Bergsprängare

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Någon här som jobbar som bergsprängare? Jag har lite funderingar som jag skulle vilja diskutera tillsammans med en bergsprängare.

Tack på förhand.

Neh, jag ska inte spränga nått.... :denial
Jag hade lite frågor om praktik/lärlingsjobb, är på jakt efter nytt jobb efter 9 år sittandes på en stol och stirra in i en skärm. Nu vill jag göra någonting kons.... destruktivt... Att varje dag få spränga bort en liten bit av Stockholm låter lockande :D

Bärgren jobbar väl som det :va Eller vad han nu heter, han med håret hur som helst :)

Mycket räknande och skotta sand i hål verkar det vara, sen är det bara en av dom som får trycka på knappen.

Film från jobbet
http://m.youtube.com/index?client=m...l=SE&rdm=74#/watch?xl=xl_blazer&v=Vi2VQmx78t8

Verkade inte fungera riktigt klippet.
Jobbar du som det eller jobbar du tillsammans med sprängare? Vet du om dom behöver/vill ha lärling?

EDIT: Det är ju inte bara smällarna jag är intresserad av, det är lönen och att man får lite mer fysisk aktivitet än att sitta still på en stol hela dagarna som väger in mest.

Last edited:
Verkade inte fungera riktigt klippet.
Jobbar du som det eller jobbar du tillsammans med sprängare? Vet du om dom behöver/vill ha lärling?

EDIT: Det är ju inte bara smällarna jag är intresserad av, det är lönen och att man får lite mer fysisk aktivitet än att sitta still på en stol hela dagarna som väger in mest.

Jag får fixa länken när jag kommer hem, har bara telefon nu. Jobbar i en bergtäkt där det sprängs ett par gånger om året. Vet egentligen inte speciellt mycket om det men det är nog inga lätta grejer dom sysslar med. Förutbestämt hur mycket som ska loss, tror vi kör runt 50.000 ton.
Är en borrvagn på plats ett par veckor sen kommer sprängargänget och laddar, pluggar sen skjuter dom. Allt på en dag, så det blir nog mycket resor.

Utanför ska dom bredda en väg och där skjuter dom en gång om dan typ så det finns väl olika jobb.