Besiktiga en bil som kanske inte följer regbeviset?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Vad säger de på bestiktningen om man kommer med en bil som har dragkrok, men som inte har det på pappret?

oscar skrev:
Vad säger de på bestiktningen om man kommer med en bil som har dragkrok, men som inte har det på pappret?

Jag tror inte de matchar med uppgifterna i regbeviset. Däremot lär de kontrollera så kroken är korrekt monterad och om det är en lösttagbar så kollar de om låsandordning å så funkar..

du får nedslag & ombesiktning.
boka tid för regbesiktning samtidigt i stället så
spar du pengar & tid.
vid regbes måste monteringsanvisningen för kroken
vara med.
/m

Märker dom "felet", så säger dom vackert åt dig att komma tillbaka på en regbesiktning! Så det är bara att när du beställer tid för vanlig besiktning att du säger att du vill ha en reggning för dragkroken också, tar bara någon minut längre och kostar typ 300kr om jag kommer ihåg rätt!

oscar skrev:

Har du tur missar dom det. 70% sannorlikhet.
Gör dom inte det blir det föreliggande om regbes. Du måste alltså åka tillbaka inom en månad och göra en bes av kroken.

Gör som slowmotion sa istället

göre regbes för händer det något med släp så liggerdu skit till

slowmotion skrev:
du får nedslag & ombesiktning.
boka tid för regbesiktning samtidigt i stället så
spar du pengar & tid.
vara med.
/m

Ok det får bli så! Trodde att det skulle koste betydligt mkt mer är 300kr extra...

Tack för snabba svar! :tummenupp

http://www.bilprovningen.se/externt/bilprovningen/www/www_bilp_se.nsf/4142835ea41170b9c12565c2003c6ce4/6e09cde1ae85eb3fc1256dbf0049afa6!OpenDocument
Där är prislistan, detta borde väl räknas som "Registreringsbesiktning, tidigare registrerat fordon – mindre enstaka ändring*.

Isåfall är priset 380 kr istället för 300. Det är väl knappst värt att bråka över.

(Och nu blev texten jätteliten, vet ej varför)

/ Hannes

Är det inte Regbesiktning när det gäller dragkrok? dvs. 1200 spänn?

Gör SBP skillnad på fast dragkrok och löstagbar? Jag har tänkt o byta till löstagbar på min Audi....det vore smidigt om man kunde göra det "i smyg" :lol

900 eller 380 skulle jag tippa på?! Finns säkert inga tydliga regler efter som de defineras av bilprovningen vilket av beloppen de blir.

Ring o fråga(0771-600 800) på deras servicetelefon, det kan verka främmande för de som hängt mycket på sporthoj men man kan få konkreta svar inom bara någon minut :)

/ Hannes

Tåbbä skrev:
Är det inte Regbesiktning när det gäller dragkrok? dvs. 1200 spänn?

Gör SBP skillnad på fast dragkrok och löstagbar? Jag har tänkt o byta till löstagbar på min Audi....det vore smidigt om man kunde göra det "i smyg" :lol

Jag vill minnas att det står "Draganordning - löstagbar" på regbeviset om man har löstagbart drag.. men svära skall jag inte. Ring o fråga anonymt.. Eller fråga någon som har löstagbart om vad det står i deras papper.

Anledningen till att de kanske gör skillnad är att löstagbara ibland har en lägre klassning än fasta. Personligen skulle jag INTE byta. mitt drag räddade arslet på bilen när en tant kom glidande i sin hyundai in i baken på min gamla merca. Jag kan bara säga att det var inte MIN bil som skadades..

Annars.. Gör liten regbesiktning. Tog 5 min efter montering... kostade 250 SEK när jag gjorde den (typ 8 år sedan).

Ursäkta om jag tar upp trådplats, men varför är den här tråden så bred? Jag har en laptop med 15" skärm och ibland får jag scrolla åt höger när det är stora bilder med. Men här finns ju ingen bild???

EDIT: Såg just att det beror på HanneZ. Webbadressen är låååååång...

amullo skrev:
Annars.. Gör liten regbesiktning. Tog 5 min efter montering... kostade 250 SEK när jag gjorde den (typ 8 år sedan).

Jag ringde och frågade och fick svaret 380kr. :)

Vad är en "liten" regbesiktning?

oscar skrev:

Om de inte går i sömnen så kommer de med 99% säkerhet att säga "Du behöver göra en registreringsbesiktning på din dragkrok. Det kostar 380 kr, vill du att vi gör den på en gång?"

Med "liten" regbes menas nog enkel regbes vilket kan vara tex montering/demontering kula, demotering taxiutrustning osv.

Om kulan(kopplingen) är demonterbar eller fast syns i regbeviset men ej i handdatorn som används vid besiktning. Dock kan besiktningsmannen plocka fram det i vilken PC som helst.

slowmotion skrev:
.
vara med.
/m

monteringsanvisningen måste inte medfölja om "id plåten" är kvar (eller vad man nu ska kalla den lilla plåtbiten med info på, som sitter nitat på draget)

Jag har regbesiktigat flera bilar där jag köpt drag på skroten= ingen monteringanvisning

Jag fick göra tvärtom då min dragkrok var rostig och ta bort den.
Kostade 380:- och lika mycket om du skall sätta dit en krok!

Har du en fast och vill sätta dit en löstagbar (eller tvärt om) så är det en regbes på bilen.
Dock om du har en fast (eller lös) och byter till en annan (tex i mitt fall då den var rostig) så slipper du regbes!

Last edited:
Jag "åkte dit" på en besiktning för att det satt kula på min SAAB V4, men inte fanns någon i papperet, det enda han sa var:
"du kommer förmodligen att hävda att det där inte är en dragkrok, utan ett fäste för ett cykelställ"
tja sa jag, jag har aldrig dragit någon släp
"du vet om att du åker oförsäkrat om du har släp på kulan va"
tja sa jag, då får jag låta bli det då
"äh, vaffan, pröjsa för regbesiktning, du har ju dragit all el så seriöst"

Sen förde han in att kulan var besiktad...

Bottom line, en regbesiktning av kulan är lindrig, och försäkringen gäller....

har en passat sedan 98 de såg inte kroken på 8år :tungan
förra ägaren hadde monterat och inte gjort en regbesiktning :kocko

de ända han sa var opps! har du drag :hihi

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!