Besiktning med 25 kw på "pappret"

kriLLet

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2011
Hoj
GSXR 1000 K3
Hej alla tekniskt kunniga på SH.

Denna eller dessa frågor finns säkert någonstans här redan men jag skickar mina frågor. Jag har köpt en gsxr 750 ifrån 98 som är strypt på pappret till 25 kw.

Hur funkar det på besiktningen? påpekas det där, kollas det upp?
Jag har ju tyvärr inget strypkit så jag kan inte hänga på ett sådant.. Är dem svåra att få tag på om det nu behövs? och vart börjar en färsking som jag leta?

Och hur stor skillnad gör det på försäkringen om jag nu tex skulle regga den på den rätta kw;en?

Betalar just nu 5500 kr/helår...

Hoppas någon kan svara på dessa frågor! =) tack på förhand...

I mitten av 2000 hade jag en Suzuki Bandit 600 från 1997 som var registrerad på 25 kW.
Frågade besiktningsmannen om jag skulle regga om den till full effekt men enligt honom
så var det onödigt ur deras synvinkel och att dom flesta försäkringsbolag försäkrade den
på ursprungseffekten.

Som sagt detta var i mitten av år 2000 det kan ju ha hänt en hel del sen dess..

jo det är ganska liknande idag. dem försäkrar på ursprunglig effekt. finns säkert något enstaka bolag som försäkrar på strypt. men inget jag känner till.

om du är orolig kan du ju leta upp någon med strypkit till din hoj som kan ta mått på saker så kanske du kan tillverka något liknande själv. att köpa nytt blir dyrt och om jag har rätt behöver du en ny regbesiktning så att man får med att det är rätt strypsats i rätt hoj

när jag har besiktat har de inte kollat eller påpekat något om det, dock har min varit strypt i verkligheten.
Tror inte de kommer påpeka någonting, och de kan ändå inte se om hojen är strypt.

strypkitt finns på mc-kompaniet(dyrt) och en del tyska sidor(inte lika dyrt)

Försäkringen blir nog bra mycket dyrare

jag besiktade min i somras, hade en liten hemmagjord strypning på gasen bara. efteråt frågade jag ifall dom brydde sej ifall man sket i strypningen, jag brukar ju köra utan i vanliga fall. han sa att dom inte brydde sej!

Tacksam för snabba svar. Då får det stå så hos Transportstyrelsen så rullar jag till besiktiningen i vår så får vi se...

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka