Bensinsnåla stånkor, det existerar ej?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Efter att ha kört min nya hoj i ca 3 timmar så har jag kommit fram till en sak: Den är allt annat än soppasnål!!! På en repa om ca 45 minuter så sög den i sig mer än halv tank (originaltank, vet ej mängd) och det hade jag itne räknat med. Nu kvittar det iofs hur mycket soppa den drar då det är en leksak, och såna får dra upp till 10l/mil om det är så, men jag trodde stånkorna var soppansnåla?
Min förra stånka, XR600 med lite trim, var inte alls törstig och den körde jag hårt hela tiden. Med nuvarande husan så är deet hojen som är ute och kör med mig och jag tycker inte att det har gått så himla hårt ändå. Iofs på grusvägarna där det oftast är fullt spett upp till 6:an, men sen har det blivit skogskörning (vilket inte lämpade sig med denna) och grusgropskörning, som för övrigt slutade med ett knäckt nyckelben för polaren :fatta!

Hur mycket sås drar era husor/ktm's/hondor mm? Är de original, hårt trimmade eller bara lite trimmade? Och borde det göra så stor skillnad?
Och ni kör väl bara 98oktan? Nu blev det en miss där och det gick i 95 men det är knappast något som motorn mår dåligt av och den går tillräckligt ändå för mina behov.

ps: Var och köpte en 20-litersdunk precis nyss så man klarar sig ett par timmar nästa gång :död

Du har väl inte så stor tank på den hojen eller?

Jag har 9-literstank på min KTM men jag tror Husa har mindre. Vet inte vad min drar, ibland tycker jag att jag tankar jämt, ibland känns det som jag aldrig tankar. Och jag tankar alltid 95.

Last edited:
Din tank är på 9 liter.
Ett tips är att köra med bara ena soppakranen öppen så har du ena halvan av tanken som reserv.
Vet inte hur många gånger jag körde slut på min första husa.

Supermoto skrev:
Din tank är på 9 liter.
Ett tips är att köra med bara ena soppakranen öppen så har du ena halvan av tanken som reserv.
Vet inte hur många gånger jag körde slut på min första husa.

Det var ett bra tips, ska komma ihåg det till nästa gång.
BTW så var jag ut till banan idag och kikade när ni körde och jävlar vad kul det såg ut att vara! Han på Verte-matin (stavning?) körde ju skiten ur de flesta andra såg det ut som :)
Var det du som hade en 1:a på ryggen? Jag som stod vid din bil iaf när du var i depån, vit keps och en kille med lurvig tröja samt en unge på 6 år. Du såg så stressad ut sen visste jag inte om det var du så jag avstod från att hoppa på dig. Riktigt bra körde du iaf :tummenupp

Och efter att ha sett två stycken där på banan så anser jag mig själv nog att ha en chans att kunna köra litegrann där utan att skämmas ihjäl (menar inte att de ska skämmas dock, bara jag som gör det när man är newbie)
Så nu letar jag skinnställ febrilt, samt stövlar. Eller får man komma dit och köra med cross-utrustning?

Dee_cati skrev:
Det var ett bra tips, ska komma ihåg det till nästa gång.
BTW så var jag ut till banan idag och kikade när ni körde och jävlar vad kul det såg ut att vara! Han på Verte-matin (stavning?) körde ju skiten ur de flesta andra såg det ut som :)
Var det du som hade en 1:a på ryggen? Jag som stod vid din bil iaf när du var i depån, vit keps och en kille med lurvig tröja samt en unge på 6 år. Du såg så stressad ut sen visste jag inte om det var du så jag avstod från att hoppa på dig. Riktigt bra körde du iaf :tummenupp

Och efter att ha sett två stycken där på banan så anser jag mig själv nog att ha en chans att kunna köra litegrann där utan att skämmas ihjäl (menar inte att de ska skämmas dock, bara jag som gör det när man är newbie)
Så nu letar jag skinnställ febrilt, samt stövlar. Eller får man komma dit och köra med cross-utrustning?
Vertematin med Jimmy på var nog snabbast tätt följd av #55 Stefan Ljungberg och storebror stammbeck som gjorde lite av comeback vad jag förstod. Jimmy och stefan hamnade 14 och 15 i SM om jag minns rätt så de är snabba som tusan men vänta bar tills de snabba killarna kommer och kör. Då blir det åka av...

Han med ettan på ryggen är Evil_m, inte jag. Jag var den ende idag med husaberg-skinnställ., #86 på hojen.

Man kan aldrig skämmas av att vara på en bana :mattias
Hur man än presterar är man duktigare än de som inte "vågar"... Vissa är snabbare och vissa är långsammare (jag är låååångt ifrån snabbast) men en sak är säker. Man blir aldrig snabb om man inte tränar. Kom och testa en gång vetja, your'e gonna love it :fakta :tummenupp

Skinnställ är krav. Vill du låna så löser vi garanterat det, I promise....

Supermoto skrev:
Vertematin med Jimmy på var nog snabbast tätt följd av #55 Stefan Ljungberg och storebror stammbeck som gjorde lite av comeback vad jag förstod. Jimmy och stefan hamnade 14 och 15 i SM om jag minns rätt så de är snabba som tusan men vänta bar tills de snabba killarna kommer och kör. Då blir det åka av...

Han med ettan på ryggen är Evil_m, inte jag. Jag var den ende idag med husaberg-skinnställ., #86 på hojen.

Man kan aldrig skämmas av att vara på en bana :mattias
Hur man än presterar är man duktigare än de som inte "vågar"... Vissa är snabbare och vissa är långsammare (jag är låååångt ifrån snabbast) men en sak är säker. Man blir aldrig snabb om man inte tränar. Kom och testa en gång vetja, your'e gonna love it :fakta :tummenupp

Skinnställ är krav. Vill du låna så löser vi garanterat det, I promise....

Ok, då tror jag att jag såg dig också. Det är ju sant att man är bättre än de som inte kör alls, och jag ska nog fan se till att få ut arslet på banan innan snön lägger sig. Det är bara gruset jag är orolig för, dum som man är så lägger man sig antagligen efter för mycket gas :)
Skinnställ kan bli värre då jag är mindre än de flesta (170/70) men jag kom på att jag nog har ett gammalt ett liggandes. Inte snyggt men väl i skinn!
Helst skulle jag nog vilja serva hojen först dock så man har det gjort.
En till fråga, jag tycker det känns lite oroligt om man ger sig ut på banan med så många snabba förare som där var idag, men en tisdagsträning (eller när det nu var ni skulle träna) lär det inte vara så mycket folk på?

Dyrt?
Själv betalar man 40kr litern för soppan * surrplande
500-2 takt :gnissla :gnissla

Båtsman skrev:
Japp nästan så :yoparty Man måste ju få lite klipp i grejerna.

Är det inte bättre att köpa rappa grejjer direkt så man slipper bonn-trimma via bränslet :hihi
Skämt åsido, var det du som körde en konstigt färgad cr500 idag på banan? Typ grå/vit eller dylikt? Måste ha varit en cr500 iaf, lät precis som en sådan. Är det runt 80 pållar i maskinen på den eller? Såg ut att gå riktigt gott iaf!

Dee_cati skrev:
Ok, då tror jag att jag såg dig också. Det är ju sant att man är bättre än de som inte kör alls, och jag ska nog fan se till att få ut arslet på banan innan snön lägger sig. Det är bara gruset jag är orolig för, dum som man är så lägger man sig antagligen efter för mycket gas :)
Skinnställ kan bli värre då jag är mindre än de flesta (170/70) men jag kom på att jag nog har ett gammalt ett liggandes. Inte snyggt men väl i skinn!
Helst skulle jag nog vilja serva hojen först dock så man har det gjort.
En till fråga, jag tycker det känns lite oroligt om man ger sig ut på banan med så många snabba förare som där var idag, men en tisdagsträning (eller när det nu var ni skulle träna) lär det inte vara så mycket folk på?
Tror inte det går att säga om det bli rmer eller mindre folk på tisdagar eller på helgen. Det är nog olika från gång till gång.
Oroa dig inte för gruset. Du kör långsamt (troligen) i början och sen går det fortare och fortare.
Gamla och slitna skinnställ finns det gott, strunt i det.

Det här är jag

Båtsman skrev:
Dyrt?
Själv betalar man 40kr litern för soppan * surrplande
500-2 takt :gnissla :gnissla

har du mycket trimmat eftersom du kör på sån soppa?
min ska va portad(enligt tidigare ägare) och har trimpipa,jag kör på 95 oktan :3freak Vad har du för drevning på din???
500cc tvåtakt dricker rätt mycket soppa men då har man roligare också :D

Last edited:
har en KTM 625SMC -05:a
kommer ca: 10mil innan ja får slå på reserven...tippar på totalt runt 14mil..på 9 liter soppa...det kallar ja för bra ekonomi....JA den e OSTRYPT...

Husqvarna TE610E -99 en ombyggd dämpare (en kvar att bygga om) och helt felinställd förgasare = 0.45 vid rätt mycket gas och mycket 110+. Rätt ekonomisk faktiskt men med en tank på 9.1L!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT