Besikta med slipon?

Heol

En 750 som går som en 1000
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
GSXR 750
Hallo
Har en GSXR 750 med ett V&H SS2 slip on.
Går det igenom besiktningen eller måste jag sätta tillbaka orginal?

Någon som har fått igenom ett sådant slipon genom bes.

Tack på förhand

/ H

Heol skrev:
Hallo

Tack på förhand

/ H

Fan borde man inte kunna ta med det andra orginal i en ryggsäck, och slänga på det där om det inte vill sig?

de går igenom.. de gjorde min iaf"micron" , inte ett ord om slipon, miniblinkers alá ej godkända eller min "lilla" regskylt.. men är svårare vid reg-besiktning... :rolleyes:

Heol skrev:
Hallo

Tack på förhand

/ H

Lite onödigt att ens fundera på det, Om det är ett slip-on är det väl bara att skruva på originalet lite snabbt?

Bara min åsikt.. :)

Jag reggad min gsxr med slipon på....inga problem...
Beror säkert på vilken besiktningsman man får...
//Olle

Heol skrev:
Hallo

Tack på förhand

/ H

Är det inte lättast att sätta på orginal innan man far och besiktar? Tar det 5min så har man hunnit ta en paous också. :7peta

nasholm82 skrev:
Är det inte lättast att sätta på orginal innan man far och besiktar? Tar det 5min så har man hunnit ta en paous också. :7peta
Hehe, det är sant!

Min har gått igenom 2 ggr med helsystem. Skulle tippa på att den har runt en db till godo så det är dock gränsfall.

sven666 skrev:
5000 rpm
115 db om jag inte minns fel... :va
Det snurrar runt en siffra på 100 db i huvudet på mig. Och varvtalet är väl olika för olika hojar?

I vilket fall är det onödigt att besikta med slipon när det är så lätt att byta. Helsystem kan va lite trixigare för den som inte har tillgång till verktyg och bra garage.

Gixxer 1 skrev:
103 decibel är det väl ändå som är godkänt på SBP, eller?

Japp 103 dB är det som gäller sen spelar det inte någon roll vad det är för system man har på. Varvtalet man mäter vid är olika för olika hojar.

Veckans tips är att byta innan du åker dit om du är osäker. Det är ju betydligt roligare att köpa bensin för 180 spänn än att åka till Bilprovningen och betala 180 pix för en efterkontroll bara för att man har varit lite lat :7peta

Så här är det!

Alla hojar har olika slaglängd på motorerna. Det är denna slaglängd ASB går efter. I en tabell de har så kan man se vilket varvtal man ska ha till just den slaglängden som är på hojen. T,ex en del HD brukar ha en slaglängd på ca 108 då brukar vartalet vara ca 3000 varv. Då frågar ni säkert? ja men den kanske inte har varvräknare. Om man utgår från tomgång ca 1000 varv och går uppåt så kommer man rätt nära även utan varvräknare. Gränsen går t.o.m 103 db för ALLA hojar oavsett slaglängd. Om det nu skulle bli 104 db så blir säkert många skitförbannade att det bara är 1 db ifrån. 1 db är rätt mycket! kolla med bilstereobyggare så kan de berätta. Varför chansa om det nu bara är ett slip-on? Visst finns det många SH som kör med öppna rör men glidarna tycker jag ligger värre till. Sen när dessa glidarnissar stannar och tar av sig hjälmen så ser man att de har öronproppar :kocko Obs!! det finns även glidarnissar som har förstått att öppna rör är inte helt bra så att de inte tar åt sig nu. Det är dumt att trycka in en massa stålbollar mm om den nu är bestyckad för ett öppnare system, Inte så bra för ventilerna.

motardnisse skrev:
Så här är det!
Om det nu skulle bli 104 db så blir säkert många skitförbannade att det bara är 1 db ifrån. 1 db är rätt mycket! kolla med bilstereobyggare så kan de berätta. Varför chansa om det nu bara är ett slip-on?

Ljud vilket mäts i db följer en logaritmisk skala. En ökning med 4 db innebär i praktiken dubbelt så högt/mycket ljud. 1 db är därför i sammanhanget skapligt mycket. (Intresseklubben ombeds ta detta till protokollet)

Hallo

Så här det.

jag tänker prova att besikta med slipon, ok det tar bara 5 min inkl kaffepaus
att byta men det skulle även vara intressant att veta om det är godkänt.

Intressant att det finns flera som har fått igenom fsina med slipon/helsyst.

Jag hör av mig efter lunch, så kan alla i intresseklubben få veta...

Tack

/ H

Även om du får igenom de så är det inte säkert att du får igenom de nästa gång.

Hallo

För alla nyfikna kan jag härmed meddela att hojen gick ígenom besiktningen
utan problem (lite tur hade man).

Man kan säga att man sparade in 5 min inkl kafferast på att inte byta avgas.

Nu kör man 2 hela säsonger utan att fundera på bes.
/ H

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...