Ber ni kom kassakvitto när ni handlar?

Brukar ni be om eller ta emot kassakvitto när ni handlar även vid småköp?

• Antal röstningar
    0

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Låter lite präktigt den text jag citerade nedan, men brukar ni be om att få kvitto eller ens ta emot det när det räcks fram?

"Det kan tyckas larvigt att be om kvitto för småbelopp. Men för den småföretagare som slåss mot oseriösa konkurrenter är det väsentligt att det blir en konkurrens på lika villkor. Därför bör Skatteverkets nya kampanj tas på allvar."

http://www.e24.se/pengar/din-ekonom...verige-och-grekland-har-betydelse_2896134.e24

Jag vill bli frågad om kvitto men hatar när det skrivs ut automatiskt i tex livsmedelsaffären för några tomater

På macken eller på coop och liknande spelar det ju ingen roll, köpet registreras oavsett om man får ett kvitto eller inte. På krogen ser jag gärna kvitton dock då man blivit blåst ett par gånger (tror jag, eller så beställde jag 20 öl i en smäll under en minneslucka).

På ställen där man vet att sånt sköts bryr jag mig inte.

När man ser hur det fuskas i kassaapparaten blir man mer vaksam. Ofta mindre tobaksbutiker eller matställen...

Tycker man redan får kvitto på de flesta ställena? :va
Man får ju t.o.m. kvitto på lokala pizzeriorna för bakispizzan och hos frisören senast.

Har nog aldrig hänt att jag frågat om kvitto.

Jag gick till den lokala nyckel/skor/kött-butiken och gjorde en nyckel.
Fick ett handskrivet kvitto.
Jag sa: Du måste speca momsen.
-Va?
-Skriv hur mycket av beloppet som är moms.
-Moms?
Jag fick fylla i det själv eftersom mannen bakom disken såg ut som en fågelholk.
Vad säger man, världsklass.

Tycker man redan får kvitto på de flesta ställena? :va
Man får ju t.o.m. kvitto på lokala pizzeriorna för bakispizzan och hos frisören senast.

Har nog aldrig hänt att jag frågat om kvitto.

Inte fått pizzakvitto på 4 år, bara en trevande blick när summan räknas ut på miniräknaren :)

Jag saknar allternativet.
"Ibland för garantins skull, ibland tar jag inte emot kassakvitton för att jag vill förenkla för butiken att tjäna svarta pengar"

Jag frågade och lämnade lyckligtvis kvittot när skattemyndigheten var in och provhandlade av mig.

Oftast har kunderna redan hunnit vända sig och gå, så då ropar jag inte efter dom, men kvittot skrivs ju ut ändå så vi sätter dom på ett spett bredvid kassan om någon vill kolla.

Aldrig om det inte är något jag kan nyttja på garanti. Har aldrig blivit lyckligare av att lusläsa kvitton och eventuellt gråtit över några kronors felslag.

Jag tar alltid kvitto. Kan dom inte lämna kvitto så handlar jag inte där. Betalar också alltid med kort. Hatar kontanter.
Jag är nog varje affärs mardröm. Inga svart pengar från mej.

Sparad kvitto på lidl när jag handlade mat samtigt köpt jag en ryggsäck som gick sönder efter 6 månader och så där bara så fick jag en ny ryggsäck.:tummenupp

Tar alltid kvitto för att senare kunna fylla in siffrorna i en app i telefonen som sammanställer utgifter. Tar man inget kvitto glömmer man ofta vad man handlat eller för hur mycket.

Jag tar alltid kvitto. Kan dom inte lämna kvitto så handlar jag inte där. Betalar också alltid med kort. Hatar kontanter.
Jag är nog varje affärs mardröm. Inga svart pengar från mej.

När jag köper saker så är det kontant utan kvitto som gäller.

Givetvis till ett bra pris eftersom jag har gått ur momsen.

Hur dom som får mina kontanter hanterar det, det är deras ensak, men jag fattar inte att så många törs knövla ner stålarna i bröstfickan och daska näve som kvitto.

När jag köper saker så är det kontant utan kvitto som gäller.

Givetvis till ett bra pris eftersom jag har gått ur momsen.

Hur dom som får mina kontanter hanterar det, det är deras ensak, men jag fattar inte att så många törs knövla ner stålarna i bröstfickan och daska näve som kvitto.

Okey du vill alltså främja svarta pengar så att vi som betalar skatt ska betala lite till....När det är kärva tider så skjuter man vilt så man fyller frysen och sen väntar man ut stormen tills det går tillbaka.
Umeå trodde jag som norrlandssäljare var en hyffsat storstads influerat samhälle, jag kanske har fel.
Jag äter aldrig lunch om jag ej kan få kvitto, jag är skitnoga med kvitto, att jag sen tre minuter senare inte bryr mej om denna papperslapp är en annan sak. Jag betalar nog med skatt som det är idag, då ska ingen jävel kunna "gå ur systemet" så jag får betala lite till och denne ska slippa.
Röstade du på VPK?

Okey du vill alltså främja svarta pengar så att vi som betalar skatt ska betala lite till....När det är kärva tider så skjuter man vilt så man fyller frysen och sen väntar man ut stormen tills det går tillbaka.
Umeå trodde jag som norrlandssäljare var en hyffsat storstads influerat samhälle, jag kanske har fel.
Jag äter aldrig lunch om jag ej kan få kvitto, jag är skitnoga med kvitto, att jag sen tre minuter senare inte bryr mej om denna papperslapp är en annan sak. Jag betalar nog med skatt som det är idag, då ska ingen jävel kunna "gå ur systemet" så jag får betala lite till och denne ska slippa.
Röstade du på VPK?

Ironi i text är svårt...

Men "gått ur momsen" borde väl indikera lite humor i inlägget?

Ironi i text är svårt...

Men "gått ur momsen" borde väl indikera lite humor i inlägget?

Okey du är förlåten.
Ironi i text är lätt att missa. Man vet ju aldrig vilka som skriver på internet.
Sorry...

Last edited:
men hur gör du om du redan betalat ? men får inget kvitto ? maten e redan upplagd, du har betalat.. men får inget kvitto ? kräver du pengarna tillbaka och lägger ifrån dig maten ?

OnT: tar jag bara kvitto om jag köper något och jag kan behöva ha det till garantin, eller liknande.

Röstade du på VPK?

Handla råvaror till studenten för ca 800 kr när jag skulle sköta maten, stod ja köpt 4 dussing ägg när jag bara köpt ett dussin, så jag tar alltid kvitton, förutom när det gäller småsummor som en kebabtallrik eller en dricka

men hur gör du om du redan betalat ? men får inget kvitto ? maten e redan upplagd, du har betalat.. men får inget kvitto ? kräver du pengarna tillbaka och lägger ifrån dig maten ?

Jag hävdar bestämt att det är till bokföringen och säger får jag inget kvitto så ska jag inget ha. Sen har jag lagt till att jag inte gynnar svarta pengar.
Ingen har någonsin vägrat mej mat. Vissa har under protest serverat mej, andra har harklat sig, när svarta pengar nämnts.
Vill man inte ta diskussionen så är det bara att betala med kort, då registreras alltid ditt köp och du kan vara säker på att en revisor ser det. Ställen som inte tar kort går jag inte in på.
Reataurantägare som åker fina bilar och pröjsar 0 i skatt har aldrig tilltalat mej.

förutom när det gäller småsummor som en kebabtallrik eller en dricka

Varför är inte det viktigt?
100 kebabtallrikar á 75kr per dag skattefritt. Skulle ge både dej och mej en bra peng att leka med.

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...