bestyckning av förgasare, pris?

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
-
Har beställt en bolton-dämpare och då förgasarna är snålt inställda från fabrik 125 jämfört med sv650's 134(tror jag) och grenrören är blåa så antar jag det vore bra o feta på lite.

tänkte bara höra vad det kostar ungf? eller ska man göra det själv? isf var hittar jag bra kit till mina förgasare, Mikuni BDSR 39?

Blå grenrör beror på att det är enkelväggigt kromat stål eller att du har tomgångskört den för länge. Mikunis munstycken kommer i storlek om 2.5, dvs 125, 127.5, 130, 132.5 samt 135 är de munstycken du ska bekymra dig om. Bestyckning ska alltid ske i bänk om man vill ha ut något av det annat än tro. Montera INGET kit, typ Dynocrap etc, bestycka om med andra storlekar på Mikunimunstyckena och möjligen lyft trottelnålarna ett hack eller två.

Blå grenrör beror på att det är enkelväggigt kromat stål eller att du har tomgångskört den för länge. Mikunis munstycken kommer i storlek om 2.5, dvs 125, 127.5, 130, 132.5 samt 135 är de munstycken du ska bekymra dig om. Bestyckning ska alltid ske i bänk om man vill ha ut något av det annat än tro. Montera INGET kit, typ Dynocrap etc, bestycka om med andra storlekar på Mikunimunstyckena och möjligen lyft trottelnålarna ett hack eller två.

Dum fråga! Du skriver att man kan få blåa rör om man tomgångskör för länge, trodde att blåa rör berodde på snål blandning i högre register och att tomgång var det svalaste läget i en motor. Om en motor går i huvud taget på tomgång så kan väl inte blandningen vara för snål?

ja det där med enkelväggigt har jag ju faktiskt läst :glömdet

Att få ett par hästkrafter till spelar inte så mkt roll, den är endå för klen. men jag vill inte sabba avgasventiler som jag förstått att man kan göra om den går för snålt. plus att den smäller vid gassläpp trots blockerat second air, och det är väl tecken på för mkt luft i avgaserna.

Last edited:
Dum fråga! Du skriver att man kan få blåa rör om man tomgångskör för länge, trodde att blåa rör berodde på snål blandning i högre register och att tomgång var det svalaste läget i en motor. Om en motor går i huvud taget på tomgång så kan väl inte blandningen vara för snål?

På tomgång går en motor på allt ifrån tvärfet blandning ("tung" och långsam, kräver många skuv på varvtalsskruven men svarar bra på gas) till ultramagert (snabb, "nervös" tomgång, dör vid snabba pådrag).
På min mc är det till och med risk för överhettning vid för lång tid på tomgång.
Bidragande till fenomenet är förstås att man står aningen stilla där som, på tomgången. Blir lite dåligt med vind genom kylflänsar/kylare då...

Åsså är detta med enkel-/dubbelväggiga rör en viktig point - finns kanppast en enda Guzzi eller BMW som inte får blåanlöpta avgasrör så fort man rullat ut den från showroom medan många japs ser ut som nya i flera år...

nåt förslag på ställe?
kan man köra lite choke eller är det dumt?

Choke är lite....dumt. Du späder oljan med soppa samt tvättar smörjfilm från cylindrarna på det sättet. Choken ska AV så snabbt det bara är möjligt.

Har du inte råd att köra i bänk, kan du ju alltid köra "tändstiftstestet" - montera nya stift, kör relativt hårt en halvtimme, ta ur stiften och läs av hur motorn mår. Finns gott om tabeller med vackra färgbilder som faktiskt ger en hyfsad analys av ditten och datten.

Last edited:
Choke är lite....dumt. Du späder oljan med soppa samt tvättar smörjfilm från cylindrarna på det sättet. Choken ska AV så snabbt det bara är möjligt.

Har du inte råd att köra i bänk, kan du ju alltid köra "tändstiftstestet" - montera nya stift, kör relativt hårt en halvtimme, ta ur stiften och läs av hur motorn mår. Finns gott om tabeller med vackra färgbilder som faktiskt ger en hyfsad analys av ditten och datten.
ett par mikuni 135 eller 137.5-munstycken verkar funka bra med ett bolton. inte sugen att pilla med förgasarna bara så om det finns nåt ställe som gör en ombestyckning billigt vore det uppskattat.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka