Besiktning, vad kollar dom???

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Som rubriken lyder, nåt att tänka på inför besiktning av hojen?
Har en gammal 93a som ska in nu och jag har aldrig besiktigat en motorcykel förut då jag antingen sålt dom innan eller haft en ny.
Har bytt alla bromsbelägg samt standardservice innan vintern kom så det borde vara fräscht, all elektronik å sånt funkar. Nåt tips på vad dom brukar kolla på?

Mvh // Jesper

Det är ungefär det du nämnt. Kolla att all belysning funkar, bromsljus på både bak- och frambroms. Bromsarna, drivpaketet och däcken skall vara i dugligt skick. Kolla även så det inte är några glapp i lagringarna (sving, hjul och styrlager). Stötdämparnas funktion kollar de ibland, det får iallafall INTE vara några läckage. Om du har icke orginal avgas, kolla så inte ljudnivån är för hög.
Det brukar oftast inte vara några bekymmer med en normalt skött hoj... Jag har lyckats få igenom en del riktiga skräckexempel (gamla offroader)...:tummenupp

Många av punkterna det står de ska kolla slutar med orden (Om möjligt)
Och regnar det den dagen så kanske de inte ens provkör den

Många av punkterna det står de ska kolla slutar med orden (Om möjligt)
Och regnar det den dagen så kanske de inte ens provkör den

Okej, kollade även tipset på deras hemsida. Tänkte inte ens så långt!
Tack för hjälpen, då borde bettan gå igenom fin fint!

har besiktat två ggr ena gången kolla han inte ett skit utan tyckte mest det var coolt att han kom upp i 70 på ettan och att jag hade kört till karlstad för att få en tid.
andra gången i rissne så tog det 10sek innan han sa att den inte gick igenom pga xenon, o ett konstigt hemmagjort poistionsljus i xenon med som satt på när jag köpte den.

Är det nån som har lyckats få igenom en hoj med xenon på bes här??

har besiktat två ggr ena gången kolla han inte ett skit utan tyckte mest det var coolt att han kom upp i 70 på ettan och att jag hade kört till karlstad för att få en tid.
andra gången i rissne så tog det 10sek innan han sa att den inte gick igenom pga xenon, o ett konstigt hemmagjort poistionsljus i xenon med som satt på när jag köpte den.

Är det nån som har lyckats få igenom en hoj med xenon på bes här??

Xenon = olagligt på mc om jag inte minns helt fel.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Om jag har rätt så kommer du förmodligen aldrig få genom den med Xenonlampor på.

//Andreas

Xenon = olagligt på mc om jag inte minns helt fel.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Om jag har rätt så kommer du förmodligen aldrig få genom den med Xenonlampor på.

//Andreas

aa det är förbjudet om dem inte är fabriksmonterade sa han, men jag tänkte om nån visste om det finns nån station som kanske kollar lite genom fingrarna. Som på stationen i Karlstad e jag säker på att han inte hade brytt sig, han prata ju bara massa annat, men jag orkar inte åka dit igen.

aa det är förbjudet om dem inte är fabriksmonterade sa han, men jag tänkte om nån visste om det finns nån station som kanske kollar lite genom fingrarna. Som på stationen i Karlstad e jag säker på att han inte hade brytt sig, han prata ju bara massa annat, men jag orkar inte åka dit igen.

Stämmer det där med fabriksmonterad. BMW K 1600 GT har ju xenon.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med någon som inte skulle påpeka det.

//Andreas

Är det nån som råkat ut för att man fått nedslag för xenon om man bara har det på helljuset?

Jag har nämligen en separat h1 strålkastare för helljuset som jag monterat xenon i men har kvar original h4 lampa i den andra strålkastaren.

Har dock ej besiktat den i detta skick men ska prova i sommar.

Är det nån som råkat ut för att man fått nedslag för xenon om man bara har det på helljuset?

Jag har nämligen en separat h1 strålkastare för helljuset som jag monterat xenon i men har kvar original h4 lampa i den andra strålkastaren.

Har dock ej besiktat den i detta skick men ska prova i sommar.

Xenon på helljuset får du ha. Det e bara på halvljuset man inte får ha det sa besiktningsmannen.

Många som åker på att det inte finns en röd reflex bak
Här i byn så hade dom ofta en påse sådana under sin bänk som man fick att montera om det inte fanns.:tummenupp

Det är ju därför Sporthoj finns, för att visa ska ställa dumma frågor.:tummenupp

haha, det har du helt rätt i! Om inte annat så får jag väl ta med en kanellängd å bjuda gubbarna i högdalen på så löser det sig säkert oavsett...:Bugar

Ibland, fan va ja älskar att sporthoj.com finns.. för oss kassa jävlar är det riktigt skönt att få svar på sånt här :tummenupp :Bugar

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti