besiktning

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
ska besiktiga bilen.

kommer de anmärka på mina dubbfria vinterdäck?
för den går inte igenom med mina sommarfälgar, och orginalsommardäcken är för slitna

Nej, du får besiktiga med dubbade vinterdäck om du så vill...det bryr sig inte SBP om. Snuten däremot bryr sig rätt mkt, 800:-/däck är böterna om du kör dubbat när du inte får.

Besikta själv bilen för 1-2 veckor sedan. Nybytta bakdäck (sommar), samt året-runt-däck fram. Det var inga problem, eller rättare sagt. Han sa inget. :)

Man får köra med vinterdäck åretom om man vill :tummenupp Dock inte dubbar men saknar dina däck helt dubb då är det inga problem :tummenupp

Ah, så jag som senast måste besiktiga bilen 1 månad innan man lagligen får köra med sommardäck kan alltså rädda besiktningen med att ha på vinterdäcken just under besiktningen?

Anledningen till mina kassa sommardäck är att jag inte vet om bilen överlever vintern, så det känns onödigt att arra nya däck så nära vinterdäcksäsongen.

Ah, så jag som senast måste besiktiga bilen 1 månad innan man lagligen får köra med sommardäck kan alltså rädda besiktningen med att ha på vinterdäcken just under besiktningen?

Anledningen till mina kassa sommardäck är att jag inte vet om bilen överlever vintern, så det känns onödigt att arra nya däck så nära vinterdäcksäsongen.

Ja, det är som Snigeln sa, besiktningsgubbarna bryr sig bara om att mönsterdjupet är lagligt, om du kör dubbat är mellan dig och polisen.
Jag har själv besiktigat en bil med dubbdäck i Juni pga att systern körde sönder höger framfälg mot en trottoarkant dan innan besiktning.. :huvet

Jag brukar hjälpa dom som glömt vinterdäcken(dubb) på med att sätta en kniv i däcken :tummenupp

Klart du ska besiktiga med vinterdäck! Sen när dom kollar bort skyndar du dig och lägger om till dina sommarslicks!
För tvärtemot populär tro så blir inte sommardäck dåliga när mönstret försvinner, tvärtom! Dom blir exakt som såna däck dom använder i exempelvis Formel 1!

Den enda anledningen att det inte är lagligt att ha så lite mönster är att din bil blir alldeles för snabb när du ska brassahelvete från snyyten! :D

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back