besiktning med bara en bromsskiva

ExHale

Vill inte åka T-bana
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Fireblade
Jag har en sned bromsskiva framme på min fireblade och det börjar närma sig besiktningsdax, frågan till er lyder:
Kan man bara skruva av den snea skivan när man skall besiktiga hojen, så man kör på bara en, godkänner dom det eller blir det körföbjud på rotmos?

Skall byta ut skivan, men har inga slantar den här månaden och man har bara en vecka på sig innan den skall vara besiktigad, kan juh ställa av den och fixa i vinter och sen besiktiga i vår, men det vore juh skönt att ha det klart så det är bara att ta fram och köra när våren kommer ;)

Och då hade du tänkt att bygga om bromssystemet också så det bara finns ett bromsok? För annars lär du inte ha mycket bromsverkan....

Sluta göra dumheter och byt den. :mattias

Last edited:
Klossarna skall juh bytas med så det är bara att sätta dit en liten bit stål av nått slag som håller kvar dom på plats så länge.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att de godkänner en sådan lösning. Du har ju fundamentalt ändrat ditt fordon utan att typa om det. Det låter som en jobbig och onödig väg för att slippa betala nya skivor.

Kontakta Acke på ISR och kolla vad han skall ha för skivor till din hoj.

Jag försöker inte komma undan att byta dom/den, bara att jag inte har några pengar den här månaden, måste vänta tills nästa löning innan jag har råd och hojen måste besiktigas senast på fredag.
Men det är säkert besvärligt som du säger + att dom antagligen kommer att slå ner på det så jag får väl försöka tänka ut nått annat sätt att lösa det hela på.

ISR?
posta en länk eller skicka ett pm så skall jag ringa och kolla... man tackar för hjälpen i alla fall :)

den funkar men vibrerar rätt så kraftigt + att den känns helskum på lägre hastigheter (som om halva skivan är täckt med olja), jag antar att skivan är skev, man ser att förra ägaren har glömt skivlåset i på ena sidan för självaste navet som håller i skivan har fått lite stryk och är lite böjd på ett ställe.
kanske kan få det att funka hjälpligt med hjälp av en hammare och låte våld, släpper dom verkligen igenom hojen om den vibrerar på bromsen, även om det bara är lite?

btw: nån som vet nått ställe i sthlm som man kan hyra mc-garage eller plats i garage över vintern, där det även finns plats att göra mindre ingrepp på hojen (som att byta skivor och drivpaket och så), som inte kostar skjortan?

Jag hade en minicross (fiddy) förrut som skivan va ca 5 mm vind på. Den böjde jag tillbaka med skiftnyckel. Håll en träbit eller liknande nära skivan och snurra på hjulet så ser du vart den behöver böjjas. Böj till lite grann i taget och snurra och böj lite till och sen lite och lite till..... och till slut så är den rak. Räkna med att du får böja lite åt andra hållet på sidorna om skevheten. Jag vet att detta är en klåp-lösning men det blev väldigt bra för mig och jag kände inget alls i handtaget efter åtgärden. Kan vara en lösning för dig så du i alla fall kommer igenom besiktningen.

Tillägg: Jag skulle aldrig göra så här på en stor hoj och köra omkring med, men det här var ett "nödfall" och du gör det ju självklart på egen risk.

Last edited:
supermoppe skrev:
Jag hade en minicross (fiddy) förrut som skivan va ca 5 mm vind på. Den böjde jag tillbaka med skiftnyckel. Håll en träbit eller liknande nära skivan och snurra på hjulet så ser du vart den behöver böjjas. Böj till lite grann i taget och snurra och böj lite till och sen lite och lite till..... och till slut så är den rak. Räkna med att du får böja lite åt andra hållet på sidorna om skevheten. Jag vet att detta är en klåp-lösning men det blev väldigt bra för mig och jag kände inget alls i handtaget efter åtgärden. Kan vara en lösning för dig så du i alla fall kommer igenom besiktningen.

Känns som om man inte ska fuska sig igen sina bromsar iaf.
Har man inte råd med nya bromsskivor, så ställ cykeln åt sidan.

Skulle nå´t hända så kommer man nog att ångra sig om man lät lite pengar styra sitt val om det ska bromsa eller inte.

(usch vilken gammal gubbe jag känner mig som kommer med sådana förmaningar)

jo visst, bromsarna är jätteviktiga, jag vill bara kunna köra lite till innan sesongen är över och iom att jag inte kan besiktiga den så måste jag ställa av den tidigare än beräknat.
det går juh att bromsa, det bara vibrerar som fan när man gör det :P

misstänker att förre ägaren hade gjort nån slags temp fix för det var inga problem alls första 3 veckorna, sen så var jag tvungen att tokbromsa från hög hastighet så vart dom sådär efter det, så kan man banka till dom så det funkar igen i tre/fyra veckor så är allt frid och fröjd för då får man lön och också råd med nya skivor ;)

Bligzzz skrev:
....men har inga slantar...

Bromsskivor

Laserskurna 320 mm bromsskivor för flytande upphängning, 4 mm godstjocklek. Hårt racingtestade av Hoffberg och mig, med resultatet utmärkt slitstyrka. Även andra dimensioner kan ombesörjas, ring och fråga så kanske vi kan skaffa fram modellen åt dig.

Pris på obearbetad bromsskiva fram 600:-

http://web.telia.com/~u18322446/kamaxel/kam.html

Bligzzz skrev:
Jag har en sned bromsskiva framme på min fireblade och det börjar närma sig besiktningsdax, frågan till er lyder:
Kan man bara skruva av den snea skivan när man skall besiktiga hojen, så man kör på bara en, godkänner dom det eller blir det körföbjud på rotmos?

Skall byta ut skivan, men har inga slantar den här månaden och man har bara en vecka på sig innan den skall vara besiktigad, kan juh ställa av den och fixa i vinter och sen besiktiga i vår, men det vore juh skönt att ha det klart så det är bara att ta fram och köra när våren kommer ;)

ring bilprovningen och fråga.. annars plockar du bara bort skivan och hoppas på det bästa... plocka av skivan och pumpa ihop kolvarna med beläggen kvar så funkar det helt ok att bara köra med en skiva..
lycka till!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...