Hinkas
Sege säger: KÖR!
Någon här som jobbar som bergsprängare? Jag har lite funderingar som jag skulle vilja diskutera tillsammans med en bergsprängare.
Tack på förhand.
Tack på förhand.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bärgren jobbar väl som detEller vad han nu heter, han med håret hur som helst
![]()
Mycket räknande och skotta sand i hål verkar det vara, sen är det bara en av dom som får trycka på knappen.
Film från jobbet
http://m.youtube.com/index?client=m...l=SE&rdm=74#/watch?xl=xl_blazer&v=Vi2VQmx78t8
Verkade inte fungera riktigt klippet.
Jobbar du som det eller jobbar du tillsammans med sprängare? Vet du om dom behöver/vill ha lärling?
EDIT: Det är ju inte bara smällarna jag är intresserad av, det är lönen och att man får lite mer fysisk aktivitet än att sitta still på en stol hela dagarna som väger in mest.
Jag får fixa länken när jag kommer hem, har bara telefon nu. Jobbar i en bergtäkt där det sprängs ett par gånger om året. Vet egentligen inte speciellt mycket om det men det är nog inga lätta grejer dom sysslar med. Förutbestämt hur mycket som ska loss, tror vi kör runt 50.000 ton.
Är en borrvagn på plats ett par veckor sen kommer sprängargänget och laddar, pluggar sen skjuter dom. Allt på en dag, så det blir nog mycket resor.
Utanför ska dom bredda en väg och där skjuter dom en gång om dan typ så det finns väl olika jobb.
Han med håret... Ska kolla på det då
EDIT: Senast aktiv 7/7/10![]()
Farligt yrke verkar det som![]()
Neh, jag ska inte spränga nått.... :denial
Jag hade lite frågor om praktik/lärlingsjobb, är på jakt efter nytt jobb efter 9 år sittandes på en stol och stirra in i en skärm. Nu vill jag göra någonting kons.... destruktivt... Att varje dag få spränga bort en liten bit av Stockholm låter lockande![]()
Skrota är då fan ingen höjdare, men ett säkert sätt att paja axlarna tidigt om du har lust med det.
Var det bara jag som tänkte:
![]()
Sommarjobbade som bergsprängare i början av 90 talet.
Jobbet är ofta uppdelat på flera personer eftersom det faktiskt krävs en hel del
kunskap att få hålen rätt också (vilken lutning dom ska ha, mellanrum, hålla koll
på vart det går slag i berget osv). När det kommer till själva laddningen så är det
att veta hur hårt man ska ladda och vilken fördröjning man ska ha mellan smällarna
så man får massorna att gå åt rätt håll.
Bygga muskler lär du ju göra, en vanlig låda dynamex väger 29 kg om jag minns rätt och
sedan så blir det ett jäkla släpande på propgruset.
Har tyvärr inga kontakter kvar som jag kan förmedla iom att firman jag jobbade för inte
finns kvar längre.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT