Besiktning av mc med körförbud

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Pga av olyckliga omständigheter kommer jag inte hinna besikta min hoj innan tiden går ut. Hojen har period till och med juli. Hade planerat lösa det med en tur till drive-in i Örebro under juli. En nu rejält skramlande kamkedja sätter dock stopp för all nöjesåkning. Vill inte riskera totalt haveri,

Nu kommer det knepiga. Får inte tid på verkstad förrän körförbud inträtt på hojen. Kan även tillägga att hojen faller under punkt 1 i regeltexten! Får jag i augusti när hojen fixats från Linköping åka "kortast lämpliga väg" till bilprovningen i Örebro eller Skövde för besikta på deras drive-in? Vad är kortast lämpliga väg??

Bifogar texten jag hittat från regelverket. Citerar det nedan;

---Start citat
Att en bil har körförbud kan i huvudsak bero på två saker:

1. Bilen är inte besiktigad hos bilprovningen inom rätt besiktningsperiod, körförbudet får då en administrativ karaktär, men bilen har inga eller endast brister som har ur trafiksäkerhetssynpunkt ringa betydelse.
2. Bilen har så allvarliga tekniska brister att den inte kan användas utan stor fara för trafiksäkerheten, till exempel har styrning, framvagn eller bromsar så stora defekter att bilen blir svår att manövrera på ett tillförlitligt sätt.
En bil med körförbud enligt punkt 1. ovan får köras kortas lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation och kortast lämpliga väg till Bilprovningen för besiktning.

---- SLut citat

Last edited:
Bara att åka och besiktiga så länge hojen inte har körförbud pga tekniska prylar, typ inga bromsar, precis som det står i texten.

eller om du är osäker på dig själv och inte vågar köra, hyr ett släp en timme eller två så behöver du inte förklara dig för harry haffa om de står på vägen...

Bara köra! behöver ju inte va fågelvägen heller. Med närmasteväg menas främst att du inte får göra avstickare på vägen.

Bara köra! behöver ju inte va fågelvägen heller. Med närmasteväg menas främst att du inte får göra avstickare på vägen.

..och se till att du har med dig ett utdrag eller papper som bevisar att du har en besiktningstid, fast ska du till driven så blir det ju svårt.:huvet

En polis med en dålig dag hävdar att kortast lämpliga väg till bilprovningen är till den bilprovning som ligger närmast verkstaden. Att den inte har drive-in spelar ingen roll. Böter skrivs.
En polis med en bra dag säger åt dig att köra försiktigt...

En polis med en dålig dag hävdar att kortast lämpliga väg till bilprovningen är till den bilprovning som ligger närmast verkstaden. Att den inte har drive-in spelar ingen roll. Böter skrivs.
En polis med en bra dag säger åt dig att köra försiktigt...

Hittade tråden först nu...
Kanske är överspelat nu, men det står ingenstans att du måste köra till närmaste bilprovning.

Hittade tråden först nu...
Kanske är överspelat nu, men det står ingenstans att du måste köra till närmaste bilprovning.

Åkte 4,5 mil till Norrköping. Stället lämpligast till i tidpunkt och sträcka. Var inga problem på vägen dit eller plumpar i besiktningsprotokollet. :)

Helt sant. min bror ringde o frågade om han fick besiktiga sin husvagn i norrland då det inte fanns några tider här i jönköping. ja vist inga problem. så det blev husvagns semester med obesiktigad vagn upp till norrland o besiktigade den där uppe.

inga problem du får köra till och från verkstad och besiktning bara den är försäkrad

*/ ?>
Back