Bestycka fcr 39 på en Ktm 640

Johanc

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Norrtälje
Hoj
Ktm 640
Bestyckningshjälp fcr 39 på en Ktm 640

Hej, är de någon som vet hur man ska bestycka en fcr 39 på en Ktm 640 med sebring helsystem samt öppnad luftburk, eller vet var man kan köpa färdigt bestyckningskit?
 
Last edited:
Jag förutsätter att din fcr är orginalbestyckad, isåfall hade jag gått upp en 10' på huvudmunstycket, och låtit bli lågfarten ..

Vill du inte labba med nålar/munstycken så kan du testa www.taffmeisters.co.uk, där kan du köpa ett "jettingkit" till din hoj, då får du en skitbra nål, och kittet är till din "höjd över havet" nivå etc etc, bara att nämna vad du har för hoj, årsmodell, mods- avgas luftburk? :) allt ingår :)


:rock
 
Du kan ju börja med 45/165 som sitter original i 625 med fcr41 så borde du du hamna lite åt det feta hållet med din mindre förgasare.Beror lite på vilken nål du har också.Någon "originalbestyckning" att utgå från finns inte då den förgasaren aldrig suttit på 625-motorn.
 
Tackar, de blir nog ett färdigt bestyckningskit från taffmeisters tror jag. Om jag inte mixtrar lite själv. Är ju ett tag kvar till våren. =), en till fråga dock, vad ska sitta vid svarta skruven jag pekar på? De satt en wire där tidigare, men vet ej vad de gått till på den hoj den suttit på tidigare...DSC_0460.jpg
 
Kan meddela att den går bra nu de lilla jag hunnit testa, obekr nål 4 hacket, 168 högfart, 45 lågfart, oring-modd på accpump och luft och bränsleskruv/luftskruv 1,5 varv ut.
 
Upptäckte 2 små problem, när man drar på fullt snabbt från tomgång så vill den dö, märks dock inte vid körning. Sen vid 1/8-1/4 gas viner/tjuter de om förgasarn, men märker inte att den går sämre eller nåt. Nån som vet vad det är för fel?
 
1) för lång duration på accpump . byt till membran med längre stift 2) ska vissla om en Fcr. det är vacum release plattan i trotteln som visslar
 
Ok, då kan jag ignorera ljudet iaf, men accpumpen sprutar bara en stråle väldigt snabbt. hur länge ska den spruta vid fullt gaspådrag?
 
Max 0,8-1sek svårt att mäta exakt. Timingen är oxå viktig. Så tidigt som det går utan att träffa trotteln. Honda crf450 membran har längre stift för kortare durr.
 
Last edited:
Ok, just nu sprutar den max en halv sek, Men ska kolla timingen. Men om man kopplar bort accpumpen så ska den väl inte dö om man rycker till på gasen från tomgång? Är de inte bestyckningsfel då? Jag har fattat se som så iaf. Enligt rekommendation på nån sida så skulle man ha 100 i pilot air jet vid 45 i lågfart, mitt är 105. Kan de också inverka? Känns så lite skillnad.
 
En flatslide med direktverkande trottel behöver accpump för att kompensera avsaknaden av vacumsug som ju kan bli från tomgång, när man gasar till. En vacumstyrd fugge gasar ju inte snabbare än vad motorn har sug. Så visst stupar den om du kopplar ur accpumpen. Att gå från 105 till 100 i P.A.J. kan inte göra mycket inverkan. Det skruvar du in med bränsleskruven som oxå verkar i pilotkretsen
 
Om den stuper vid snabba påslag med friläge i så är det mer soppa som gäller inte korta strålen med andra ord.

Jag brukar få sätta dit dubbla oringar som är relativt starka samt att jag skruvar på max vad som går på justerskruven. Då brukar de flesta motorer som har öppet filter och luftburk samt öppet avgas svara bra på tomgasningar. Ytters lite stupning kan man ta för de märks inte vid körning
 
Nu stupar den väldigt lite vid snabbt gaspådrag från tomgång, hade ett leak jet på 80 i så därför blev sprutet ca 0.15sek. Pluggade igen den så nu sprutar den ca 2 sek ist och har ändrat timingen så den är så perfekt jag kan få den.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top