besiktningsintygs strypning

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hur gick ni till väga som regbesiktat med turbo för att få ner effekten till orginal vid bänkningen?

Räcker avhakad wg stång?
jag funderar på strypbrickor mellan avgasrör o turbinhus med ett 30mm hål i

Ideer?
 
Släpp av på gasen när trycket kommer :tummenupp
 
Släpp av på gasen när trycket kommer :tummenupp

Bänkstället sa uttryckligen att de inte skriva intyg på effekten. om det skulle "fuskas"

Så jag sa: om jag fixar så att hojen inte lämnar mer än 128 hk kan jag få intyg på det då?

-Ja
 
Öppna wasten fullt upp och skruva loss dumpen (ersätt med öppen slangstump, så att det inte syns) så att inget laddtryck alls kan byggas upp. Sunkig sugmotorprestanda fast med monterat turboaggregat.
 
Jag kapar tråden lite grann här, är bakhjulshästar godkänt som effektangivelse? Jag menar det är ju rätt stor skillnad om jag har 150hk på hjulet eller i motorn...(150vevstakshästar original,).
 
Man typar med bakhjulshästar, även från fabrik.

Jasså? Jag var helt övertygad om att det var vevstakshästar som stod i intruktionsboken... :va
Alla hojar som bromsas original verkar ju också har ungefär samma effektbortfall procentuellt kontra angiven effekt. Så det är inte en drivlineförlust utan en generell överdrift från tillverkarna?
 
Instruktionsboken? Typintyget är det som gäller. T.ex. en -98 Suzuki Bandit är typad med 98 hästar och är vad alla får när man bänkar dem i originalskick.
 
Allright. Är inte riktigt hemma på det här området, så därför frågar jag. Men det är alltså skillnad på typintyg och angiven effekt från fabrik?

Läser man om t.ex. nya R1 så har den ju 182hk på pappret(om du söker på transportstyrelsen eller läser valfri hojtidning) men bromsas ständigt till 150-160hk(beroende på bänk)?
 
Allright. Är inte riktigt hemma på det här området, så därför frågar jag. Men det är alltså skillnad på typintyg och angiven effekt från fabrik?

Läser man om t.ex. nya R1 så har den ju 182hk på pappret(om du söker på transportstyrelsen eller läser valfri hojtidning) men bromsas ständigt till 150-160hk(beroende på bänk)?
Eftersom höga effektsiffror säljer så står det alltid vevhästar i all reklam, dokumentation mm, även om man kanske måste typa in med effekten mätt på hjulet. Samma sak med vikter på hojar, det är utan alla vätskor mm.
 
Öppna wasten fullt upp och skruva loss dumpen (ersätt med öppen slangstump, så att det inte syns) så att inget laddtryck alls kan byggas upp. Sunkig sugmotorprestanda fast med monterat turboaggregat.

Är du säker på att det fungerar? :confused:

Jag har själv inte gjort en reg.bes. med turbo, men på Autokinito i Uppsala som är godkända av SBP måste man bänka med ett visst laddtryck för att få godkända papper, har för mig det var 0,5 bar eller dylikt. Det var så för ett par år sedan iaf.
Då kan det bli vissa svårigheter såvida man inte ställer tändning helt åt fanders så den knappt går eller motsvarande.
 
Är du säker på att det fungerar? :confused:

Jag har själv inte gjort en reg.bes. med turbo, men på Autokinito i Uppsala som är godkända av SBP måste man bänka med ett visst laddtryck för att få godkända papper, har för mig det var 0,5 bar eller dylikt. Det var så för ett par år sedan iaf.
Då kan det bli vissa svårigheter såvida man inte ställer tändning helt åt fanders så den knappt går eller motsvarande.

Det var vad sbp i trollhättan sa till mig oxå. men det verkar vara olika på olika sbp stationer, vad som gäller. sbp i halmstad verkar ha släppt igenom många cyklar.
 
Isf borde det ju gå montera en restriktor på lämpligt ställe, sen bara anpassa hålet efter önskad effekt?
 
Restriktor borde vara det absolut "bästa". Sen är en annan tanke såhär på aftonkröken; När det stryps förgasarhojar för ex. 25kw, så används trottelstopp i CV fuggarna. Borde inte det också funka? (En lite mer sofistikerad variant på att "dra av på gasen" så att säga. Trottelstopp är mig veterligen en godkänd trypningsform
 
Hur ska man lösa problemet med att regga in en gsx-r750 med en 1100 motor och turbo?

Ringt till bilprovningen idag och dom kunde inte ge några vettiga svar,lät som att det var omöjligt.Man måste strypa 1100:an rätt ordentligt för att få ner effekt/vrid till 750:ins nivå.Är det lättare att regga in som amatörbyggt fordon och vad krävs för att få igenom?är det en omöjlighet utan att behöva modifiera allt kraftigt?
Frågar eftersom jag är spekulant på en sån maskin och vill veta om det går att få den "gatlaglig":gnissla
 
Last edited:
Hur ska man lösa problemet med att regga in en gsx-r750 med en 1100 motor och turbo?

Ringt till bilprovningen idag och dom kunde inte ge några vettiga svar,lät som att det var omöjligt.Man måste strypa 1100:an rätt ordentligt för att få ner effekt/vrid till 750:ins nivå.Är det lättare att regga in som amatörbyggt fordon och vad krävs för att få igenom?är det en omöjlighet utan att behöva modifiera allt kraftigt?
Frågar eftersom jag är spekulant på en sån maskin och vill veta om det går att få den "gatlaglig":gnissla

Ska du regga ett fordon som amatörbyggt måste vitala delar av fordonet ha bytts ut. På bil är det t ex. motor, drivlina, chassi, bromsar osv.
Ring SFRO (eller köp deras bygghandbok) och ta reda på vad som krävs för att registrera din motorcykel som amatörbyggt fordon. Jag tror dessvärre inte att hojen faller inom ramen för amatörbyggt fordon enbart genom att byta motor.
Däremot kan den falla inom ramen för ombyggt fordon (mest troligt) och då gäller lite andra regler. Det krävs inte lika kraftiga ombyggnader t ex.

Men mitt tips är att ringa till SFRO, för det är en djungel med regler och undantag osv osv.

Mvh J
 
Hur ska man lösa problemet med att regga in en gsx-r750 med en 1100 motor och turbo?

Ringt till bilprovningen idag och dom kunde inte ge några vettiga svar,lät som att det var omöjligt.Man måste strypa 1100:an rätt ordentligt för att få ner effekt/vrid till 750:ins nivå.

Du skulle ta och pm:a "Silverryggen" här på SH.
Han har just ett 750 chassi med en 1100 motor...........och turbo förståss:D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top