Besiktning & Uppköring på XR650R

  • Thread starter Thread starter craffe
  • Start date Start date

craffe

Guest
Mer frågor från mig...

Kan jag besiktiga med motardhjul på? (de e väl fel dimension) Förutsatt att jag fixar hastighetsmätare, typ cykeldator.

Kan jag köra upp på en hoj med motardfälgar på?
Alternativet är crossdäck på org.-fälg Vilket är bäst att testa med?

Ska jag kanske typa om hojen med motarddäck eller hamnar jag i annan dyrare försäkringsklass? (har offroad nu)

Planerar att köra upp för 'mellanklass-A' hojen är nämligen på 9KW enligt regbeviset, så det är lugnt...
Då får jag ju köra på min egna, det måste va smidigt.
Får ju tungt kort automatiskt efter 2 år i alla fall.

Frågan är vad dom säger när man kommer dit på 160-vägdäck på excelfälg o ska köra upp.

Tacksam för kommentarer och hjälp!

Mvh / craffe som klarade uppskrivningen idag utan att ens ha öppnat boken. Plugga är en myt :D
 
hur är det med vikten, räcker det till på xr650n för mellankort alltså?
Angående besiktningen så antar jag att det måste ändras i papperna på hojen om det ska funka.
Jag skulle definitivt besiktat med orginalhjulen först.

Om hojen klarra kraven för mellanklass så skiter de givetvis i vilka hjul o däck du har så länge det är lagligt.

9kw, kan väl aldrig stämma, det är 12hk ungefär, då rullar inte den där längre
 
Last edited:
Silwer skrev:

9kw, kan väl aldrig stämma, det är 12hk ungefär, då rullar inte den där längre

Säg inte det...vill man ha en KTM & Husaberg lv-reggad får man den strypt till ca 10 kw. Iofs så går de som en moped då :)
 
ok, jag trodde knappt det var tillåtet att ställa till det så.
Den blir ju i princip okörbar.
Ingen kan ju på allvar tro att nån kör med den på det sättet.
Ett bra exempel på när lagar och regler blir helt tokiga.
 
Silwer skrev:
Om hojen klarra kraven för mellanklass så skiter de givetvis i vilka hjul o däck du har så länge det är lagligt.

9kw, kan väl aldrig stämma, det är 12hk ungefär, då rullar inte den där längre

Jaja, men för att det ska va lagligt ska den ju va typad med den dimensionen, o det va ju det jag undrade om jag skulle göra...

Vidare kan jag inte göra så mycket åt att det står 9KW i pappren, men å andra sidan känns det just nu som en fördel så..
Känns inte som jag vill regga upp den bara för att det ska se coolt ut i pappren, så gott om pengar har jag inte.

Frågan är ju om dom alls kollar vilken dimension som den e typad med när jag kör upp, för även om jag besiktigar med originalhjul så LÄR jag slita bort dom när jag kommer hem, det ser ju inte klokt ut :)
 
när jag körde upp kollade då inte nån i mina regpapper, de kolade mönsterdjup mm bara.
Jag vet inte om det ändrats, men jag tror du kommer undan faktiskt.
 
Silwer skrev:
när jag körde upp kollade då inte nån i mina regpapper, de kolade mönsterdjup mm bara.
Jag vet inte om det ändrats, men jag tror du kommer undan faktiskt.

Jo, jag tror det oxå, men det känns lite sådär att chansa om det innebär att jag måste vänta tils i vår om det inte går...

Aja, vi får väl se...
 
Vill du vara helt säker så bör du nog köra upp med offroadhjulen. Sen är det ju en fördel om du kan se hur fort du åker (om du inte har cykeldator förstås).

Se till att använda orginallyset oxå, dom kan nog reta sig på ufo twin mm.
 
Monobike skrev:
Vill du vara helt säker så bör du nog köra upp med offroadhjulen. Sen är det ju en fördel om du kan se hur fort du åker (om du inte har cykeldator förstås).

Se till att använda orginallyset oxå, dom kan nog reta sig på ufo twin mm.


Jo, planen är cykeldator.. O så hänger jag på alla fula blinkers och läppen med regplåt o reflex o så.. Precis som när jag besiktigar den. Enda skillnaden blir fälgarna..

Ja e inte så sugen på att göra bromsprov i 90 KM/h med två sprillans nya crossdäck, inte undanmanöver eller garagevändning heller för den delen :fakta
 
craffe skrev:

Planerar att köra upp för 'mellanklass-A' hojen är nämligen på 9KW enligt regbeviset, så det är lugnt...
Då får jag ju köra på min egna, det måste va smidigt.
Får ju tungt kort automatiskt efter 2 år i alla fall.

Tydligen skulle du ha pluggat. :fakta
Då hade du fått reda på att du inte får köra upp på din hoj.
max 500cc och max 25kw är det som gäller för mellankort.

Du får inte köra upp för nått kort överhuvudtaget på din hoj.
Den är för liten för tung, och för stor för mellan.

Sorry!
 
Re: Re: Besiktning & Uppköring på XR650R

WestW skrev:
Tydligen skulle du ha pluggat. :fakta
Då hade du fått reda på att du inte får köra upp på din hoj.
max 500cc och max 25kw är det som gäller för mellankort.

Njae, du, där tror jag du har fel..

I vägverkets egen författningssamling står följande för körkortsklass A med begränsning:

VVFS 1998:52
-- Behörighet A, begränsad behörighet
Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16
kW/kg

Kolla själv på http://www.vv.se/lagrum/pdf/1998nr052.pdf om du inte tror mig.. Vart står det nåt om max 500CC?

Jag menar inte att vara dryg, jag vill bara ha reda på hur det VERKLIGEN är, böjar bli dags att fixa tid om jag ska hinna i höst...

Mvh / craffe
 
Hmm... Brukar det inte stå "Not for highway use" på cross-däck?

Isånt fall är det nog dumt att köra med dom.

Asså.. Dom är inte dumma i huvet. Dom VET att du fifflar med vikt/effekt, storlek på hjul osv. Och är provförrättaren på fel humör den dagen så kommer han gå igenom ALLT för att du inte ska få köra upp på den hojen. Så se till att ha ALLT lagligt. Annars kommer du nog få svårt att ta kortet i år.

Som sagt, se till att ha den helt laglig annars är det bara slöseri med tid.

/Lucky9
 
Klart de e bättre om den är så laglig som möjligt...

Men jag måste ju välja på att köra upp på crossdäck med rätt dimension, eller vägdäck med fel dimension... Frågan är väl vad som är bäst.. Jag lär ju inte köpa en uppsättning däck TILL bara för uppkörningen...
 
Lucky9 skrev:
Hmm... Brukar det inte stå "Not for highway use" på cross-däck?

Isånt fall är det nog dumt att köra med dom.

/Lucky9
Crossdäck är lagliga på gatan, jag har besiktat med såna i åratal.
Sen att de är obekväma och lätt sladdar på asfalt är en annan femma.
 
Tror att jag ska göra så här:

Jag ringer till försäkringsbolaget o frågar om det blir nån förändring i min premie om jag typar den med motardhjulen.
Blir det inte det kan jag ju lika gärna göra det, så slipper man allt sånt strul sen.
Plus att jag ju även kan köra upp med dom (om det nu går med tanke på alla andra j***a regler)

Då kan ju inte snuten gnälla sen heller för att man åker på fel dimension...
 
Re: Re: Re: Besiktning & Uppköring på XR650R

craffe skrev:
Njae, du, där tror jag du har fel..

I vägverkets egen författningssamling står följande för körkortsklass A med begränsning:

VVFS 1998:52
-- Behörighet A, begränsad behörighet
Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16
kW/kg

Kolla själv på http://www.vv.se/lagrum/pdf/1998nr052.pdf om du inte tror mig.. Vart står det nåt om max 500CC?

Jag menar inte att vara dryg, jag vill bara ha reda på hur det VERKLIGEN är, böjar bli dags att fixa tid om jag ska hinna i höst...

Mvh / craffe

Det kanske är jag som har fel då. :rodnar
Men kolla upp det nog för annrs blir man nekad på uppkörningen
 
Det är däremot minst 750cc för TUNG hoj.

Finns inget max kubik på mellanklass.

Jag körde upp med körskolans Honda Sevenfifty.
 
NO_FEAR skrev:
Det är däremot minst 750cc för TUNG hoj.

Hm, njae... 700CC och minst 25 KW är det som gäller för att köra upp för tung...

Nån som vet vad det kostar att typa?

O tror ni att det går att typa med cykeldator?
 
craffe skrev:
Hm, njae... 700CC och minst 25 KW är det som gäller för att köra upp för tung...

Nån som vet vad det kostar att typa?

O tror ni att det går att typa med cykeldator?

Regbesiktning = 680:-


/oXydex

Edit: Tog bort lite =D
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top