160 nålenhöjden måste provas ut vid fiskörning i mellanreg! (detta gäller med orginalfugge)
 
Tack för svaren.

Tyvärr räcker inte csn-pengen riktigt till en bänkning å det lär väl vara rätt lång väntetid nu dessutom. Väntade hela förra säsongen på att kolvringarna skulle komma så nu e man ju lite sugen på att få igång den.

Det kan inte va dålig gnista på stiftet t ex som gör förbränningen dålig?
 
Boost 2 skrev:
De e tokstort huvudmunstycke för den trimningsgraden! lågen är bra men h,f ska ligga runt 150-160 nålenhöjden måste provas ut vid fiskörning i mellanreg! (detta gäller med orginalfugge)

E det verkligen det? Läste i instruktionsboken att Honda rekommenderar 65/165 till deras "Engine Upgrade Kit" på 628cc. Men det kitet kanske innehåller andra uppgraderingar som spelar in?! Aja, antar att det bara e att prova sig fram ändå´rå men det e ju alltid skönt att få lite tips å erfarenheter innan så man vet ungefär var man ska börja.
 
UrbanTiger skrev:
Nej....

Ingen tänder på kärringkörning... där är problemet.

Hehe.. true true! Men jag har inte kärringkört den och fick heller inte intrycket av att ägaren innan mig gjort det. Tycker hur som helst att jag borde ha hunnit sota ur den plus att det känts som att den inte riktigt gått så bra som den borde.

Jag har fått för mig att "Engine Upgrade Kit" är motsvarande HRC men det kanske ingår modifieringar på luftburk å avgas oxå.. Det skulle ju kunna förklara en del isf!
 
Last edited:
UrbanTiger skrev:
Det kan ju vara så att den kolvringen som suttit i varit av sämre kvalitet, eller kolven då...
Att det skulle sota extra på grund av att den går fett är inte troligt. Går den tokfett så kan det kanske bli högre slitage på ring och cylinder om oljefilmen brister. Typ kör med choken på hela tiden..

Vad orsakar sotet om inte för fet bränsleblandning? Kanske ska förtydliga att översta kolvringen verkligen fastnade helt "ihoptryckt" pga allt sot (inget komp kvar alls) så det e ju inte lite sot vi pratar om.
 
3mut skrev:
Vad orsakar sotet om inte för fet bränsleblandning? Kanske ska förtydliga att översta kolvringen verkligen fastnade helt "ihoptryckt" pga allt sot (inget komp kvar alls) så det e ju inte lite sot vi pratar om.

Har du kollat luftfiltret så att den får luft, det kan ju vara det som är skitigt och då kommer motorn att gå med för fet blandning.

Jag hade börjat med att byta luftfilter och tändstift, skulle inte det hjälpa så kan det vara dags att bänka den.

/Marcus
 
mgrant skrev:
Har du kollat luftfiltret så att den får luft, det kan ju vara det som är skitigt och då kommer motorn att gå med för fet blandning.

Jag hade börjat med att byta luftfilter och tändstift, skulle inte det hjälpa så kan det vara dags att bänka den.

/Marcus

Jo, ska givetvis börja med det!

Tack allihopa för tipsen! :tummenupp
 
Den dricker inte olja då? Då kan den ju sota rätt bra.Testa 160 hf munstycke och checka av mot tändstiftsfärgen.
Har du originalavgas och icke modifierad luftburk? I så fall tror jag ditt trim blir baktrim eller inte gör ngn skillnad. Alla delar måste anpassas till varandra för att det ska lira.
Med det trim du har ska du nog ha helsystem och definitivt öppnad luftburk med väl rengjort filter för att den ska gå som den ska.
 
-PLM- skrev:
Den dricker inte olja då? Då kan den ju sota rätt bra.Testa 160 hf munstycke och checka av mot tändstiftsfärgen.
Har du originalavgas och icke modifierad luftburk? I så fall tror jag ditt trim blir baktrim eller inte gör ngn skillnad. Alla delar måste anpassas till varandra för att det ska lira.
Med det trim du har ska du nog ha helsystem och definitivt öppnad luftburk med väl rengjort filter för att den ska gå som den ska.

Jo, den har nog dragit lite olja men det trodde jag berodde på ett litet läckage från en dålig o-ring i ventilkåpan.. :näsblod Har inte ägt den så länge så jag har inte riktigt hunnit få koll på den. Suck.. borde kanske ha kollat innermåttet på cylindern när allt ändå va nerplockat.. :huvet

Köpte hojen trimmad så jag har ju inte försökt öka effekten nått själv men det e ju tråkigt om den ska va baktrimmad! Helsystem låter inte som en investering dom tänkte på när dom satte beloppet på csn-pengen..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top