Besiktiga en "körförbudad" hoj.

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Jag har ju fått en ombesiktning på min hoj som "går ut" imorgon. Efter det får jag ju körförbud. Jag hinner inte besiktiga den pga. massa orsaker men vad gäller sedan om jag ställer av hojjen idag och vill besiktiga den innan jag säljer den. Kan man/får man köra en hoj med "körförbud" till besiktningen? Jag vet att många säger "kör ändå, vem ska stoppa dig under den korta färden men vad är det som gäller enligt lag?

Tack på förhand!

Givetvis får du köra till besiktningen, dock är det nog raka spåret som gäller.
Tror även att man får köra i samband med service. :va

Nån som har bättre koll?

HoOmer skrev:

Nån som har bättre koll?

Jo det är väl raka spåret som gäller. Dock så finns det ett stort frågetecken om man måste välja den närmaste besiktningen, frågan har varit uppe innan och jag tror inte vi kom fram till nåt.

HoOmer skrev:

Nån som har bättre koll?

Numera får man INTE provköra i samband med reparation.

Körförbudsreglerna
2004-03-16

I samband med förändringarna den 1 maj 2003 skärptes möjligheten till brukande av fordon som har belagts med körförbud.

Nödvändiga körningar, från reparationsverkstad till Bilprovningen för besiktning eller närmaste lämpliga väg till verkstad för reparation, är fortfarande tillåtet.

Däremot är det inte längre tillåtet att, "använda fordonet vid provkörning i omedelbart samband med reparation".

Källa:Bilprovningen

P-son skrev:
Jag har ju fått en ombesiktning på min hoj som "går ut" imorgon. Efter det får jag ju körförbud. Jag hinner inte besiktiga den pga. massa orsaker men vad gäller sedan om jag ställer av hojjen idag och vill besiktiga den innan jag säljer den. Kan man/får man köra en hoj med "körförbud" till besiktningen? Jag vet att många säger "kör ändå, vem ska stoppa dig under den korta färden men vad är det som gäller enligt lag?

Tack på förhand!
Du måste väl ha en trafikförsäkring!?

Jag har oxo fått ombesiktning och har slitit som en åsna för att få ordning på hojen idag. När jag kom till besiktningen sa de att det inte alls är "drive in" på mc som farbror (duktig)blå sa :mad: utan man måste beställa tid. Ska iväg på semester i två månader på måndag så jag hoppas de kan klämma in mig imorn annars e jag körd :huvet

Santo skrev:
Jag har oxo fått ombesiktning och har slitit som en åsna för att få ordning på hojen idag. När jag kom till besiktningen sa de att det inte alls är "drive in" på mc som farbror (duktig)blå sa :mad: utan man måste beställa tid. Ska iväg på semester i två månader på måndag så jag hoppas de kan klämma in mig imorn annars e jag körd :huvet

Regler om hur man får köra osv står på baksidan av någon lapp, har för mej att de är besiktningskontroll lappen lr vad den heter, lr kanske reg beviset, kommer inte ihåg men de är nån lapp man hör till cykeln. Leta :)

Du får ju klart köra till Besiktningen, även till verkstad. Mer kommer ja inte ihåg men de kommer nog nån paragraf snubbe snart o skriver exakt vad som gäller..

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti