Besiktning vid byte av motor

HyunJin

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2009
Hoj
Bobber
Efter en tids runt-surfande på diverse forum utan svar, ringde jag idag besiktningen och frågade om det krävdes besiktning vid motorbyte av ett "Amatörbygge".

Killen sa att det krävs först en besiktning av SFRO och sedan en besiktning av bilprovningen vid motorbyte.

Dock hittade jag text på SFROs hemsida där det stod det bl.a.

"SFRO anser att dessa mindre åtgärder skall kunna utföras utan krav på registreringsbesiktning:

Motorbyte utan ytterligare ingrepp. (Max 20% ökning av effekt och eller vridmoment).

Motorbyte enl. ovan plus anpassning av huvudramen för detta, i en omfattning som kan anses ringa.)"

Det tolkar jag som om att det ej är nödvändigt att låta SFRO besiktiga motorbytet med tanke på att både cc och effekten är mindre efter motorbytet.

Någon som har erfarenhet eller tolkar texten annorlunda? Är det någon som vet hur bilprovningen arbetar och om de ser ett motorbyte vid besiktning?

Tacksam för svar till en nybörjare som mig!

/Alex

Du skriver amatörbygge.
ÄR hojen ett amatörbygge eller är det en bef. hoj som du ska byta motor på ?

Om svaret på fråga ett är ja, så kräva sfro-besiktning.

Om det är som i fråga två så behövs bara en ny reg-besiktning.

Du skriver amatörbygge.
ÄR hojen ett amatörbygge eller är det en bef. hoj som du ska byta motor på ?

Om svaret på fråga ett är ja, så kräva sfro-besiktning.

Om det är som i fråga två så behövs bara en ny reg-besiktning.

Tack för svaret!

Jag kanske är korkad men vad menar du med "bef. hoj"?

Hojjen är ett amatörbygge som alltså redan är SFRO-besiktigat och varit i trafik sedan 2007, men det krävs alltså ändå ytterligare besiktning hos SFRO och bilprovningen?

Mvh Alex

*/ ?>
Back