Här kommer en liten genomgång vad som ev kommer att kollas!
* Fungerande blinkers "avstånd mellan blinkers är följande: 24cm i fram & 18cm i bak! Miniblinkers är väl OK om de nu verkligen ger ett bra sken. Tänk er själva, Ta nån dag när det är riktigt bra solsken, slå på blinkers och gå bort ca 5m från hojen. Om ni inte ser blinkade skenet så kommer garanterat inte nån bilist göra det heller från t,ex 25m. Blinkers är viktiga punkt slut!
* helljus samt helljusindikatorn från -84 och framåt
* halvljus Om du är osäker på höjden, se till att kunna komma åt inställningsskruven så brukar de oftast hjälpa till!
* Positionsljus i bak fungerar
* bromsljus (fot och hand) Kontrollera att bakre bromsljus kontakt verkligen fungera för de brukar kärva ihop
* skyltbelysning som verkligen lyser upp skylten, inget skit
* hastighetsmätare (belyst) Sällan de kollar att den är belyst, viktigare vid regbesiktning. Kolla så att hastighetsmätaren fungerar!
* däckmönster, 1mm över hela slitbanan, inga skador eller däcktyp t,ex "not for highway use"
* reflex "kostar max 25:- efterkontroll kostar 180:-"
* originalljuddämpare " bäst att sätta på om man inte vill chansa med sitt andra rör!
* Kolla så att hjullager är bra både fram & bak samt att inget missljud eller glapp förekommer "vissa fall kan man känna ett missljud i framhjulet just i styret med lite mer vibrationer som följd.
* Kolla länkaget i bak så inget är glapp "ack så viktig del som många glömmer bort att underhålla"
* Tuta såklart
* Kolla så att bultar, muttrar samt ekrar mm sitter fast.
* Drivpaket, inga tandpets liknande tänder på dreven, kedja= kan man dra ut så man kan se 2/3 av drevets tand så är den slut. Nej det går inte att spänna bort ett slitage. Titta även så att ingen länk har börjar kärbva ihop! Kolla så att kedjelåstet sitter åt rätt håll
* Kolla så att drev sitter fast!
* Vrid styret åt höger & vänster för att se så att gasvajern löper fritt och inget gashäng förekommer
* Stötdämpare på fram & bak att de fungera korrekt samt inget läckage. många tar inte en läckande packbox samt gaffelolja som kommit på bromsbeläggen på allvar tyvärr.
* Bromsbelägg, krav 1mm
* Koll av styrlager att inget hack förekommer samt att det inte har kärvat. Ang hacket: Ofta förekommer ett hack just i mittläget, lättast är det att kolla på hojar som har centralstöd eller så får man dra upp den på sidostödet och känna när man vrider styret t,ex från höger till vänter.
* Inget större oljeläckage från motorn
* Svinglager är ok genom att tag tag i svingen och dra mot dig och ifrån.
* Kolla ev bensinslangar så de inte har torkat och spruckit!
* Kolla växelföraren då den brukar bli glapp, försök att dra fast den eller lägg ditt gängtejp och dra fast annars kan splinsen "spåren på axeln" ta skada.
* Kolla så att bromsskivan inte är skev "förekommer oftast en pulserande bromsverkan som kan kännas i bromshandtaget/ bromspedalen "väldigt viktig sak"
* Kolla så att inte bromshandtaget tar längst in vid ev kraftigare inbromsning så att du fortfarande ha reserv kvar för ev ännu mer bromskraft. Detta är väldigt vanlig på hojar där ägaren tror sig veta att de har bra bromsar fast de är livsfarliga! "ännu viktigare sak"
Och till slut det viktigaste: Var trevlig mot besikningsgubben så är han med all säkerhet trevlig tillbaks. Många av dem som besiktar hojar har ett mcintresse själva så visst kan de mkt även de!