Beslutsångest!!

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
Jag har provat Er-6n, jag vet att den är pigg, rolig, lättkörd, billig i försäkring, driftsäker osv... Ena halvan av mig säger "Bra köp, du kommer inte bli besviken. Köp!!" :tummenupp

Ändå har jag värsta beslutsångesten, för när jag hittar en ZX9R på Blocket, tio år gammal, så skriker andra halvan av mig "Snygg! Snabb! Vill ha!!". :yoparty
Dyrare i försäkring, fler mil bakom sig, äldre hoj...

Två helt olika typer av hojar säger folk. Ja, men om jag vill köra kurviga landsvägar och samtidigt kunna gasa på när raksträckan öppnar upp sig, då är ju bägge alternativen passande, av olika anledningar.

Argh... jag blir galen!!! :huvet

Du är inte ensam! jag letar hoj just nu & försöker blanda vettigt, snyggt, snabbt, & bra försäkring...det är lite svårt att få allt i samma påse.
ER-6 ÄR ett mycket vettigt alternativ, dock kanske inte den ballaste moppen vid korvkiosken, men men...vem bryr sig..egentligen! bara man trivs i sadeln & har roligt! :)
Lycka till

Tycker du om att hålla dig borta från motorvägar så rekomenderar jag Er-6an.

Skulle köpa ER6f - kåpversionen, om jag vore dig!
5721856416.jpg

Last edited:
Er6an kan du få med ABS. Det har räddat mig en gång från en riktigt otäck smäll när en bilist bytte fil framför mig utan blinkers och jag kom för fort. Fullt tryck på bromsen och svängde undan. Hade jag inte haft ABS hade jag suttit som ett frimärke på bilen. Och jag kommer aldrig att skaffa en hoj igen utan det.

Självklart är motorprestandan inte i närheten utav en zx9 men om du inte kört så mycket så räcker det ändå till en del. Du kan ju alltid byta upp dig senare till nåt värre. BMWs 800-serie är rätt så ok också som nybörjarhoj och väldigt billiga i drift. 85 hästar på papperet men det är närmare 100 vid veven och jag hänger med 600-sporthojar rätt så ok upp till 200 faktiskt. Samtidigt betalar jag (i dyraste premiezonen) 4000 spänn hel/hel vilket är rätt så ok.

Nu har jag listat det där vad hjärnan säger, vad hjärtat säger vet du bäst själv. :krama

har inte kört zx9an men lillebror zx6 från -99, och den är trots sina år på nacken en väldigt bra hoj enligt mig. Den känns stadig i chassiet, har bra bromsar och växellådan är lättarbetat.
Har själv haft en er6a och kan säga att det är en trevlig cykel. Det är extremt soppasnål, lättkörd och har en trevlig motorkaraktär. Försäkringen är även helt rätt. Tyvärr känns framförallt framgaffeln väldigt mjuk, och eftersom den inte är justerbar alls så får man leva med det. Börjar det gå undan tycker jag personligen att chassiet kan upplevas lite "sladdrigt". Och som NL sa är inte motorväg något att rekommendera. Iallafall med N modellen. Dunlop sulorna som satt original är helt livsfarliga, släpper varma som kalla, i vått som torrt, så är inte dom bytta rekommenderar jag starkt att du gör det.
Vettefan om det vart så vettigt svar, men är du ute efter en billig men rolig cykel tror jag helt klart du kan ha många roliga mil på en er-6.

Köp en äldre roligare hoj o skippa helförs. skulle aldrig köpa en hoj som jag inte skulle vara nöjd med bara för att kunna ha den helförs. själv kör jag bara trafik o köper de hojar jag vill ha! kör med insidan o räkna med att du kan behöva en reparationsbuffert! SJÄLVKLART: har du inte tillgång till garage mm så ska du kanske ta detta tips med en nypa salt!

Köp den du sucktar efter mest.
Hellre en hoj som man är riktigt nöjd med än en hoj som man inte är 100% på.

Jag förmodar att det är en begagnad ER6 du tittat på eftersom du säger att priset är detsamma för en tio år gammal ZX9. Men om du tittar på en ny ER6 så hade jag även tittat på "nya" XJ6an. Trevlig hoj med bra vägegenskaper för en rimlig slant. Annars är även en begagnad FZ6 ett bra alternativ till ER6. Kör du däremot mycket motorväg så hade jag tagit ZX9an.

Köp en KTM 950/990 SM direkt istället, det är den ultimata hojen enligt mig. Då slipper du fundera något mera:tummenupp

Om det handlade lite om ekonomin är ju en naken hoj ett klart bättre alternativ än en gammal ZX9....KTM 690 får man ju till trevliga priser, eller varför inte en Yamaha XT660X, hade en förra året med Arrow pipor & PCIII, grymt kul hoj! billig att äga med.

Kommer själv köpa en zx9r. Det jag väger emellan är försäkring+årtal. från 1998 väger dem ju mkt mindre. men en 98-99 är inte lika snygg som en 00-01 och en 02- osv osv. =)

Er6an kan du få med ABS. Det har räddat mig en gång från en riktigt otäck smäll när en bilist bytte fil framför mig utan blinkers och jag kom för fort. Fullt tryck på bromsen och svängde undan. Hade jag inte haft ABS hade jag suttit som ett frimärke på bilen. Och jag kommer aldrig att skaffa en hoj igen utan det.

Självklart är motorprestandan inte i närheten utav en zx9 men om du inte kört så mycket så räcker det ändå till en del. Du kan ju alltid byta upp dig senare till nåt värre. BMWs 800-serie är rätt så ok också som nybörjarhoj och väldigt billiga i drift. 85 hästar på papperet men det är närmare 100 vid veven och jag hänger med 600-sporthojar rätt så ok upp till 200 faktiskt. Samtidigt betalar jag (i dyraste premiezonen) 4000 spänn hel/hel vilket är rätt så ok.

Nu har jag listat det där vad hjärnan säger, vad hjärtat säger vet du bäst själv. :krama

Köp en ER6-f, där har du vindskydd, bra ekonomi. Det finns folk som kör ER6-or som kör så in i helvete snabbt, så det hänger mer på föraren än på maskinen. Köp en ER6 och byt ut den när du har tröttnat på den - eller en FZ6 från 2004 kan va ett bra alternativ

Som nån skrev tidigare, BMW´s 800 serie. Kollade på BMW f800r i helgen. Verkar fin och billig, nypris 87000 (ca) och bra försäkring och går nog helt OK. Om jag skulle köpa nytt skulle jag absolut fundera på en sån..

Er-6an är lätt och smidig. Hänger på det mesta när vägen svänger.
ZX9 är klumpigare men snabbare när du ska köra rakt fram ( men hur kul är det?...)

Back