Bensintålig gängtätning

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ska täta en hemmameckad soppapumpsanslutning. Alu och rostfritt äre
Ingen tätningsyta och de kan ej spännas särskilt hårt så jag behöver nåt som tätar i gängan till 100% och vara bensintålig

Locktite grön är min ide.. finns de nåt bättre?
De ska sitta permanent

Locktite röd (242 eller vad det heter...) är vad jag använde när jag monterade oljenipplar i mina nya förgasare. Ska enligt uppgift sitta hårt (men kunna lossas med verktyg) och vara både bensin och oljetåligt.

Nope, den ena biten är på svarvning just nu

Tänk dig ett tryckluftsverktyg och nippeln till slangen.. samma princip, men anslutningen (rostfri) skruvas i alu(soppapumpsarmaturen)

Du vet att aluminium och rostfritt inte tycker om varandra? Kan ärga ihop rätt rejält.

Men iallafall, traska in på närmaste Loctite-återförsäljare, de har något för dig. Om det nu finns någon i Norge.

Satt i en föreläsning med Henkel (loctites ägare) där teknikerna till loctite var med. Dom berättade att hamnar man inför en sånhär fråga så läser man på baksidan av en loctite produkt och ringer deras support så kan dom allt och lite till och svarar mer än gärna:)

jag använde grön när jag skulle fixa till bensinanslutningen på min förra hoj, funkar hur bra som helst

Funkar gängtejp på bensin och diesel?:confused: :confused:

Gängtejp är inte bra på något som utsätts för dynamiska krafter. Teflonen flyter och till slut lossnar/läcker det.

alu och vanligt rostfritt är inget vidare att blanda.
ALut kommer ärja och därmed kan tätningen bli dåligt. Dvs ärjet kan "spränga" din tätning. Det har med galvansik spänning att göra googla om du vill veta det kemiska fenomenet.

Däremot om du använder rostfritt av kvalitet "syrafast" så får du inte den kemiska reaktionen och fungerar klockrent.
"syrafast" är naturligtvis dyrare och det är den kvaliten man använder om man skall tex ha en båt i havet då saltet mm i havet är tillräckligt för att vanligt rostfritt skall just ROSTA ;)

Omöjligt att säga hur lång tid det tar då det beror på miljön förövrigt och exakt vilken kvalisort du har på det rostfria. Kanske inte alls blir ett problem men framförallt om du bor vid kusten och salta vindar blåser in så reagerar det värre än vid inlandet.

Lite överkurs kanske men bra att ha i åtanke!!!!

Japp, var beredd på att det kommer kosta ett par kronor extra dock.
Svårt att veta vad du ställer för krav men gör du det i "syrafast" så får du i alla fall inget problem av det ;)

Glömmer aldrig när vi fick nita om allt på bildäcket på en av Stenas katamaraner. "Allt" var gjort i alu och någon försökte vara ekonomisk och köpte vanliga rostfria nit. Det ärjade som fan redan efter några månar. Vi stod och bytte ut alla jävla nit till syrafasta. Sicket jobb...
Säg att varje platta på 1kvm i taket hade 16 nit. Räkna sedan hur många kvadratmeter bildäcket har. Nu minns jag inte riktigt då detta var några år sedan men jag lova att man hade träningsvärk och att det tog ett par veckor.

Tack før det.. Jag ær værdeløs på materialkunskap

Ber svarvarn gøra den i syrafast :tummenupp

Last edited:
Japp, var beredd på att det kommer kosta ett par kronor extra dock.
Svårt att veta vad du ställer för krav men gör du det i "syrafast" så får du i alla fall inget problem av det ;)

Glömmer aldrig när vi fick nita om allt på bildäcket på en av Stenas katamaraner. "Allt" var gjort i alu och någon försökte vara ekonomisk och köpte vanliga rostfria nit. Det ärjade som fan redan efter några månar. Vi stod och bytte ut alla jävla nit till syrafasta. Sicket jobb...
Säg att varje platta på 1kvm i taket hade 16 nit. Räkna sedan hur många kvadratmeter bildäcket har. Nu minns jag inte riktigt då detta var några år sedan men jag lova att man hade träningsvärk och att det tog ett par veckor.

Hehe..
Pajar lösningen är det en ny pump med armatur ala 5 lax, så de är värt ett par kronor till
Luftfuktigheten här i bergen är helt sanslös.. Förgasarisning är ett stort problem och allt rostar helvete!

teflontejp fungerar nog... den tål värme, bensin,diesel mm behöver inte kost mycket. 25 kr

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti