Besiktiga avställd bil, extra grinigt?

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Min kära sambo är lite sent ute med att beställa tid för besiktning på sin bil så nu finns det bara tider kvar i Enköping och Nynäshamn innan körförbudet inträder (1:a jan). -Nu är det ju iofs inga probs att besiktiga en bil med körförbud, sa jag till henne, så beställ du tid i början på januari istället. Men då ringer hennes far och då hon förklarar allt detta för honom så påstår han att de blir mycket kinkigare på besiktningen om fordonet har körförbud, dvs. kollar noggrannare och är allmänt mycket grinigare. Hon är lite orolig eftersom bilen har några år på nacken och det finns lite rost och sådär så hon är nu på allvar inne på att besiktiga i Enköping:va
Å det verkar som om jag isåfall blir tvungen att köra dit eftersom hon inte kan få ledigt för detta:huvet

Är det någon här som vet om det ligger något i det som hennes farsa påstår?

Jag besiktade min bil för två veckor sedan. Den hade körförbud och det var inga problem.

Nä, jag har besiktigat bilar som haft körförbud, tidigare varit avställda och oskattade m.m. Bara den är påställd, skattad och försäkrad när man ger sig av till besiktningen, så bråkar inte länsman heller om man har oturen att bli stoppad på vägen. Man kan ju t.ex. ha köpt en bil som stått avställd länge och då måste den ju in på besiktningen snarast om den hunnit få körförbud (sedan kan det finnas användningsförbud pga att tidigare ägare skitit i skatten och det måste man lösa först - men det är en annan historia :rolleyes: ).

Inte i något av fallen har det varit några kommentarer om att det varit utanför ordinarie besiktningstid. Vad man ska vara vaksam på, är att om man får efterkontroll för något, så har man bara en månad på sig att fixa problemet innan körförbud inträder (igen) och efter den månaden, så kan man inte heller åka in på obokade efterkontroller, utan behöver boka ny tid (med lång väntetid som följd).

Jag använder bilen så lite att jag är notoriskt usel på att passa in en besiktning inom dom månader man har på sig :)
Med andra ord har jag besiktigat bil med automatiskt körförbud ett otal gånger.

Har aldrig upplevt att dom kollar mer eller mindre noga, dom har ganska strikta regler på vad som ska kollas och vilket skick det får vara i.

Det är däremot stor skillnad på körförbud du fått vid besiktning.
Då lär dom vara extra noga när dom kontrollerar eftersom det har med trafiksäkerhet att göra, men det är en helt annan sak.

Det jag funderar på i inlägget är att åka till Enköping och besiktiga, har man automatiskt körförbud får man bara åka närmaste väg till och från verkstad och till besiktningen.

Jag misstänker att farbror blå kan ha en eller annan synpunkt på att man åker till Enköping för att besiktiga om man hör hemma i Stockholm.

Kör iväg härket till närmaste station och besiktiga bara, när det passar er bäst. Reglerna ska vara desamma överallt.
/Danne

Last edited:
Hahahahahah, lönt att oroa sig. :hihi
Det är ju bara bra att de kollar extra noga, skit på vägarna ska bort.

Bara som kuriosa, så står det så här på Vägverkets hemsida:

"Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter."

Fast det är väl inte så ofta fordonet är både skattat och försäkrat men inte påställt...

Bara som kuriosa, så står det så här på Vägverkets hemsida:

"Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter."

Fast det är väl inte så ofta fordonet är både skattat och försäkrat men inte påställt...
Står det exakt så? Har du länk?

Bilen får ju absolut inte vara avställd. Om bilen är avställd gäller inte trafikförsäkringen. Att köra en obesiktigad, påställd+försäkrad bil till besiktning är självklart inga problem.

Tack för alla svar.
Förtydligande:
1. Om den besiktigas i Enköping kommer den alltså inte att ha körförbud för då hinner den ju besiktigas innan det inträder.

2. Det finns inget rationellt skäl att inte vänta till januari och besiktiga i Sumpan typ, bara hörsägen via hennes farsa.

3. Jag tror inte att det kommer att vara några probs att få den igenom, den är i bra skick, men tjejjen e lite nervös eftersom den e 10 år gammal.

Du kan inte besiktiga en avställd bil, för att enligt lag måste den vara påställd och försäkrad när du framför ett fordon, du kan heller inte ha en försäkrad bil som är avställd. Först ställa på sen försäkra sen besiktiga.
Sen att den har körförbud spelar nog ingen roll, du kan du lika gärna feåga vilken dag det är bäst att besiktiga på fre eftermiddag sista tiden när de bara vill packa ihop och dra, samt att du ska ta med dig en kaka från tanten.

Står det exakt så? Har du länk?

Bilen får ju absolut inte vara avställd. Om bilen är avställd gäller inte trafikförsäkringen. Att köra en obesiktigad, påställd+försäkrad bil till besiktning är självklart inga problem.

En länk ville du ha. Här är den. Kolla längst ner på sidan.
http://www.vv.se/templates/page3____620.aspx

Annars har du ju rätt om trafikförsäkringen, det var den detaljen jag tycket var märklig också.

Ett het tips om att besikta i Enköping. Om du har dragkrok se till att skrapa bort rosten och måla den. Dom är helt makalösa på dagkrokar här, spelar ingen roll om den är gammal eller sprojtans ny. Hittar dom inget fel på bilen så brukar dom alltid påpeka skit saker. Sist jag besiktade så gnällde dom på att ena Dimljuset stog för högt. Fråga om det gick bra att justera på plats. javisst sa han mmm hej du, fick en 2a på det iaf. orkade inte tjaffsa då jag var sen till jobbet. Men se till att dragkork och små saker är tiptop. :pannkyss

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!