Beställa från USA. Skatt/mons?

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Hittade en hjälm till ett angenämt pris på eBay från en butik i USA. Hur blir det med den svenska tullen? Blir jag tvingat att skatta eller momsa när hjämlen når Svea rikes gränser?

Yes.
Små paket och brev kan rätt ofta slinka igenom utan tull & moms men knappast en hjälm.
I vissa fall kan säljaren skriva ner värdet på varan för att du ska slippa pröjsa så mycket.

Räkna ungefär med pris x 1.3

Räknar jag på hjälmens pris + frakt *1.3, så blir det 2 925:- Det är ju ändå bättre än de 3 900:- den kostar i Tyskland och de 5 500:- den kostar i Sverige.

Tack ska ni ha för svaren!

Vad är "mons" för något?

Fungerar inte sökfunktionen längre här på SH?
För det finns ju en massa trådar som skapats för samma frågor vad gäller handel från utlandet. T.ex. eBay.

http://www.sporthoj.com/forum/search.php

Dal-Mausen

Arg finns det också massa trådar om......funkar inte sökfunktionen...vavava? ;)

när jag har beställt grejer så har 50% av sakerna stannat i tullen.

köper du en grej för säg 1000 kr.
räkna så här:
pris på vara 1000 kr
frakt ca 300 kr
moms = 1.25 * 1300 kr
tull ? 1300 kr * 1.25 * 1.12 (tullen är 12% om jag kommer ihåg rätt.
räkna även med att svenska tullen tar 80 kr som avgift bara för att dom tagit hand om ditt paket. dom 80 kronorna skall du även momsa på.

totalt blir de här 1000 kronorna 1820 kr när de landar i din brevlåda plus avgift från tullen att dom tagit emot de på 100 kr. så 1920 kr ungefär...

lite kenpigt men oftast lönar de sig ändå. har man tur slipper man tullen.

4% i Tull och 25% moms på hela beloppet är vad du får betala.
Med andra ord betalar du först 4% på varan OCH fraktkostnad och sedan moms på hela rasket. Alltså ex. vara á 1000kr+ frakt á 300kr =1300kr X Tull 1,04=1352kr X 1,25Moms= 1690kr.
Säg inte till dem att skriva "Gift" eller "Commercial Sample"
utan att skriva ett estimerat värde om du vill komma undan, för gör du inte det så kan Tullverket packa upp varan och avgöra själva vad dem anser att värdet är.

Förr har det varit så att varor under 50$ ej tullats, men jag vet inte hur det är nu.

Last edited:
dock kan det bli svårt om det händer dig något och försäkringsbolaget kollar upp din hjälm, vilken inte är godkänd enligt EU's normer, eftersom den är köpt i USA där dom inte har den märkningen, även om det är en hjälm som finns i här i europa.
Har du otur så kan det kosta dig mer än om du köper hjälmen i sverige.
Kanske borde kolla med ditt FB innan du köper hjälmen..

Jösses... Det här verkar ju riktigt krångligt. Speciellt det faktum att mitt FB kanske inte ens godkänner min hjälm.
Hur funkar det om man beställer från Tyskland då? Betalar man moms och andra avgifter, trots att det är ett EU-land?

Jösses... Det här verkar ju riktigt krångligt. Speciellt det faktum att mitt FB kanske inte ens godkänner min hjälm.
Hur funkar det om man beställer från Tyskland då? Betalar man moms och andra avgifter, trots att det är ett EU-land?

nej ingen moms eller tull tillkommer inom eu.

Du betalar momsen i tyskland. Normalt är det enda som tillkommer på priset just frakten.

Tack, Johansson & Dr.Pepper!
Tar och beställer från Tyskland istället. Det får bli en tusenlapp dyrare än USA. Men då får jag i.a.f. en hjälm som garanterat är godkänd.

Ingen tull, moms eller andra avgifter än frakten därifrån:tummenupp

Edit: Lite sen:rolleyes:

Last edited:
Kan tillägga att det verkar vara industristandard med 20€ i fraktkostnad från Tyskland om dem man handlar av använder UPS..
7,8kilo delar på två dagar till mig från Frankfurt för 200spänn tycker jag är otroligt!

Kan tillägga att det verkar vara industristandard med 20€ i fraktkostnad från Tyskland om dem man handlar av använder UPS..
7,8kilo delar på två dagar till mig från Frankfurt för 200spänn tycker jag är otroligt!

Beställde man för över 200 Euro, så var frakten gratis. I.a.f från den butik jag ska beställa ifrån.

Tycker du ska fråga ditt FB hur dom ställer sig till det.. vissa bolag verkar ju inte bry sig om man har godkända kläder o sånt.. så ring o fråga, kan vara intressant för oss andra o veta också ;)

Tycker du ska fråga ditt FB hur dom ställer sig till det.. vissa bolag verkar ju inte bry sig om man har godkända kläder o sånt.. så ring o fråga, kan vara intressant för oss andra o veta också ;)

Jag ringde idag, men då hade de stängt. Gör ett nytt försök imorgon. Återkommer med svar då.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!