Bergsprängare

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Någon här som jobbar som bergsprängare? Jag har lite funderingar som jag skulle vilja diskutera tillsammans med en bergsprängare.

Tack på förhand.

Neh, jag ska inte spränga nått.... :denial
Jag hade lite frågor om praktik/lärlingsjobb, är på jakt efter nytt jobb efter 9 år sittandes på en stol och stirra in i en skärm. Nu vill jag göra någonting kons.... destruktivt... Att varje dag få spränga bort en liten bit av Stockholm låter lockande :D

Bärgren jobbar väl som det :va Eller vad han nu heter, han med håret hur som helst :)

Mycket räknande och skotta sand i hål verkar det vara, sen är det bara en av dom som får trycka på knappen.

Film från jobbet
http://m.youtube.com/index?client=m...l=SE&rdm=74#/watch?xl=xl_blazer&v=Vi2VQmx78t8

Verkade inte fungera riktigt klippet.
Jobbar du som det eller jobbar du tillsammans med sprängare? Vet du om dom behöver/vill ha lärling?

EDIT: Det är ju inte bara smällarna jag är intresserad av, det är lönen och att man får lite mer fysisk aktivitet än att sitta still på en stol hela dagarna som väger in mest.

Last edited:
Verkade inte fungera riktigt klippet.
Jobbar du som det eller jobbar du tillsammans med sprängare? Vet du om dom behöver/vill ha lärling?

EDIT: Det är ju inte bara smällarna jag är intresserad av, det är lönen och att man får lite mer fysisk aktivitet än att sitta still på en stol hela dagarna som väger in mest.

Jag får fixa länken när jag kommer hem, har bara telefon nu. Jobbar i en bergtäkt där det sprängs ett par gånger om året. Vet egentligen inte speciellt mycket om det men det är nog inga lätta grejer dom sysslar med. Förutbestämt hur mycket som ska loss, tror vi kör runt 50.000 ton.
Är en borrvagn på plats ett par veckor sen kommer sprängargänget och laddar, pluggar sen skjuter dom. Allt på en dag, så det blir nog mycket resor.

Utanför ska dom bredda en väg och där skjuter dom en gång om dan typ så det finns väl olika jobb.

Jag får fixa länken när jag kommer hem, har bara telefon nu. Jobbar i en bergtäkt där det sprängs ett par gånger om året. Vet egentligen inte speciellt mycket om det men det är nog inga lätta grejer dom sysslar med. Förutbestämt hur mycket som ska loss, tror vi kör runt 50.000 ton.
Är en borrvagn på plats ett par veckor sen kommer sprängargänget och laddar, pluggar sen skjuter dom. Allt på en dag, så det blir nog mycket resor.

Utanför ska dom bredda en väg och där skjuter dom en gång om dan typ så det finns väl olika jobb.

Ungefär så jag förstått det också. Beror väl säkert lite på vad man hamnar hos för företag, om man även sköter borrning, eller bara pangar loss lite sten.
Fick kontakt med ett som kanske behöver lärling framöver här, så får väl se hur det blir.
Resa mycket funkar väl, många av dom som jobbar med sådant här kör ju må-tors 12h om dagen alternativt ligger ute en längre stund och är ledig länge.

Neh, jag ska inte spränga nått.... :denial
Jag hade lite frågor om praktik/lärlingsjobb, är på jakt efter nytt jobb efter 9 år sittandes på en stol och stirra in i en skärm. Nu vill jag göra någonting kons.... destruktivt... Att varje dag få spränga bort en liten bit av Stockholm låter lockande :D

Skrota är då fan ingen höjdare, men ett säkert sätt att paja axlarna tidigt om du har lust med det.

Skrota är då fan ingen höjdare, men ett säkert sätt att paja axlarna tidigt om du har lust med det.

Jasså? Är det så?
Vill ju tjäna lite pengar och samtidigt få bygga lite muskler, tänkte jag IAF. Tjänar ju 17k i månaden nu, och till hösten kanske jag är arbetslös, vill byta bransch helt.
Fick tag på ett par som kanske behövde en lärling som det lät, får väl se hur det går.

Var det bara jag som tänkte:

bergsprngare_21249149.jpg

Sommarjobbade som bergsprängare i början av 90 talet.
Jobbet är ofta uppdelat på flera personer eftersom det faktiskt krävs en hel del
kunskap att få hålen rätt också (vilken lutning dom ska ha, mellanrum, hålla koll
på vart det går slag i berget osv). När det kommer till själva laddningen så är det
att veta hur hårt man ska ladda och vilken fördröjning man ska ha mellan smällarna
så man får massorna att gå åt rätt håll.

Bygga muskler lär du ju göra, en vanlig låda dynamex väger 29 kg om jag minns rätt och
sedan så blir det ett jäkla släpande på propgruset.

Har tyvärr inga kontakter kvar som jag kan förmedla iom att firman jag jobbade för inte
finns kvar längre.

Var det bara jag som tänkte:

bergsprngare_21249149.jpg

Nej, det var du inte om du hade läst lite längre upp. Men tack för ditt bidrag :tummenupp

Sommarjobbade som bergsprängare i början av 90 talet.
Jobbet är ofta uppdelat på flera personer eftersom det faktiskt krävs en hel del
kunskap att få hålen rätt också (vilken lutning dom ska ha, mellanrum, hålla koll
på vart det går slag i berget osv). När det kommer till själva laddningen så är det
att veta hur hårt man ska ladda och vilken fördröjning man ska ha mellan smällarna
så man får massorna att gå åt rätt håll.

Bygga muskler lär du ju göra, en vanlig låda dynamex väger 29 kg om jag minns rätt och
sedan så blir det ett jäkla släpande på propgruset.

Har tyvärr inga kontakter kvar som jag kan förmedla iom att firman jag jobbade för inte
finns kvar längre.

Ja, det förstår jag. Förväntar mig inte att få hålla på med allting på en gång man börjar. Det är ändå 2,5 år som lärling man behöver gå.
Man kanske kan plugga lite under tiden också, läsa några ämne på distans som kan vara bra för ett sådant jobb.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...