Bestyckning KTM 450 EXC Akrapovic

Wrath

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Hoj
KTM 990 SMR 2011
Nån som har nån aning om vad man ska köra för bestyckning på en 450 EXC -07:a ? Har märkt att min smäller onödigt mycket vid gassläp, är det bara att byta lågfartsmunstycket då eller ? Gäller Akrapovics Slip-on

Hittade på karlströms sida där det stod om 08:orna, kan man gå efter det här ?

450EXC-R
Blandskruv-1,5varv ut
Mainjet 182
Idlejet 42
Needle OBDTP eller N 3 resp 4 läget från topp

Eller ska jag enbart byta ut org. lågfart mot ett större ? Vad nu org. är, men det lär man väl få se då jag öppnar upp gasaren, är det svårt att byta? :tummenupp

Inte ett dugg svårt att byta munstycken. Min 525:a med hel-akra smäller också en hel del och då har jag fettat på en hel del med lågfarts och höjd nål (JD...) samt minst 1.5 varv på blandskruven. Den går nog överlag lite fett eftersom det sotar lite i ljudämparen men stiftet ser ut som enligt skolboken. Jag kan, om du vill, kolla exakt hur min förgasare är bestyckad när jag servar hojen nästa gång men jag vet inte hur mycket det hjälper dig.. Jag tror du måste prova dig fram.

jag har 172 lr 175 i huvudmunstycke... Har akrapipa och lite portat. Den verkar gå bäst här...

Det här med bestyckning är en vetenskap, har själv en 525exc och orginal ska det vara 182 på mainjet och 42 på idling jet nålen OBDTR 5 från toppen.

450exc har 178 på hög och 42 på låg nålen 3 från top, luft skruv 1,25 ut
från igenskruvat läge.

Min bestyckning är 185/45 nålen den samma luft skruv 2 varv ut, jag kör med hel acra system och den smäller och puffar lite tycker jag. Mest vid avslag.

Funderar om man ska kliva upp på 48låg och 190hög. Som sagt det är en vetenskap, det finns många trådar om detta, verkar bara vara att testa sig fram då alla hojar beter sig olika.

Att den smäller kan bero på läckage skarvar avgas, Helst känsligt vid topp. Inget att bry sig om .

Men jag skulle satt i minst 48-52 i lågen ev större . Justerskruv ut 0,8 varv till att starta med (vid 52 lågfart ) (1 varv ut med 48)

Högfarten ska man inte ha för fet för att inte sota ner ventiler och utblås så farligt. Gör fullgastester med och kolla stiftet helt enkelt.

Har just fått veta av min bror att det sitter ett EMX JD-racing nålkit eller vad det heter. Annan nål och andra munstycken, men då gasaren gick sönder så var han osäker på om han flyttade över munstyckena. Nålen var han helt säker på att han flyttade över men är munstyckena orörda så beror det nog på det. Skall kolla då jag kommer hem från Rom. Har kör dom KTM också fast alla som om dom har stulit dem plus att det är i total trafikstockning hehe :yoparty

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...