Besikta med dåligt bakdäck, vad gäller?

KOTTENS

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
R1
Hej! Är det någon som vet vad som gäller vid besiktning av ett alldeles för dåligt bakdäck? Ombesiktning eller körförbud? Ska besikta på torsdag och ingen verkar ha tid med däckbyte innan det :död

någon som vet? Tacksam

Ring och kolla? Och förklara läget samt att du bokar en tid för däckbyte? Annars är de ju bortkastade pengar..

Är det inte bättre att försöka hitta en ny besiktningstid, så du hinner få på ett nytt däck?

Den enda som vet om det blir ombesiktning eller körförbud är besiktningsmannen, då det är han som gör bedömningen. Och det beror på HUR slitet däcket är.
Av din beskrivning att döma bör alla körning hållas till ett absolut minimum så att du slipper börja säsongen med en vurpa pga ett dåligt däck.

Men byt sula själv då? det är inte så jäkla svårt, lite tålamod och ett antal lämpliga verktyg så har du en erfarenhet mer ifall det skiter sig som nu ;)

Du bodde i Västmanland? Kollat med Italiabikecenter i Arboga? Ducce shop/verkstad men det tas in annat också mellanåt.

Såvida corden inte tittar fram allt för mycket ombesiktning till 99%.
Tom möjligt att dom släpper det helt om man småpratar lite och nämner att ett nytt däck är på g.

Jag besiktigade en hoj för två veckor sen med ett dåligt framdäck, resultat:
"Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning. Ägaren är ansvarig för att felen åtgärdas snarast. Fordonet behöver inte återkomma till en ny besiktning."

Jag besiktigade en hoj för två veckor sen med ett dåligt framdäck, resultat:
"Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning. Ägaren är ansvarig för att felen åtgärdas snarast. Fordonet behöver inte återkomma till en ny besiktning."

Detta är det rätta svaret;)

Minst 1 mm över hela slitbanan, annars underkänt utan efterkontrollskrav. Om korden är synlig bedöms det med 2a och efterkontroll.

//Tommy

Jag har samma upplevelse som Holke. Besiktade med dåligt backdäck (och för slapp kedja) men slapp komma tillbaka för ombesiktning. Det känns generellt som att de blivit mycket slappare sen privatiseringen.
Samma sak med bilen som besiktades utan fungerande avtagbar dragkrok men ändå gick igenom till slut.

Jag besiktade en gång med ett däck där korden syntes (hade bokat tid för att byta däck några dagar senare). Då tog en svart spritpenna och målade korden svart så att det inte syntes, fick ingen 2a utan bara en liten anmärkning :näsblod

Dom kan ibland släppa igenom ett epic fail om det är uppenbart att man genast fixar det - t.ex
på grund av levererans förseningar eller så eller om det är uppenbart att man inte är så dum så man
brassar på med skiten.

Jag har en gång fått igenom en hoj med 1mm tunn skiva - och då menar jag verkligen 1mm tunn.
Inget snack om saken han nämde ordet rakblad:rofl

Kom från nån norrlandsemster och den låg på posten.

Om man skall komma undan med sådant så skall hojen/bilen verkligen vara i prima skick annars.

Då kan dom släppa en punkt:fakta

Dom kan ibland släppa igenom ett epic fail om det är uppenbart att man genast fixar det - t.ex
på grund av levererans förseningar eller så eller om det är uppenbart att man inte är så dum så man
brassar på med skiten.

Jag har en gång fått igenom en hoj med 1mm tunn skiva - och då menar jag verkligen 1mm tunn.
Inget snack om saken han nämde ordet rakblad:rofl

Kom från nån norrlandsemster och den låg på posten.

Om man skall komma undan med sådant så skall hojen/bilen verkligen vara i prima skick annars.

Då kan dom släppa en punkt:fakta

Då är frågan varför de släppte igenom min bil. Jävla skrothög är det :P

Tycker hela diskussionen är lustig. No offence men att tycka att besiktningen är slapp när man själv inte ens orkar byta däck i tid, spänna kedjan eller fixa bromsar tycker jag luktar lite dubbelmoral :D

Vad jag vet så behöver det inte vara en millimeter över hela däcket utan de ska mäta på huvud mönstret och det är där mönstervarnarna sitter.

Vad jag vet så behöver det inte vara en millimeter över hela däcket utan de ska mäta på huvud mönstret och det är där mönstervarnarna sitter.

Du menar dom som brukar vara nedslitna först på hela däcket och är väck när man ringer och beställer tid och däck? Det går alltid så fort i slutändan, och har man inte erfarenhet sedan tidigare så kan man lätt lura dig på fint mönster på DELAR av däcket.

Nya däck är det roligaste tillbehöret, plötsligt känns det som om man får en ny hoj igen ;-)

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back