Besiktade min MC = underkänd !

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vad menar du vännen?
Om man åker och besiktigar sin mc utan lysen fram, läckande framgaffel, taffligt lagad blinkers och vad det nu var mer så ska man nog tänka till före nästa tur.
Det slutar i en olycka om man inte har koll på sina grejer.
Så du får ta en elak pik, du la själv upp bollen framför tomt mål.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
https://www.cmsnl.com/products/seal-set-frfork_51490mb9782/ - det här är minimum vad du behöver, en sats per gaffelben. Dessutom olja till gaffeln
Ganska enkelt att byta - när väl gaffelbenen är loss från hojen, iofs inget problem det heller. Stötta upp hojen, lossa bromsok, hjul, skärm. Lätta ett varv på "hattarna" på gaffelbenen innan du skruvar loss dem från gaffelkronorna. Lämna in eller byt själv
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Värdet är ju vad någon är villig att betala för den. Kika på blocket på liknande hojar så får du snabbt uppfattning om vad folk tror de är värda.

Köra gammelhoj nästan oavsett värde är drygt ibland om man inte kan åtminstone lite själv. Många verkstäder är ointresserade av äldre hojar tyvärr.

2000 kr för att byta radialtätningar på hojen om du lämnar in hela hojen känns tveksamt. En sats tätningar kan ju lätt gå på 500 så är det 1500 kr kvar att skruva för, man får vara bra snabb och hoppas att ingen skruv är rundad eller sitter som fan då.

Om man är snabb är det en minst en halvtimme på att skruva av och på allt (bromsok, framskärm, hjul, gaffelben x2) inklusive att hojen ska på mekstöd eller bänk, och av igen. Sen ska benen packas om. Plus allt annat som (garanterat kommer) dyker upp på en 40 år gammal hoj.

Mvh dysterkvisten.

Skulle snarare sammanfatta det som att värdet är det som man är villig att betala för att behålla hojen i fråga. Är man helt kär i sin CBX600 och inte vill ha något annat är det kanske värt att lägga lika mycket på reparationer som någon annan skulle betala för den, även om man själv aldrig får igen pengarna vid en ev framtida försäljning.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Skulle snarare sammanfatta det som att värdet är det som man är villig att betala för att behålla hojen i fråga. Är man helt kär i sin CBX600 och inte vill ha något annat är det kanske värt att lägga lika mycket på reparationer som någon annan skulle betala för den, även om man själv aldrig får igen pengarna vid en ev framtida försäljning.
Absolut, men om värdet ska omsättas i reda pengar så vidhåller jag att det baseras på vad en köpare betalar, inte vad ägaren skulle kunna tänka sig lägga för att hålla liket vid liv. 😊
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Om man åker och besiktigar sin mc utan lysen fram, läckande framgaffel, taffligt lagad blinkers och vad det nu var mer så ska man nog tänka till före nästa tur.
Det slutar i en olycka om man inte har koll på sina grejer.
Så du får ta en elak pik, du la själv upp bollen framför tomt mål.
Nä tyvärr, jag blir arg på dig. Svara på mitt pm
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Skulle snarare sammanfatta det som att värdet är det som man är villig att betala för att behålla hojen i fråga. Är man helt kär i sin CBX600 och inte vill ha något annat är det kanske värt att lägga lika mycket på reparationer som någon annan skulle betala för den, även om man själv aldrig får igen pengarna vid en ev framtida försäljning.


Värdet på en CBX 600...?

Värdet på en CBX 600 ligger i de hydraliska ventiltryckarna, kardandriften och den generella Hondakvaliteten.
Summan av delarna blir en duglig pendlarhoj, även för taxbenta - som inte skäms för att köra gamla grejer.

Värdet i pengar? Beror på hur gärna man vill slippa kommunala färdmedel, trängselskatter och parkeringskostnader.
Jag ser den bara som en sparbössa. Köp och kör, och lägg stålarna du sparar på en hoj du älskar - och inte vill mala sönder i saltlaken på hösten.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad menar du vännen?
Nä tyvärr, jag blir arg på dig. Svara på mitt pm
Oskön attityd, om du nu är allvarlig?
Tyder på en inte obetydlig arrogans att helt och fullständigt negligera dina skyldigheter för att vistas i trafiken. Ditt fordon är bevisligen illa underhållet och du utför inte ens basal kontroll inför besiktning, sånt som du bör ha koll på inför varje tur. Lite daglig tillsyn och säkerhetskontroll som på körskolan förbättrar förutsättningarna för både dig och alla runt dig. Särskilt innan du fått ordning på hojen och lärt känna den.

Vill du ha hjälp, som det finns massor av här, bör du nog se över också din attityd.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Ja, man kan bli arg. Jag brukar bli arg på mig själv när saker ibland inte går bra för mig. Då tar jag en kopp kaffe och en pipa på balkongen, och tänker igenom vad som hänt, hur det hände och var det gick snett. "Ransaka sig själv", så att säga. Jag sitter och tänker tills jag lugnat ner mig och kan ta nya tag, känner hur stoltheten och storhetsvisioner rasar och blir till grus.

Man får ta grejer i rätt ordning, t ex vet du när besiktningen är, var redo för den i god tid. Kolla igenom exakt vad du har att jobba med, vad behövs fixas? Hur kan jag fixa det? Osv.. Allt ordnar sig bara man tar det lugnt.
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Till själva kärnan- Jag har lokaliserat felet på lampan, det är knappen för belysning o inte ”glödlampan”, så nu blir det eBay

jag har också lokaliserat varför det så hetsigt i trafiken, varför bilar kan ligga 20 meter bakom varandra på 90 väg, varför det skriks och viftar i bilköer. Varför man vågar vara tuff på ett internetforum men annars kanske tittar åt andra hållet. Det är ett allmän missnöje eller ilska hur något är, kanske det är samhällssituationen med dess utveckling där det i ärlighetens namn för de allra flesta är mest innebär att fortsätta vara åskådare med noll möjlighet till att förändra. Nu blev det snarare poesi än mekanik på ett mc forum, men vad vet jag, jag är killen som drog in min mc full med fel till en bilprovning
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top