Beställa film på nätet

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag var inne på både CDON och Ginza och sökte på ett par filmtitlar (italienska) och de hade givetvis inte filmerna. Sökte både på original och svensk titel i den mån jag fick fram den.

Finns det några fler Svenska näthandlare på film eller är man hänvisad till utländska? Är det någon som har några säkra kort där ni handlat filmer från utan problem med betalning och leveranser?

Närmast till hands kommer jag att tänka på www.amazon.co.uk men det kanske finns fler.

Tack för tipset om discshop. Tyvärr ingen större lycka där heller. Sökte även på Amazon och där kunde man få fram någon av titlarna. En var koreansk import med engelsk textning.

Jag tror jag får köpa ett gäng filmer nästa gång jag är i Italien istället. Någon som känner till en italiensk näthandlare möjligtvis?

Jag brukar köpa mina filmer på pajratebay eller vad det heter.

Jag köpte även en bunt Spanska filmer utan text åt en som pluggade spanska, så det borde finnas Italienska filmer där också.

Visst är det en vacker tanke att du vill stödja näthandlare, men dom hade inte det du sökte, då får man vidga sökområdet lite :D

Jag brukar köpa mina filmer på pajratebay eller vad det heter.

Jag köpte även en bunt Spanska filmer utan text åt en som pluggade spanska, så det borde finnas Italienska filmer där också.

Visst är det en vacker tanke att du vill stödja näthandlare, men dom hade inte det du sökte, då får man vidga sökområdet lite :D

Tyvärr är illegal nedladdning fortfarande det klart enklaste..... Orka hålla på och LETA efter en film. Sen betala för den, och sen VÄNTA i några dagar innan man får den.

Här försöker man vara ärlig och fin människa och så får man förslag att göra olagliga saker. Sist jag laddade ner något var från Kazaa för ca 10 år sedan. Det blev inte mycket eftersom kvalitén på nerladdat material var av så dålig kvalitet. Jag kan gott betala för de filmer jag trots allt vill se som inte finns att hyra längre. Det är väl inte många som hyr filmer längre heller antar jag?

Men ni ställer en bra fråga. Om man inte kan hitta filmerna hos näthandlarna och videobutikerna. Då kanske man trots allt måste ladda ner dem på nätet illegalt. Vad heter den bästa nerladdningstjänsten för MAC och hur textar man filmerna om det är t ex italienska, franska eller japanska?

Bör man ha en tjänst som ger en ett falskt IP nummer eller är risken så pass minimal om man laddar ner enstaka filmer för personligt bruk? Jag har ingen lust att bli stämd av något filmbolag eller musikförlag. Vissa har inget att förlora, medan andra har det. Ett filmbolag ger sig knappast på en person som inget har. Samtidigt vet jag inte om det är värt att betala närmare 100 kr/mån för en tjänst som kanske mest är att elda för kråkorna. Ungefär som att betala för en försäkring mot fortkörningsböter vilket jag tycker är urkorkat.

Man väljer filmen man vill se, med tillägget "Swesub" om man vill ha svensk undertext, man väljer vilken kvalitet man vill ha beroende på, jag brukar nöja mig med ganska låg kvalitet, men numera är det mesta i fullHD.

Till Mac finns väl Transmission, det använder jag på min linuxmaskin, funkar bra.

Vart man väljer att ladda ner är olika, det finns ställen som inriktar sig enbart på svenskt material, enbart dvd rippar, enbart motorsport, osv...

Jag har valt att vara en ärlig och fin människa som KOPIERAR saker, för det är fult att stjäla men fint att dela med sig....

En kompis säger följande:

Du kan ladda ner från Pirate Bay. Använd en torrentklient som heter uTorrent.
När du laddar ned, välj att ladda från "magnet-länk".

Med den setupen är risken minimal. Vill du vara ultrasafe så kan du tanka via en proxytjänst.

Texter kan man ladda ned lite varstans ifrån. Oftast bränner man inte in dom i själva filmfilen (även om det går) utan de ligger som en egen fil.

Prova att söka på t.ex. Prisjakt.

Exempel på vilka butiker som Prisjakt hittar vid en sökning efter första Harry Potter filmen (även om det nu inte var den du var på jakt efter):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=53457

Bör man ha en tjänst som ger en ett falskt IP nummer eller är risken så pass minimal om man laddar ner enstaka filmer för personligt bruk? Jag har ingen lust att bli stämd av något filmbolag eller musikförlag.

Du kan nog vara lugn. Ingen har åkt dit hittills. Det verkar inte gå så bra för dom där piratjägarna. Tre fall och ingen har blivit dömd. Dom har inte ens lyckats övertyga rätten om att internetleverantören ska lämna ut personuppgifterna, förutom i ett av fallen. Fast enligt wikipedia så ska telia överklaga till hovrätten, så piratjägarna kanske inte får några uppgifter där heller.

Här kan du läsa om hur det har gått hittills: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ipred-lagen

Folk köper inte film numer. :huvet

Förutom jag då.

Kolla med Nisse som äger videodrome.se, han kan fixa fram nästintill allt.
Ett annat alternativ kan bli stockholmsbutiken subdvd.com.

Om du vill pröva lyckan i Italien finns ett ställe som heter rarovideo.com

Lycka till.

Jag brukar alltid använda www.filmtipset.se för att hitta bäst pris på de filmer jag är intresserad av. Oftast brukar det sluta med att jag handlar på CDON som ofta har bra priser och bra kampanjer men ett par inköp brukar göras hos discshop och ibland hos Filmia.

De mer udda titlarna brukar ofta dyka upp hos www.megastore.se om de inte finns hos CDON, Discshop eller Filmia. Även Webbhallen har en del.

Tack för alla tipsen så här långt. Jag ska kolla upp näthandlarna ni föreslagit och om det inte löser sig får det bli någon av nerladdningstjänsterna. Då har nästan filmbolagen förbrukat sin "rätt" till ersättning om de inte lyckas se till att filmerna finns tillgängliga hos sina återförsäljare.

Om en månad befinner jag mig i Italien. Säg till vilka filmer du ska ha så ska jag se om det går att få fram. Om det är 90 år gamla filmer kan det bli problem även i filmens hemland.

En kompis säger följande:

Du kan ladda ner från Pirate Bay. Använd en torrentklient som heter uTorrent.
När du laddar ned, välj att ladda från "magnet-länk".

Med den setupen är risken minimal. Vill du vara ultrasafe så kan du tanka via en proxytjänst.

Texter kan man ladda ned lite varstans ifrån. Oftast bränner man inte in dom i själva filmfilen (även om det går) utan de ligger som en egen fil.
Vad är en magnet-länk? :va

Vad är en magnet-länk? :va

magnet-link-example%5B2%5D.png

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...