Besiktningsfrågor

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Köpte en gixxer som ska besiktigas, eftersom jag aldrig ägt en hoj tillräckligt länge för att behöva göra det innan har jag lite frågor.

Nummerplåten är inflyttad 10 cm så orgibal belysningen lyser bara på halva och reflexen längst ner på stänkan finns ju inte, kommer det bli problem? På en av motarderna va reflexen klistrad på skylten, är det ok?
2012-03-27 - 1.jpg
Sitter ett slip on på som är gansa högljudt över 9k rpm men upp till 4 låter den "typ standard" problem?

Den som montera dukelyset va nog blind för helljuset står ner i marken, halv luset däremot är perfekt. Problem?

Den är omlackad, avskalad och annat styre, problem?

Jag tror inte att de har några synpunkter på skylten då den sitter hyffsat vertikalt och bakom bakre axel. Att lyset inte träffar skylten ordentligt ser de inte mitt på ljusa dagen, de vill nog mest se att det lyser alls. Man får inte klistra något på skylten, men var som helst baktill bara det inte täcker nåt ljus är ok.

Ljudet är ju en chansning, minns inte vad varvtalet ligger på när de mäter detta.

Ljuset kollar de alltid så där lär du nog åka dit om du inte ställer upp det.

De tre sista grejerna är inga problem.

well...

En helfordonsgodkänd hoj får ej ändra NÅGOT enligt boken.

Dock vet jag ingen som åkt dit för att hojen är fightad....

Reflexen måste finnas och får inte sitta på skylten
Hojen får ej låta mer än org, finns angivet decibel vid X.000 RPM
Att halvljuset står rätt kollar dem ju, samt att du HAR helljus, sen är det nog i eget intresse hur högt det står....
Finns en regel om hur långt bak i förhållande till bakre axeln regskylten skall sitta, likaså i vilken vinkel.

Vad som sedan slinker igenom är en HELT annan femma....

lånar tråden lite.

Vad är "rätt" halvljusinställning? måste nämligen justera på hojen men vet inte hur det ska stå

"Reflexen kan sitta på skylten under besiktningen, bara farbror blå som inte gillar det" - besiktningsman
Hakade på Far min och besiktade hans hoj förra sommaren, då hade de ett ark med reflextejp som var e-märkt som de klistrade på skyltarna för att slippa få återbesök för skitsaker.

Ang db så finns det en skylt någonstans på ramen där det står vad som är max för modellen
Upp till 2003 är det 103db som gäller och det mäts 1m snett bakom hojen vid 5400 varv (om jag ej minns fel)

Ljuset ska fixas men kanske inte hinner innan besiktning Klistrar väll på e alu remsa bakomskylten så reflexen hamnar under.
Är en 98 så..
Hur tystar man den billigast en kortare stund? :hihi

Tusen tack för alla svar!

"Reflexen kan sitta på skylten under besiktningen, bara farbror blå som inte gillar det" - besiktningsman
Hakade på Far min och besiktade hans hoj förra sommaren, då hade de ett ark med reflextejp som var e-märkt som de klistrade på skyltarna för att slippa få återbesök för skitsaker.

Ang db så finns det en skylt någonstans på ramen där det står vad som är max för modellen
Upp till 2003 är det 103db som gäller och det mäts 1m snett bakom hojen vid 5400 varv (om jag ej minns fel)

Varvtalet är beroende på slaglängden, så dom kollar i en tabell för att se vilket varvtal dom ska prova på.
Mats

Har aldrig råkat ut för en ljudmätning när jag besiktigat, hur vanligt är det?

Har aldrig råkat ut för en ljudmätning när jag besiktigat, hur vanligt är det?

När besiktningsmannen finner det nödvändigt, din/a hojar låter för lite om du inte har råkat ut för det :D

106db vid 5500, han fann det inte nödvändigt att gasa upp till 6500 rpm :brynad
När jag var tillbaka med besdämpen på så sa de att nu hördes den inte alls, de garvade och godkände :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back