Besiktningsregler Cafe och SF

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Jag är sugen på att bygga antingen cafe eller streetfighter men vad säger besiktningen om följande.

1. Inga fotpinnar bak?
2. Ingen sadelplats bak?
3. Ingen stänkskärm bak?
4. Ingen stänkskärm fram?
5. Väldigt liten stänkskärm fram/bak?

Är det bara behålla ALLA orginaldelar och skruva en dag innan varje besiktning osm gäller eller? Är det olika regler för gamla hojjar? Kommer troligen bygga cafe på en 77-80 någonstans.

Sorry om det finns någon tråd om detta men jag har försökt hitta.

Du kan ta bort allt du nämner utan problem. Man behöver inte ens ha backspeglar (konstigt nog i min mening).

Bara du har blinkers, skyltbelysning, reflex och allt annat tjafs som dom tycker man ska ha så är fordonet OK.

Det som kan sticka i ögonen lite vid besiktning är utbytta svingar, framgafflar, bromsok men det betyder inte att du inte får den genom besiktning, mer att dom bara frågar "Jaha, utbytt eller?". Svårt ombyggda ramar med kraftig rake däremot, kan kräva SFRO-besiktning och nyregistrering som ombyggt fordon.

Last edited:
Du kan ta bort allt du nämner utan problem. Man behöver inte ens ha backspeglar (konstigt nog i min mening).

Bara du har blinkers, skyltbelysning, reflex och allt annat tjafs som dom tycker man ska ha så är fordonet OK.

Det som kan sticka i ögonen lite vid besiktning är utbytta svingar, framgafflar, bromsok men det betyder inte att du inte får den genom besiktning, mer att dom bara frågar "Jaha, utbytt eller?". Svårt ombyggda ramar med kraftig rake däremot, kan kräva SFRO-besiktning och nyregistrering som ombyggt fordon.

Inte helt sant. Eftersom bajken är regbesiktad för passagerare måste den vara utrustad med pinnar och sadel för denna.

Inte helt sant. Eftersom bajken är regbesiktad för passagerare måste den vara utrustad med pinnar och sadel för denna.

Så kanske det är. Är rätt enkelt att göra en konstruktion som man kan plocka bort / montera på efter / före besiktning.

Dock går dom igenom oftast om man inte möter på nån paragrafryttare.

Min gick igenom och den går garanterat inte att sitta 2 på :D

skulle de bli nå problem så reggar du om den som 1 sits..
kapar du bort bakändan och dom frågar om det så säger du att den delbar,, många hojar har ju så.

Okej är det omständigt att regga om en hoj som 1 sits?

nej, det och ev andra ändringar om du byter tankstorlek/fälgstorlek gör du på engång.
du bör ha E-godkända ljus/blinkers men ibland kollar dom inte ens det.
i princip kollar dom så det inte är nåt trafikfarligt och lägger in de i pappren,, 800spänn + vikten som är 150 el 200 typ.

nej, det och ev andra ändringar om du byter tankstorlek/fälgstorlek gör du på engång.
i princip kollar dom så det inte är nåt trafikfarligt och lägger in de i pappren,, 800spänn + vikten som är 150 el 200 typ.

Gött tackar för bra svar!

jag har för mig att har man en hoj som är äldre än -84 så behöver inte ljus vara e-märkta.

jag har för mig att har man en hoj som är äldre än -84 så behöver inte ljus vara e-märkta.

är de inte äldre ändå? inte från 74 el va de va då man inte behövde blinkers alls då?
kan inte svära på det men.

Bästa tipset är väl att bygga allt så att der är reversibelt.
Spara allt och slakta inte delar du behöver sen.

ett ide

Det är olika för olika årsmodeller men köp SFRO byggbok är som en bibel har just släppt en ny utgåva. Allt står där. vinklar för blinkers, mm från blinker till bakljus m.m. Ja allt står.:tummenupp Samt kul att ha på nattduksbordet är som en bibel står paragrafer som är roligare än porrtidningar.:D

Tänkte boka en regbesiktningstid för Betty, men det är sjukt rörig info på bilprovningens hemsida. Hur fan går man till väga för att skriva in nya fälgar, gaffel etc?

Tänkte boka en regbesiktningstid för Betty, men det är sjukt rörig info på bilprovningens hemsida. Hur fan går man till väga för att skriva in nya fälgar, gaffel etc?

jag fick ringa.. kvinnan i luren lät som att njaa de borde gå igenom sfro, men då va de ju lite mer.. jag berätta att jag pratat med regbes man på plats och då släppte hon den vidare,, bara fälgar lär inte göra nåt.

Kör nog på den vanliga kontrollen emörra, skiter det sig så får jag väl boka regbesiktning.

Kör nog på den vanliga kontrollen emörra, skiter det sig så får jag väl boka regbesiktning.

Annars kan du göra som farsan gjorde för nån vecka sedan med sin XJR som vi byggde om i vinter. Han åkte iväg till bilprovningen för ett snabbt utlåtande av besiktningsmannen. "Tror du jag behöver göra en SFRO?" löd frågan. "Har du ens ändrat något?" löd svaret.

Eftersom allt på hojen är i princip som original bara bättre grejjer så tyckte han det var onödigt med en nybesiktning.

I ditt fall kan det ju däremot vara värre, men jag vet inte hur pass annorlunda hjulbas och sånt blivit på din. Åk till en Bilprovning där du varit förr och blivit bra bemött sen är det bara att fråga om det behövs göra nån regbesiktning.

Jag har ju byggt tillbaka mycket av det kosmetiska bortsett från framgaffeln.
Bakskärm, med regplåt, blinkers m.m. är reverserat till original igen.

Det som skiljer är att det sitter clip-on på och är en annan framgaffel med bättre bromsar etc. Längden på gaffelbenen är nästan exakt densamma, ingen förändrad rake heller. Istället för 2 kolvsok så sitter det 4 kolvsok på. Fotpinnarna är även de framflyttade igen.

Värt ett försök iaf?

Jag har ju byggt tillbaka mycket av det kosmetiska bortsett från framgaffeln.
Bakskärm, med regplåt, blinkers m.m. är reverserat till original igen.

Det som skiljer är att det sitter clip-on på och är en annan framgaffel med bättre bromsar etc. Längden på gaffelbenen är nästan exakt densamma, ingen förändrad rake heller. Istället för 2 kolvsok så sitter det 4 kolvsok på. Fotpinnarna är även de framflyttade igen.

Värt ett försök iaf?

Är allt någolunda "standard" vad gäller axelavstånd och gaffelvinklar så tycker jag du kan kika förbi Bilprovningen bara för ett utlåtande. Japshojar brukar dom vara rätt så förlåtande mot så vitt jag vet.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul