Besiktning???

Langoz

Langoz
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Arlöv
Hoj
Suzuki GSXR 750
Jag ska in och besiktiga turbo hojen nu i sommar.
Är det något som är möjligt eller bara att glömma.
Hur gör ni?? Vad är det för regler som gäller??
 
Inte bara ombyggd då du behöver effektuppgifter från tillverkaren då.
Har jag läst hos SFRO.

Amatörbyggt fordon funkar det på.
Egen konstruktion, eller som min med skrotad ram och stora ändringar i konstruktionen.
Se bara till att ha ALL dokumentation på ramen/ hojen som möligt.
Ägare innan skrotning, vilket försäkringsbolag som har skrotat hojen, kvitto och skrotintyg från skroten.

Sfro är jävligt noga med detta, då dom inte vill bli en "tvättinrättning" för stulna doningar.
 
plocka bort den inför bes kanske :va
 
Eller så gör du som jag gjorde:

1) Fixa bromsbänksintyg från auktoriserad firma, t.ex. MP-Racing i Billesholm, kanske Sölle i Ystad också funkar? Kanske Yamaha-center i Helsingborg. MP-Racing får göra sådana intyg iallafall. Han gjorde mitt :) På hoj får du inte höja effekten och vridet alls. Suzuki godkänner ingen effekt och vridökning heller. Jag har terroriserat dem... SÅ, se till att hojen inte lämnar mer effekt och vrid än original vid bänkningen för att fixa intyget. Trottelstopp, restriktor, häng av wastegaten (räcker i regel inte...), gör hur du vill, bara det funkar. Vridet har en tendens att bli för högt. Vissa besiktningssnubbar hänger upp sig på vridet, andra skiter i det. Men det kan vara bra att ha det i ordning så du slipper köra iväg och bänka en gång till.

2) Boka regstreringsbesiktning. Ring 0771-600 500 för att komma till Bilprovningens registreringsbesiktningsbokningstelefon :rolleyes: Säg vad du vill regga in. I ditt fall turbokonvertering. Jag reggade in mina 17-tumshjul samtidigt som turboinreggningen. De kommer säkert att skrika rakt ut när du säger "turbo", men gör de sitt jobb så bokar de in en tid där du vill. (Tips: Ängelholm eller Markaryd...)

3) Om besiktningsstationen inte har våg så får du fixa vägning själv för att få vågsedel. Denna krävs vid registreringsbesiktning. Kostade 250:- för mig. Gjordes hos Nårab (tippen) i Klippan. Lätt att fastna där, han som sköter vågen är rolig och rejsar hundkojor. Jaja.

4) Åk till Bilprovningen när tiden är kommen, håva upp 600:- (om vägningen görs på plats så är det 850:-), och regga! De kollar så allt ser ordentligt ut, rycker lite i tryckrören och säger att du antagligen kommer att höja effekten när du kommer hem, men det får polisen ta hand om när/om du blir stoppad... Men då har du iallafall inskrivet "motor med turbo" i registreringsbeviset, så du slipper föreläggande om fullständig registreringsbesiktning.

Såja, klart! Fixa upp laddtrycket och gasa! När dina nya papper på hojen kommer så kan det stå så här längst ner:

T31B MOTORN ÄNDRAD
MOTOR MED TURBOKONVERTERING

För att jag inte skulle komma över original vrid så står det nu 67 kW i mina papper, men det var texten "motor med turbo" jag var ute efter. Står det bara så så är det inga bekymmer att besikta hojen senare. Då slipper du skruva av grejorna. Gött!

Detta går att göra på alla hojar tillverkade innan 17 juni 1999. Efter det så finns det helfordonsgodkännande, och då är det kört om man inte bygger om till oigenkännlighet (eller, ja, nästan iallafall) och reggar som amatörbyggt fordon. Då går det igen :)
 
Last edited:
Är ju inte första gången denna diskussion kommer upp här i turboforumet. Lahis svar var väldigt omfattande, nästan läge för sticky på det...
 
Är ju inte första gången denna diskussion kommer upp här i turboforumet. Lahis svar var väldigt omfattande, nästan läge för sticky på det...

Lahi turbouppslagsverket !:D
 
Tackar för svaren =) Ska bara fixa ihop kopplingen sen bär det av till bilprovningen..
 
Ngn här som vet exakt vad som krävs för att regga om som ombyggt fordon?? räcker det med en annan sving?? +ska man göra som Iahi o hålla ner effekten på pappret ändå lr köra som det är?? (försäkringen borde jue bli billigare om man håller ner effekten)
 
Hur många kör "lågtrycks" besiktat och hur många har lyckats med amatöyggt?
o förexten hur många turbohojar kan tänkas rulla på våra vägar.
 
Min 90-gsxr1100 TAN271 har "motor med turbo" i regbeviset. Fick in 150hk/112kw i intyget då besiktningsmannen var förvirrad av någon anledning, förmodligen för att det är flyttgods med långsving. Körs på E85 fast inte i regbeviset. Till salu för 50k för den intresserade. Kan köras 8.60 med sving i bakre läget och ca 9.20 med 5cm extrasving, dvs på 402. Ej reggad som amatörbyggd.
 
Lahi & brink : Gäller detta än ?

Har en Blackbird -98 som i sverige reggades som 98-hästars av Honda , gäller då 98 hp eller original ( enligt papperen ) 164 som gräns att inte bromsa över ?

M
 
Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

Back
Top