Besiktning och flyttade reglage...?

Olaa

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2014
Hoj
BMW R100RS -81
Hej! Är ny på detta med att bygg om en hoj.

Som fas ett skulle jag behålla original reglage men känner nu att det hade varit fint att redan nu får ett mera avskalat resultat.

Frågan gäller i förhållande till besiktning:
Original reglage har start knapp och dödar reglage.
Måste man ha dödar reglage?
Kan man flytta reglagen till annan plats än där de sitter idag, gashandtaget?

Tack för all hjälp

Mvh
Ola A.

Dödarknappen testas inte så den behöver du inte (min ena hojs dödarknapp är borta sedan länge, inga problem) :tummenupp

Du kan ha startknappen var som helst, du behöver inte ens ha startknapp om du inte vill :tummenupp

Last edited:
Kanon då satsar ja på detta. Att bara dra ny el till startknappen på ny position är inte så mycket jobb.

Tack för info :)

Med vänlig hälsning
Ola A.

Finns det någon regel som säger att man måste ha reglagen på styret? Vissa reglage måste man ju ha, som hel/halvljus omkopplare, men undrar om något reglerar var det får sitta. Kan väl vara så att självbevarelsedriften räcker för att ingen ska sätta ex blinkersknappen under sätet :P

Låter som sunt förnuft :-)

Var kan man hitta en förstålig översikt hur man får konfigurera en hoj så den följer reglementet?

/Ola A.

Jätte tack.

Som vanligt när det gäller direktiv så känns det som tolkningar av dessa gäller...

Det var lite tunt med någon "lathund" eller komma igång tips på SFRO hemsida, tyvärr...

Har nu mejlat SFRO för mera information i förhållande till mina små modifieringar.

Med vänlig hälsning
Ola A.

Jätte tack.

Som vanligt när det gäller direktiv så känns det som tolkningar av dessa gäller...

Det var lite tunt med någon "lathund" eller komma igång tips på SFRO hemsida, tyvärr...

Har nu mejlat SFRO för mera information i förhållande till mina små modifieringar.

Med vänlig hälsning
Ola A.

Om du inte tänkt göra större förändringar på din hoj är det rätt meningslöst att prata med SFRO då det är de som har hand om ombyggda fordon, att flytta reglage, byta tank, fälgar eller bakdel är inte ombyggda fordon.

Kolla lite med Tommy36, han verkar ha känsla för det där.

Åter tack! :) Bygget fortskrider. Har nu snart samlat på mig alla delar. Har även fått en fin engagerad kontakt hos SFRO. Att byta sadel, skärm, styre, flytta reglage innebar i mitt fall inget i förhållande till original utförandet av hojen.
Min nya plan att bygga en ny bakdel var SFRO mera intresserad i att följa upp. Detta känns naturligt. Fortfarande känns inte detta som något oroande...
Jag har fått kontakt med en erfaren hojbyggare som jag hoppas kan bistå med råd.

Det jag nu gör först är att ta någon bild på befintligt bakparti. Jag lägger sedan in denna i Photoshop och ritar den nya så man får en känsla för hur det kan bli. Nästa steg är att göra en dummy i plast elrör, sådana man drar elledningar i. Dessa är ju böjbara, billiga. Utifrån denna bockar och tillverkas sedan ramen. Om jag orkar blir det kanske en 3D-ritning.

Jäklar vad detta är kul.

/Ola A.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey